woensdag 24 november 2010

Au....Au!

Het zit erop. Of eigenlijk, ze zitten erin. Twee gaten. Twee gaten in mijn Strada. Dat deed wel even pijn, maar het moest. Die draadjes naar de spiegel-lampen moet toch érgens naar binnen. Afijn. It is done. En het staat wel mooi zo.
De eerste test binnenshuis. De twee lampjes via een weerstand van 560 Ohm aan de 12V accu - de high-tech dimvoorziening - en de Bausch & Müller IQ Cyo.
Hier staan de lampen direct op de 12 Volt. Ongeveer 1,5 Watt per lamp.
Gedimde spiegel-lamp in combinatie met de standaard dagrijverlichting.
Ik heb een drietal 12 Volt aansluitingen gemaakt. Altijd handig, bijvoorbeeld voor een TomTom of extra verlichting :) Het zijn drie Dean pluggen uit de modelbouw-wereld. Dealextreme verkoopt ze onder de naam T-connector. Ik heb er drie op een stukje T-profiel gelijmd met epoxy.
Hier de tijdelijke schakeling voor de nieuwe lampen. Zo kan ik een tijdje rond rijden en zien hoe een en ander bevalt, en hoe veel korter de accu mee zal gaan.

EDIT: ...en het bleek te bevallen. Zie dit artikel over het netter maken van de bedrading.

maandag 22 november 2010

Spiegel-lampen bijna gereed

Zo, de spiegel-lampen zijn bijna gereed. Ik heb beide zaklampen ingekort en de drivers verwijderd. Aan het verkortte lichaam heb ik een aluminium oortje bevestigd met treknagels. In elke lamp zit nu een 335mA driver die geschikt is voor een spanning van 8 tot 40 Volt AC of DC.
Hier een reeks foto's gemaakt met een Sony Cybershot DSC-W380. Die maakt wat betere opnamen in de schemer dan mijn GSM :) De foto's zijn gemaakt met f/2,4, ISO-80, 2 seconden belicht.

Vooral van recht opzij is de Strada beter te zien - de B&M IQ Cyo in de neus is dan eigenlijk niet zichtbaar meer. Hier een foto schuin van voren.
Dit is het uitzicht vanuit de kuip met alleen de B&M IQ Cyo. De camera staat op een korte driepoot tussen de spiegels in.
En beide CREE Q5 spiegel-lampen erbij. Het schaduw-stuk vlak voor de fiets is vanuit de normale zitpositie niet zichtbaar door de neus die in de weg zit.
Op de volgende foto staan alleen de twee spiegellampen aan. Ik ben niet van plan zo rond te gaan rijden, maar het geeft een goed idee van de hoeveelheid licht die ze geven.
Tot slot nog een foto van een twintigtal meters afstand voor de Strada. Met het blote oog zijn de lampen nog als aparte lichtbron te onderscheiden, maar voor de camera is het één grote lichtvlek :)

zaterdag 20 november 2010

Ombouw zaklamp

Ik heb een aantal ritten rondgereden met de zaklampen bevestigd aan de spiegel. Hoop mist trouwens van de week... Eigenlijk hebben de twee zaklampen het maar één rit goed gedaan. Daarna gingen de lampjes intermittent werken en flikkeren. De oorzaak ligt waarschijnlijk is de zwakke mechanische bevestiging van de driverprint. Deze zit gewoon in een aluminium busje gedrukt, waarbij soldeertin gebruikt wordt om de spleet op te vullen. En tin kruipt onder mechanische spanning. Niet snugger dus, maar wel typerend voor goedkope Chinese lampjes.

Nu wil ik toch een andere driver gebruiken - eentje die geschikt is voor het 12V boordsysteem, dus dat is geen groot probleem. Ik heb de zaklamp inmiddels ingekort en een 350mA driver aan de LED gesoldeerd. De LED gaf met deze driver op 12 Volt nog 110 Lumen in mijn poor-mans 'Integrating sphere'. Iets minder dus dan met de standaard driver en de Li-Ion accu (was 130 Lumen). Opgenomen vermogen is 1,5 Watt.
De driver is nu alleen via twee draden verbonden met de LED. Er loopt geen stroom meer via onbetrouwbare contacten tussen de driver en de behuizing. Dat moet het knipperen van de LED verhelpen. Hoe nu verder te gaan, dat weet ik nog niet exact. Zit te denken aan een aluminium plaat om de lamp aan de spiegel te bevestigen. Dan de driver wat verkleinen om 'm in de lamp te kunnen proppen en de achterzijde dicht lijmen met plaatje aluminium met eventueel een plug erop.

Zoals altijd, Later meer!

EDIT:
@Mick: Stroomlijnkappen, dat vind ik te lastig, maar het zou natuurlijk wel voordeliger zijn...

@Quesjes: Dank voor de links :) De lampjes die ik nu heb zijn ter aanvulling van de V&M IQ Cyo en zijn ook vooral op de berm gericht. Ik wil ze bovendien nog een beetje dimmen, met een schakelaar om ze op vol vermogen te zetten als licht 'claxon'. Mocht ik teveel last van verblinden hebben, dan wil ik er een lensje op lijmen, zoals hier te zien: Koplamp voorzien van anti-verblindingslens



Links uit Quesjer's commentaar (Makkelijk om te klikken):
Quesjer, van binnen uit (elektriek)
CREE XR-E Q5 led in compacte alu behuizing
Solarc Lamp




dinsdag 16 november 2010

Jaartotaal reeds geevenaard.

Het is nu half November, en ik ontdek zojuist dat ik vanmorgen het jaartotaal aantal kilometers van 2008 (mijn recordjaar) overschreden heb. Het jaar 2010 wordt dus een nieuw recordjaar :)
Lekker belangrijk, maar wél leuk ;-)

maandag 15 november 2010

Spiegel-lamp foto's

Vanmorgen was het heerlijk fiets-weer! Heb gisteren een paar druppels olie in de schokdempers gedaan en de ketting gesmeerd, dus alles liep weer als een zonnetje.

Ik heb meteen even van de gelegenheid gebruik gemaakt en heb een paar foto's geschoten met de GSM camera. De camera rust hierbij op de rand van de schuimkap, vlak voor mijn gezicht, en toont aardig wat ik zelf zie.

Deze eerste foto laat het licht zien van de B&M IQ Cyo op een donker fietspad met zwart asfalt:

En deze foto laat het licht zien van de twee Romisen spiegel-lampen. De rechter lamp geeft een prettige verlichting van de berm, de linker gaat hier wat verloren in de zwartigheid van het asfalt.

En tot slot een foto van de drie lampen samen. Ik ben er alweer heel tevreden mee, de 3 lampen samen geven duidelijk beter zicht dan de ene IQ Cyo, vooral op de bermen van het fietspad.
Ik ervaar het zicht beter dan hier op de foto's te zien is; ik heb zeker voldoende licht om vlot door te rijden. De romp wordt verlicht door de spiegellampen, maar het verlichte deel valt gelukkig net buiten mijn gezichtsveld; ik heb er dus zelf geen nadelige effecten van.

De twee lampjes heb ik in de stand 'Medium' gebruikt (ze hebben 3 standen;: Hi - Medium - Strobe), zoals ook op de foto's getoond. De ene Li-Ion accu ging net iets minder dan een uur mee, de ander net iets langer.


Nu eens bedenken hoe ik deze lampjes deftig permanent kan bevestigen en aansturen :)

zondag 14 november 2010

Korte film 808 camera

Hier volgt een korte film die ik afgelopen woensdag gemaakt heb met de 808 camera. De qualiteit is niet echt van het niveau van Jan de Bont. Deels door (het gebrek aan) vaardigheden van de cameraman, deels door de beperkingen van deze €6,50 camera :) De film duurt iets meer dan 9 minuten.

vrijdag 12 november 2010

Spiegel-lamp

Ik heb toch altijd de angst dat 'mensen je niet zien' als je in een velomobiel aan het verkeer deelneemt. Naast de vele automobilisten die me wél zien, zijn er altijd een aantal sukkels minder oplettende medemensen bij. Dat uit zich wel eens in bijna-aanrijdingen. Dit is de huidige verlichting van de Strada, van voren gezien, bestaande uit de standaard B&M IQ Cyo en een zelfbouw helm lamp.
Om de zichtbaarheid van de Strada in het donker wat te vergroten, zit ik te denken aan het toevoegen van een tweetal lampjes ter hoogte van de spiegel. Ik heb om een beetje te experimenteren twee zaklampjes gekocht. 
Deze heb ik met een nylon P-klem op de spiegelsteun bevestigd. Het oor van de clip komt tussen de moer en de RVS ring in geklemd:
Ziet er wel leuk uit zo :) Van voren ziet het er zo uit:
En uit het oogpunt van overstekende konijntjes zo:
Ga er volgende week eens mee rondrijden en ervaring opdoen. Als het me bevalt ga ik de zaklampen voorzien van spanning uit de 12 Volt boord-accu via een dimmer en een driver circuit. Verder wil ik nog een schakelaar op het stuur om ze als 'licht-claxon' te gebruiken.


donderdag 4 november 2010

Nog Waaieriger.

Je gelooft het niet, maar ik ben tóch nog op de fiets vandaag. Zoals Theo in de commentaren al zei; het quotum voor de Strada is 4x per week ;-) 

Vandaag was het nog waaieriger dan gisteren, vooral toen ik bij Schiphol aan kwam (27 Knots, en dat is net windkracht 7).


Minder goed nieuws voor Theo met zijn Strada 039. Die kwam ik op het Spoorbaanpad tegen, terwijl hij in de verkeerde richting ging. Hij bleek een gebroken frame te hebben :(

Ook Erwin in zijn WAW  022 kwam ik vandaag tegen. Hebben nog wat geprobeerd te praten, maar zelf met schreeuwen was het nog moeilijk om elkaar te verstaan. Zag wel dat 'ie stiekum nog even zijn mooie zelfbouw verlichting vergeleek met mijn B.M IQ-Cyo. En ik moet toegeven, dat zijn twee koplampen duidelijk meer licht geven dan mijn ene Cyo. En Erwin, je koplampen zijn ook heel duidelijk en herkenbaar van grote afstand! Zeer mooi gedaan.

woensdag 3 november 2010

Waaierig

Ik moet toegeven, ik heb vanmorgen even overwogen om met de auto naar kantoor te gaan, maar een blik op buienradar liet me zien dat het met de regen wel mee viel. Helaas, dus ik moest weer fietsen ;)
Ik heb dat wel vaker; moeite om mezelf te overtuigen om toch weer te gaan fietsen. Ik zie er altijd een beetje tegenop. En dat terwijl ik in de praktijk als ik eenmaal in de Strada zit, altijd weer met plezier fiets. Zelfs vandaag, toen tijdens de rit bleek dat het wel behoorlijk waaierig was. Had bovendien de wind pal tegen.
Dus vanmorgen toch voor de derde dag deze week op pad met de Strada. Dan heb ik eigenlijk mijn quotum voor deze week al weer vervuld. Zal mij benieuwen of ik morgen wederom in de fiets stap :D

vrijdag 29 oktober 2010

Mini-mod met dopmoeren

Ik heb naast een probleem met klittenband ook een probleem(pje) met beschadigingen ten gevolge van schroefdraad. Het schroefdraad van de rechter spiegel beschadigt het glaasje van de rechter-shifter, en een van de boutjes bij het stuur beschadigt de mooie Jagwire remkabels.

Op zich geen van beide een urgent probleem, maar ik heb toch maar een mini-mod uitgevoerd. Met 3 RVS M6 dopmoeren op de uitstekende delen moet het euvel verholpen zijn.

Foto's en video's van 808 camera

Ik heb vandaag een kort stukje gereden om de bevestiging van de 808 camera op de Strada te testen. En de test is geslaagd; de camera blijft perfect op z'n plaats. Hier wat test foto's die ik vandaag genomen heb.




Een nog anderhalve minuut video. Er is wel iets vreemds aan de hand met het video format van de 808 camera; Windows live moviemaker loopt steeds vast als ik een video van de camera probeer te bewerken.
Afternoon ride in Almere from Erwin Gijzen on Vimeo.

Vandaag met ...

Ik ben vandaag met de velomobiel met hulpmotor naar kantoor. Een heel mooie VM, met 4 zitplaatsen. Dankzij de 44kW hulpmotor ben ik helemaal niet bezweet als ik op kantoor aan kom!

Maar goed, die kilometers tellen niet. Wat wel telt, zijn de 1364 km die ik in de maand October afgelegd heb met de Strada. Mede dankzij het Velomobiel Najaarstreffen 2010 heb ik een topmaand qua aantal kilometers. De nieuwe Strada zal ook wel zijn deel hebben gehad in het verhogen van de motivatie en daarnaast zullen 'omstandigheden' ook wel een rol gespeeld hebben. Het jaartotaal voor 2010 staat op 6866km. Als een en ander loopt zoals het hoort te verlopen zal ik mijn huidig persoonlijk record van 7391 km in 2008 overtreffen.
Het merendeel van deze afstand leg ik af tussen huis en werk. Mijn Fiat Punto genereert 136g/km CO2, dus als ik dezelfde afstand met de Punto afgelegd had, had deze 933kg CO2 geproduceerd. Da's heel wat, al kan ik me eigenlijk geen voorstelling maken bij zo een hoeveelheid CO2.

Helaas (voor Marcel ;-) heb ik dus geen beelden van de camera op z'n nieuwe zuignap. Hoop vanmiddag nog een stukje te kunnen rijden om de bevestiging op de Strada te testen, er is dus nog hoop!





donderdag 28 oktober 2010

Take 2

Tweede poging om de 808 camera op de Strada te zuignapperen. 

Een ietwat aangepaste universele telefoon/ GPS/ media Player houder voor in de auto (€1,95 bij de Action). 
Van de originele houder gebruik ik alleen de zuignap. Da's een mooie, met een hevel om de zuignap te bedienen. Op deze houder plaats ik met een M5 bout een aluminium plaat met klittenband. De camera bevestig ik daar weer op. Hoop dat 'ie nu wél blijft zitten :)

Het is wel een log ding geworden zo. Met de kleine zuignap was het een stuk onopvallender. Morgen hoop ik hem te testen, als het weer het toelaat.


Vandaag voor de vierde maal deze week geforensd met de Strada, gaat goed met de kilometers deze maand. ik voel een nieuw persoonlijk record aankomen :)

dinsdag 26 oktober 2010

Nieuwe (spion-) camera: De 808

'Ergens' op de website van David Hembrow staat de camera beschreven die hij gebruikt voor een deel van zijn video's vanuit de mango. Het is de '808' camera, verkrijgbaar bij Buyincoins voor een paar euro. Van de camera blijken vele modellen in omloop. Degene die ik geleverd gekregen heb van BuyInCoins is de #8. Deze staat uitgebreid beschreven op de website van Chuck Lohr. 

Ik heb er een zuignap onder gemaakt, om de camera makkelijk op de Strada te kunnen plakken.
Vandaag was de eerste testrit. De video is best wel om aan te zien.


Zoals te zien is aan het eind van de film was mijn keuze voor de zuignap niet echt slim - ik was de camera bijna kwijt ;p

De camera is best leuk. Er moet een micro-SD kaartje in, want de camera heeft geen intern geheugen. Bediening is met twee knopjes. Aan / uit en foto / film. De twee andere knoppen zijn alleen voor de sier en hebben geen functie. Een kleine LED geeft een vaag idee van wat de camera aan het doen is. Opladen gaat via de mini-USB aansluiting. De ingebouwde Lithium-Ion accu geeft genoeg stroom om ongeveer 60...80 minuten aan een op te nemen. 

De bediening is wat vaag, en de camera is helaas niet al te betrouwbaar. Vandaar ook waarschijnlijk de RESET schakelaar aan de zijkant - altijd een veeg teken. Ook de waterdichtheid zal te wensen overlaten. 

Leuk speelgoed dus, maar geen oplossing als je een betrouwbare camera zoekt.

Wegwerkzaamheden

Vandaag wederom me de Strada naar kantoor. De kids zijn vrij, en ik heb daarom halve dagen vrij genomen. 's Morgens werken en 's middags weer naar huis. Het rijdt een stuk prettiger met daglicht, en je kunt nog eens een foto maken. Zoals hier: Het pontje bij Ouderkerk aan de Amstel. Zo klein, dat je niet eens een overzichtsfoto kunt maken terwijl je van de pont gebruik maakt. Vandaag weer overgezet door de vriendelijke vrijwilligers van de stichting vrienden van het pontje. Ik neem ten minste aan dat het deze vrijwilligers betreft.
Hier gaat het pontje alweer terug. Tot nu toe heb ik geluk gehad, en heeft het oversteken van de Amstel me niet meer dan een paar minuten gekost. Ik denk dat het bijkans sneller is dan met de brug, 'dankzij' de stoplichten op en rond de N522.
Met de werkzaamheden rond de Hakkelaarsbrug schiet het ook op. Men is nog druk aan het frezen en asfalteren, maar er zit duidelijk vooruitgang in :)  Onbedoeld maar prettig bij-effect is dat ik veel minder hinder heb van sluipverkeer op de Naarderstraatweg.

maandag 25 oktober 2010

Stuurondersteuning en stoplichtdetectieluskabel

Vandaag heb ik de eerste 'mods' op de Strada toegepast. Best eng hoor, boren in een nieuwe fiets. 

Als eerste een idee wat ik helemaal zelf uitgedacht heb. Oh nee, ik heb het gewoon ergens gezien. En Theo heeft me heel vriendelijk voorzien van de juiste onderdelen en me verteld hoe het uit te voeren (waarvoor mijn dank). Ik heb een stuurondersteuningskabeltje gemonteerd. Hiermee zit het stuur vast aan het frame, zodat m'n handen niet op mijn buik hoeven te rusten tijdens het rijden. Dat scheelt weer wat zweet :)

Hier een fotootje van het resultaat:
Op het frame zit een aluminium plaatje die Theo voor me gemaakt heeft. Hier zit een RVS remkabel op met een kneldingetje. Het andere eind van de kabel zit door een gat in de stuurbuis, juist onder de rem-handels. En dat is 'het'. De kabel houd het stuur op de juiste hoogte. Grootste uitdaging is het boren van de gaten - heeft me minstens twee weken gekost om voldoende moed te verzamelen :D

Om de trapgaten heen heb ik een andere kabel gelegd. Een spoel van twee windingen dun elektriciteitsdraad. De draad zit daarbij om zichzelf heen gewonden om de spoel wat makkelijker in de Strada te kunnen plakken met vinyl tape.
De loop van de spoel heb ik met een stippellijn aangegeven. De spoel zit aan de binnenzijde en moet mijn Strada wat makkelijker detecteerbaar maken voor de detectielussen van de verkeerslichten op mijn route, en die van de slagboom op Schiphol (hoewel ik daar ook zonder problemen onderdoor kan rijden LOL).

De spoel is een kortgesloten winding en moet voldoende energie uit de detectielus(sen) kunnen halen, zodat ik geen acrobatische toeren meer hoef uit te halen om op het knopje te drukken als ik over wil steken. De theorie heeft zich al bewezen op de Strada van Theo. Zijn spoel is echter aan de onderzijde van de fiets bevestigd, loopt van de neus tot vlak voor het achterwiel en bestaat slechts uit een enkele winding. Ik hoop dat mijn kleinere spoel ook elektrisch voldoende 'groot' zal blijken te zijn. De spoel is bij montage binnen in ieder geval wat minder kwetsbaar voor stoeprandjes en dergelijke.

Tot slot heb ik nog een reserve accu gemaakt van 10 NiCd cellen, formaatje 'C'. De cellen zijn afkomstig van een groter pack en zitten met smeltlijm aan elkaar gekleefd. Hier omheen heb ik weer wat plakband gedaan, en een klittenband aan de onderzijde voor bevestiging in de fiets. De capaciteit ligt hopelijk in de buurt van die van de originele accu.
Tot zover dit artikel. Volgende keer, meerrrrrrr!

donderdag 21 oktober 2010

Velomobielstalling voor Strada

Na een periode van overnachtingen in de huiskamer, bleek de Strada toch een beetje in de weg te staan van de huisgenoten. Hoewel; volgens mijn zoon is de Strada een prima zitplaats om TV in te kijken. 

Maar het omzichtig in en uit de huiskamer manoeuvreren heeft toch z'n nadelen. Vandaar dat ik een velomobiel-stalling heb gebouwd in de voortuin.
En ik moet zeggen; ik ben best tevreden met het resultaat. De Strada heeft inmiddels een aantal nachten buiten geslapen, en de stalling bleek hierbij gemakkelijk in het gebruik. De stalling meet ongeveer 1m x 1m x 2.75m en is opgetrokken uit hardhout panelen en geïmpregneerde palen. Het dak is van multiplex. Hier moet te zijner tijd nog een laag vegetatie op komen. Er zijn twee deuren om het inrijden te vergemakkelijken.
De Alleweder stond destijds in de achtertuin, maar de uitrit daarvan is nogal dicht tegen een muur geplaatst, waar ik nog weleens langs schraapte. Dat vond ik niet acceptabel, dus vandaar de keuze voor de voortuin. Hier kan ik zo vanuit de tuin de stoep opdraaien zonder obstakels. Veel makkelijker eigenlijk. De Strada staat wat mee in het zicht en daarom goed op slot met een beugelslot, een motor-alarm en een slot op de deuren van de stalling. De Alleweder in de achtertuin stond eigenlijk nooit op slot...
 
Ik hoop dat het makkelijker beschikbaar zijn van de Strada er voor zorgt dat ik hem ook wat makkelijker meeneem de stad in, in plaats van exclusief gebruik voor woon-werk verkeer.

Erwin - Nu ook ecologisch verantwoord bezig :D

woensdag 20 oktober 2010

Geen herfstvakantie AKA K..k..k..k…Klittenband

Ik hou niet van Klittenband. En de Strada zit er vol mee, net als voorheen de Flevobike Alleweder. Het is niet de klitten of het band, maar de kleeflaag waarmee het klittenband bevestigd zou moeten zitten die mijn toorn verdient. De oorzaak spreekt voor zich; klittenband in de velomobiel blijft vaak niet op z’n plek. De kleeflaag kan klaarblijkelijk niet tegen hitte (Alleweder in de zon geparkeerd…) of vocht (condens). Ik heb nu zo’n beetje het merendeel van de klittenband in de Strada al moeten vervangen of opnieuw moeten verlijmen met contactlijm. En dat ondanks dat Velomobiel.nl zich ingespannen heeft om de lijmlaag een goede kans te geven, getuige de aangebrachte epoxy hechtlaag op strategische plekken. Ook verwarmt met het klittenband alvorens men het aanbrengt (heb ik van horen zeggen…). Het mag helaas niet baten.

Ook de kap over de kettinggoot lag los. Dat gaf gisteren een hels kabaal onderweg, als de ketting weer in contact met de kap kwam. Bij het verherverlijmen van het klittenband op de body kwam ik er ook achter waarom het kettingwiel zo’n raar geluid maakt; de rubber ring van het wiel is geheel verdwenen. Dat dus al na circa 1000km – zo kras heb ik het op de Alleweder nog nooit meegemaakt.

Ook heb ik een mooi plekje gevonden voor m’n beugelslot. Die lag voorheen los in de kuip maar blijkt perfect op te hangen om het ophangpunt van de rugleuning van de zitting. Stukje klittenband op de wielkast tegen het bonken en klaar is Gijs :)

Dit stukje is natuurlijk niet compleet zonder een woord over het weer. Hoewel... Laat ik er maar niets over zeggen. Dat zegt genoeg denk ik.
De gevolgen van de wegwerkzaamheden bij Muiderberg blijken voor fietsers overigens mee te vallen. Meestal is er met een klein beetje oponthoud wel langs te komen, hoewel ik er gistermorgen (in het donker en in de stromende regen) uit voorzorg maar omheen gereden ben. Ik heb hierdoor een kwartier door Weesp gedoold – nooit geweten dat Weesp zo groot is! Toen ik voor de tweede keer langs het station reed, had ik eindelijk door dat er iets net goed zat met de navigatie (of eigenlijk met de navigator).

Onderweg ergens in Weesp nog een spannend moment ervaren, toen het achterwiel met Vredesteijn PM langer dan normaal opzij gleed in de bocht. Gelukkig herstelde zich dit heel beheerst en kon ik mijn weg veilig vervolgen.

Vanmorgen dus ondanks de wegwerkzaamheden de brug over de A1 maar weer genomen. Een luide *BONK* maakte mij erop alert dat een deel van het wegdek weg gefreesd is. Dat had dus totaal gemist. Gelukkig was het hoogteverschil klein genoeg en heeft de fiets geen schade opgelopen.