zondag 19 oktober 2014

Personaliseren.

Mooi, compleet en functioneel als een Strada is, er blijft altijd wel wat te wensen over. 

Zo heb ik voor Cookie Strada 48 een aansluiting voor de acculader gemaakt in de stalling. Of eigenlijk; ik heb de acculader ingebouwd onder de keukenkastjes, en de aansluitdraad van de accu verlengd en naar de stalling gebracht. 



Die kabel plug ik bij thuiskomst in een contact in de Strada, en zo wordt de accu moeiteloos geladen. Dat gaat eigenlijk (bijna) altijd goed, zodat ik de reserveaccu die ik een jaar voor niets heen en weer gesleept heb tegenwoordig maar thuis laat.



In Strada 48 heb ik een drietal 12 Volt aansluitingen. Hiervoor gebruik ik T-connectoren die ook wel in de modelbouw gebruikt worden. Daar gebruik ik er eigenlijk altijd maar een van tegelijk. Ofwel voor de lader, ofwel voor de 5 Volt USB adapter voor de TomTom/ Smartphone. Afijn, de plug van de lader past dus niet zomaar op de elektrische installatie van Strada 202, dus die ga ik aanpassen.

Voor Strada 202 wordt het een enkele plug aan een kabeltje, in plaats van de drievoudige strip in Strada 48.


De 202 is immers door Velomobiel.nl al voorzien van een USB aansluiting boven het rechterwiel.




Gelukkig zit de schakelkast tegenwoordig met klittenband bevestigd en is niet meer gelijmd. Het relais van de clignoteur is ook verplaatst zie ik. Die heeft nu een plekje in de schakelkast, naast de dimmer van de koplamp (ook nieuw).




Ik sluit twee draden aan. Een direct aan de bedrading van de accu (voor de Avionics Master Switch) en een parallel aan de bedrading voor het achterlicht. De eerste natuurlijk als aansluiting voor de acculader, de tweede in voorbereiding op de komst van nieuwe spiegellampen. Na de modificatie ziet de spaghettiboel er zo uit:




Eenmaal dicht zie je er niets meer van, behalve dan dat er twee T connectoren uit de schakelkast tevoorschijn komen.




De connector bescherm ik met wat siliconenvet tegen corrosie. De kabel van de acculader in de stalling kan weer gebruikt worden :-) Hier een foto van de acculader aansluiting in actie. Heel spannend... 



Nog een ingrijpende modificatie: Twee stukjes klittenband op de rechter wielkast voor de drinkslang van mijn CamelBak Unbottle 70. De bidonhouder ga ik er later nog eens uit halen.




Velomobiel.nl raadt aan om de velomobiel met een slot door het achterwiel op slot te zetten. Nu gaat dat vrij lastig door de twee wieldoekjes. Net als bij de 48 maak ik een paar gaten in de wieldoeken.




Zodat ik niet meer zo hoef te klooien met het op slot zetten :-)




Het slot hangt tijdens het rijden aan de ophanging van de stoel.


Zo, nu kan ik er voorlopig even tegen :-)



Zoals altijd,


Later...meer!

dinsdag 14 oktober 2014

En toen was het donker.

Ik heb jaren met een reserveaccu rondgereden voor het geval dat m'n verlichtingsaccu er mee zou stoppen. Maar na jaren vrijwel nutteloos heen en weer gesleep heb ik hem op een gegeven moment maar thuis gelaten.

Daar moest in aan denken, toen ik de eerste woon-werkrit met Strada 202 aflegde.

 
De verlichting deed het onderweg al niet al te florissant, maar halverwege de rit schee die er helemaal mee uit. Gelukkig had ik mijn helmlamp nog! Hoe kan dat nou weer, ik had de accu toch netjes geladen met de nieuwe Voltcraft lader van Velomobiel.nl? What can go wrong!



Nu ja, genoeg blijkbaar. Bij nadere beschouwing geeft de lader wel een groen lampje na 6 uur laden, maar heeft deze in werkelijkheid geen druppel elektriciteit in de accu gestopt. De spanning van de 12 Volt accu na het laden is maar 10,6 Volt.

Ik ben niet zo van de "breng maar terug" generatie, ik ben meer van de "schroef hem open en kijk wat er scheef zit" generatie. Gelukkig is "wat er scheef zit" bij deze lader vrij duidelijk; Midden links op de printplaat van de acculader zit een stukje waar de soldeerchinees duidelijk niet erg zijn best heeft gedaan; een spoeltje maakt geen contact met het (weggevreten?) spoor op de printplaat. Slordig, maar repareren neemt minder tijd en moeite dan met de lader terug naar Dronten.



Na de reparatie wordt de lader ook warm tijdens het laden (duh...) en heb ik geen problemen meer met de verlichting.

Zoals altijd,
Later...Meer

maandag 13 oktober 2014

Nog meer Strada 202 :-)

Met dank aan Jurren dit keer: Nog meer foto's van de aflevervlucht van Strada 202 :-)








Jurren, bedankt!


Zoals altijd.

Later...meer!

PS: Ik moet een nieuwe helm zie ik nu...


zondag 12 oktober 2014

Strada 202 :-)

Met dank aan mijn lieftallige EchtGenoote: Foto's van de aflevervlucht van Strada 202!

Een aflevervlucht inclusief begeleiding door Jurren in zijn Strada 49.
Vriendelijk dank voor de escorte! En dat je jezelf een beetje ingehouden hebt ;-)







Zoals altijd...
Later...meer!

vrijdag 10 oktober 2014

BeauBleu en Aqua-Blauw

Meanwhile, in a galaxy far, far away...


Strada 48

Strada 48 is helaas gehavend uit de strijd gekomen, en fietsen met een open trike is ook niet je dat, dus wat te doen?

Ik kocht Strada 48 in september 2010. Hij is op de dag van de aanrijding dus bijna 4 jaar. In die 4 jaar heb ik er 28.540 km mee gereden. Dat is iets meer dan de helft van mijn woon-werkverkeer in die periode. De Strada is dus redelijk intensief gebruikt.





Ik heb er vrij weinig onderhoud aan gehad de afgelopen 4 jaar. Elke 7000 km nieuwe voorbanden, elke 14.000 km een nieuwe achterband en een enkel setje binnenbanden. Een achterplaat voor het linker- of rechterwiel, een paar pedalen, remkabels, en dat was het wel zo'n beetje. 

Ik heb aan de Strada ook wat verbouwd.

  • Wat gespeeld met (mini-)viziers, maar dat waren geen blijvertjes.
  • Een motoralarm ingebouwd en er weer uit gehaald.
  • Een tweetal lampjes aan de spiegel gemonteerd. Een aanrader!
  • Een elektrische aansluiting gemaakt voor accessoires en als aansluiting voor de acculader in de stalling. Eveneens een aanrader!
  • De bidonhouder weggehaald in verband met het gebruik van dikke F-Lite banden en de Camelback unbottle (weer zo'n aanrader).
  • Een steunkabel voor het stuur. Ook al zo een blijvertje :-)
  • Een Velomobielonderdelen.nl Risse Genesis achterdemper ingebouwd :-) :-) :-)

Eigenlijk is de Strada dus op hoofdlijnen in originele staat gebleven en alleen op details aangepast.

Wat voor onderhoud verwacht ik binnenkort? Niet veel. Ik schat dat het niet lang meer duurt voor ik de aandrijfonderdelen moet vervangen:
  • Ketting
  • Tandwiel voor
  • Cassette achter
...die zijn nu 28540 km oud, maar dat zal je de kop ook niet kosten.

De verzekering van de tegenpartij heeft zonder morren de door Velomobiel geoffreerde reparatie vergoed. Als ik alleen kijk naar de kosten, is de beste oplossing om de Strada gewoon te laten repareren en eventueel meteen de slijtende delen te laten vervangen. Dan kan ik er weer voor jaren tegen. Reparatie is de verstandige keuze, zeker als je bedenkt dat de reparatie ongeveer 3 weken duurt en een nieuwe Strada een levertijd van rond 4 maanden heeft.

MAAR.

Er staat een mooie Strada in voorraad bij Velomobiel.nl
En hij heeft bijna alles wat ik wens:
  • Brede velgen (standaard tegenwoordig).
  • 12 Volt elektrische installatie (ook al standaard) met USB aansluiting.
  • Tilbeugel.
  • Knipperlichten (onbegrijpelijk nog steeds geen standaard).
  • Een tweede spiegel (kan aangebracht worden).
De Risse Genesis demper en CamelBak kan ik omzetten, de lampjes eventueel ook, maar die maak ik liever nieuw.

Ik zou alleen graag een dubbele koplamp hebben. Maar een enkele is ook acceptabel.

De moderne Strada heeft wat verbeteringen aan het frame voor en achter, en heeft wat verstevigingen in de romp. Deze moeten het vervormen van de romp tegengaan. Dat scheelt verlies van trapenergie en scheuren in je frame.

En hij is nieuw.

En hij is Aqua-Blauw (turquoise officieel) en heeft een mooi nummer: 202...



Dus dan is de keuze toch snel gemaakt...

Zoals altijd... later meer!

donderdag 9 oktober 2014

donderdag 11 september 2014

Pony to the rescue!

Vanwege de schade aan de Strada moet ik natuurlijk op zoek naar andere manieren om op kantoor te komen. Mijn lieftallige Echtgenoote bood mij het gebruik van haar (electric) Pony aan. Een Hase Kettwiesel met een 8 speed derailleur versnelling, ondersteuning van een v-Fiets mini motor en bloemetjesstickers op het frame.

Hier staat de pony in de wei langs de Ouderkerker plas. 



Dit is de eerste keer dat ik mijn woon-werk route met een open trike afleg, en het valt me eerlijk gezegd mee! Het fietsen met een open trike is wel duidelijk anders dan met de Strada, maar de toevoeging van de motor maakt het gemis aan stroomlijn voor een groot deel goed. De houding op de Hase is wat relaxter rechtop in plaats van sportief laag zoals in de Strada, en je voelt wat meer wind. Ik was bang dat hij in de bocht instabiel zou zijn, maar die vrees blijkt onterecht; de Kettwiesel ligt als een blok op de weg. Wat ik wel mis is de vering van de Strada. Bij een drempel werd ik onverwacht uit de stoel omhoog geworpen, waar de Strada doorgaans alleen <Boenk> zegt. Gemiddeld 's morgen met de Hase 24 km/h, en dat is maar een paar kilometer minder dan met de Strada.



Bij het aanzetten slipt het voorwiel soms wat zijdelings weg vanwege de aandrijving van alleen het rechter wiel, maar echt 'out of control' voelt dat niet. Ook had ik de accu op kantoor even op moeten laden, want op de terugweg doet de ondersteuning minder zijn best. Vooral de tweede helft van de terugweg is dat duidelijk te merken. Dat is niet de schuld van Pony, maar van haar eigenwijze bestuurder. 76km Is misschien ook een beetje veel gevraagd van zo'n accu...

De ervaring is dus positief, maar ik denk niet dat ik hem spoedig ga herhalen ;-)


Zoals altijd,
Later...meer!






dinsdag 9 september 2014

Cookie Strada 48 ziek

Helaas, het gaat niet zo goed met Cookie Strada 48. Hij is een beetje ziek en toe aan wat "tender loving care" van de specialisten in Dronten.

Op een fietspad in Amstelveen kwam een brommer VeloTejo en mij tegemoet. Na een wat onoverzichtelijke bocht wist de brommerrijder Theo nog net te ontwijken, maar raakte daarbij uit balans en kwam op mijn weghelft terecht. Zijn voorwiel raakte mijn Strada's welgevormde neus ter hoogte van het frame. De brommer drukt de Strada scheef naar achteren en kwam tot stilstand tegen mijn Strada, de berijder van de brommer vloog met een grote boog over mij heen.

Gelukkig maken zowel de berijder van de brommer als ik het goed; meer dan wat spierpijn, blauwe plekken en schaafwonden hielden we er niet aan over. 

Hier ligt de Strada op zijn kant om hem weer een beetje aan het rijden te krijgen; ik moest immers nog naar huis! Theo was zo vriendelijk om het merendeel van die taak voor zijn rekening te nemen. Hij heeft gelukkig ruime ervaring met beschadigde Strada's, dus dat kwam goed van pas. Bedankt, Theo! We hebben ter plaatse nog wat foto's gemaakt en gegevens uitgewisseld met de berijder van de brommer.


Met gereduceerde vaart ging het huiswaarts, eigenlijk zonder veel problemen. Hier de Strada voor een laatste statieportret.



Aan het frame is duidelijk te zien dat deze geraakt is. Ik denk dat ik letterlijk een geluk bij een ongeluk heb gehad dat het voorwiel de Strada hier geraakt heeft en niet iets meer naar mijn linkerkant. 



Ook aan het linker wiel en de onderzijde van de romp heeft de brommer schade veroorzaakt. Linksonder, vlak voor het achterwiel, is een scheur ontstaan.



Ik ben niet zo blij dus. 


Zoals altijd,

Later...meer!

donderdag 4 september 2014

Aanleg Gaaspersingel.

De route die ik meestal volg van Almere naar Schiphol Oost en vice versa is elk jaar weer aan verandering onderhevig door onder andere wegwerkzaamheden. Mijn standaard route loopt al een tijdje langs de Gaasperplas in Amsterdam Zuidoost. 



Nu beginnen de graafkabouters zich daar ook danig te roeren. Het lijkt er op dat ze een weg langs het fietspad aan het aanleggen zijn. Vreemd, in een recreatiegebied. Van de week was het voor het eerst dat we (fietsers) daar met wegomleidingen te maken kregen. Tijd om eens uit te zoeken wat ze daar in vredesnaam aan het uitvoeren zijn.

Mijn eerste inschatting (weg) bleek er naast te zitten. Men is bezig met de aanleg van de “Gaaspersingel”. Ofwel een bypass die er voor zorgen gaat dat water uit de woonwijk ten zuiden van de Gaasperplas niet meer via die Gaasperplas naar de Gaasp gepompt wordt, maar keurig gescheiden blijft. 




Doel is om de waterkwaliteit in de Gaasperplas te verbeteren. Een nobel streven, met als bijkomend voordeel dat ik straks op een mooi fietspad langs de Gaaspersingel van en naar kantoor fiets. Men denkt eind van dit jaar gereed te zijn met het graven van de singel en de aanleg van duikers en bruggen.

Waternet - Aanleg Gaaspersingel
Ontwerpbesluit Stadsdeel Amsterdan Zuidoost
Aannemingsbedrijf Dekker Krabbendam
facebookpagina Aanleg Gaaspersingel

Zoals altijd...
...Later meer!

maandag 25 augustus 2014

MaandagMorgenRit en NaamGenoot.

Vanmorgen was een échte Maandagmorgenrit. Mán, wat had ik geen zin om op te staan ;-)


Bij de Gaasperplas kwam ik nog een oude bekende tegen: Mijn naamgenoot in de WAW 154. Die had ik al een tijdje niet meer gezien!



We zijn samen een stukje opgereden tot vlak voor Ouderkerk aan den Amstel, waar we een blauwe reiger van zijn rat verjaagden. Ik maak het maar even specifiek, want ik zie tegenwoordig zóveel zilverreigers!




Spannender hoeft het voor mij niet te worden op zo'n maandagmorgen ;-)

Zoals altijd...
... Later meer!

zondag 10 augustus 2014

Nieuwe cranck and tandwielen voor trike.

Ik erger me al een tijdje aan de crancks en tandwielen van mijn trike. De crancks zijn geen 'setje' (want een van staal en een van aluminium) en het voorblad begint ook al aardig te roesten door het gebrek een droge stalling.

Maar daar heb ik nu dus een oplossing voor. Van de week een nieuw cranckstel er op laten zetten bij de lokale fietsenhandel :-) De kosten vielen me mee, dus ik heb er ook meteen maar een paar nieuwe pedalen bij laten doen. Geen SPD pedalen meer, maar gewoon platform pedalen. Ik geloof niet dat ik ooit SPD schoenen aangehad heb op de trike - ik gebruik hem eigenlijk uitsluitend voor korte ritjes in en om de stad.



Dat ziet er toch een stuk beter uit dan het oude setje:



En ik heb er meteen een beschermrand op zitten. Ik ben er wel content mee :-)




Zoals altijd... later meer!

maandag 2 juni 2014

Omrijden door Weesp

Start herinrichting Gooilandseweg (N236) in Weesp
De provincie Noord-Holland start op 26 mei 2014 met de werkzaamheden aan de Gooilandseweg (N236) ... in Weesp.
De Gooilandseweg en het fietspad worden opnieuw ingericht en geasfalteerd. De werkzaamheden zijn eind augustus 2014 gereed. ...

De provincie start met het vernieuwen van het fietspad. Het fietspad tussen de Verlengde Rijnkade en de G.J. Wiefferingdreef is van 26 mei tot en met 6 juli 2014 afgesloten. Het fietsverkeer wordt omgeleid ...

En daar ga je dan, met je Strada. Een geheel nieuwe route door Weesp. Lekker relaxed lang het kanaal. Het is wel een stukje om, maar redelijk te doen. Wel even opletten bij de kruising met de Prinses Irenelaan; Die is wat minder overzichtelijk. Ik denk dat het wel een paar minuten vertraging geeft, maar het is voor een goed doel :-)


Ter vergelijk; dit is mijn 'normale' route:


Zoals altijd...
...later meer!

zondag 1 juni 2014

Cool; Metadata van Strava

Strava heeft duidelijk gespiekt bij de NSA. Eerst verleiden ze ons om onze velomobiel routegegevens aan ze te geven en dan de gebruiken ze onze metadata vervolgens om hun eigen belang mee te dienen. In ruil daarvoor, geven ze wel een mooie teaser weg: 


De 'hitte-kaart' van Strava gebruikende fietsers op deze aarde. Of eigenlijk; vooral de de USA en Europa. Wat mij opvalt, is het grote aantal Strava gebruikers in de UK. Blijkbaar wordt er ook aan de overkant van de Noordzee flink gefietst. 'Mijn' woon-werk route is ook duidelijk ingekleurd :-)



Dat geeft dan wel weer een beetje voldoening, zo narcistisch ben ik dan ook wel weer ingesteld :-)

Voor een vergoeding levert Strava data op maat voor besluitvormers en belangenvertegenwoordigers: 
"Strava Metro’s mission is to produce state-of-the-art spatial data products and services to make cycling, running and walking in cities better. Using Strava Metro, departments of transportation and city planners, as well as advocacy groups and corporations, can make informed and effective decisions when planning, maintaining, and upgrading cycling and pedestrian corridors."

...waarbij je IMHO wel in ogenschouw moet nemen dat deze data alleen gebaseerd is op de Stravagebruikers. Dus die fietsers, die zich meer dan gemiddeld bezig houden met fietsen. Je zal bijvoorbeeld de gemiddelde boodschappenrit van huis naar de Supermarkt niet gelogd worden door de meeste fietsers (die waarschijnlijk nog nooit gehoord hebben van Strava), en zelfs niet door de gemiddelde Strava gebruiker.

Maandag lekker weer met de fiets naar kantoor :-)



Zoals altijd...
...later meer!

maandag 26 mei 2014

Om meteen maar bij het einde te beginnen, ik fiets weer! Vanmorgen heerlijk kraakvrij van Almere naar Schiphol gefietst :-)

Op de foto hier links de ge-ver-her-gemonteerde crank. De crank-as bout op advies van Velomobiel.nl met heel veel kracht en een likje borgmiddel gemonteerd. Ik ga er van uit dat hij er niet meer uit gaat vallen nu :-D



Dit was dus de situatie die ik een week geleden aantrof; de linker crank niet heel zeker meer verbonden met de crank-as.
De crank-as bout bleek wederom verdwenen {zucht}. Blijkbaar niet goed vast gezet vorig jaar. Balen, want nu kan ik niet meer fietsen - de crank loopt makkelijk van de crank-as af.


Reparatie-poging #1 strandde op een te dikke asbout - er zijn blijkbaar twee uitvoeringen, en ik had de andere (dunnere) bout nodig.


Toen de juiste bout eenmaal beschikbaar was, was het verder een eitje. Bout monteren met wat borgmiddel en flink aandraaien :-)


Ik heb van de gelegenheid gebruik gemaakt om de krakende pedalen te vervangen door nieuwe. Deze niet vastgelijmd, maar juist met anti seize compound bevestigd.


Dus vanmorgen geheel kraakvrij naar kantoor gefietst :-) En op kantoor met m'n nieuwe badslippers onder de douche. Heerlijk! 


Zoals altijd...
...later meer!