Zo, de spiegel-lampen zijn bijna gereed. Ik heb beide zaklampen ingekort en de drivers verwijderd. Aan het verkortte lichaam heb ik een aluminium oortje bevestigd met treknagels. In elke lamp zit nu een 335mA driver die geschikt is voor een spanning van 8 tot 40 Volt AC of DC.
Hier een reeks foto's gemaakt met een Sony Cybershot DSC-W380. Die maakt wat betere opnamen in de schemer dan mijn GSM :) De foto's zijn gemaakt met f/2,4, ISO-80, 2 seconden belicht.
Vooral van recht opzij is de Strada beter te zien - de B&M IQ Cyo in de neus is dan eigenlijk niet zichtbaar meer. Hier een foto schuin van voren.
Dit is het uitzicht vanuit de kuip met alleen de B&M IQ Cyo. De camera staat op een korte driepoot tussen de spiegels in.
En beide CREE Q5 spiegel-lampen erbij. Het schaduw-stuk vlak voor de fiets is vanuit de normale zitpositie niet zichtbaar door de neus die in de weg zit.
Op de volgende foto staan alleen de twee spiegellampen aan. Ik ben niet van plan zo rond te gaan rijden, maar het geeft een goed idee van de hoeveelheid licht die ze geven.
Tot slot nog een foto van een twintigtal meters afstand voor de Strada. Met het blote oog zijn de lampen nog als aparte lichtbron te onderscheiden, maar voor de camera is het één grote lichtvlek :)
Mooi knutselresultaat...:) dat is toch een aardig bakje extra licht erbij in de bermen. De waarde daarvan (naast veiligheid door de extra zichtbaarheid!) is in deze donkere dagen wel erg duidelijk. Zelfs met twee IQ Cyo's in de neus blijft het voor mij wel eens zoeken naar de kantlijntjes. Gr. YL
BeantwoordenVerwijderenDank voor de complimenten :) Het ziet er inderdaad meteen leuk uit als je zo een zaklamp gebruikt als basis. Veel makkelijker dan alles van ruw materiaal maken.
BeantwoordenVerwijderenDat extra licht op de berm ben ik heel blij mee. Heb nogal wat bochten op mijn route en die worden nu letterlijk onderbelicht door m’n koplamp. Ook als van de winter het onderscheid tussen fietspad en berm vervaagt is een beetje extra licht mooi meegenomen.
Nu alleen nog even denken over de aansturing. Wil vrij weinig stroom (30mA per lamp @ 12V ofzo) als ik de verlichting aan zet, en een vol vermogen (150mA per lamp @ 12V) als ik de claxon schakelaar bedien. Meest simpele oplossing is gewoon een enkel weerstandje in serie met de plus, maar het kan veel ingewikkelder!
Hoi Erwin,
BeantwoordenVerwijderenZiet er fraai uit. Mag je eigenlijk zoveel lichtpunten voeren? Ik heb me ook afgevraagd of een tegenligger je niet inschat als een auto op een grotere afstand... maar je geeft aan niet met alleen de 2 spiegellampen te gaan rijden.
Kk ben ook toe aan dit soort lampen want m'n Aldilampje is na een paar ritjes al weer aan opladen toe. Maar ik zit nog op 6 volt en moet dus andere drivers hebben. En geduld voor Dealextreme heb ik eigelijk ook niet...
groeten Cor
Hi Cor,
BeantwoordenVerwijderenAls je haast hebt: http://stores.ebay.nl/luxleds
(Zelf geen ervaring mee...)
Over het aantal lichtpunten: Je MOET als velomobilist met 2 voorwielen 2 voorlampen hebben: http://wetten.overheid.nl/BWBR0004825/geldigheidsdatum_23-11-2010#HoofdstukII_13
3. Op een fiets op meer dan twee wielen met twee voorwielen moeten aan de voorzijde twee witte of twee gele symmetrisch links en rechts van het midden bevestigde lichten worden gevoerd.
Heb ik er dus maar een paar teveel (als je m'n helmlicht ook meetelt LOL).
Ik heb overigens zelf ook nog wel wat LED zooi te koop :)