vrijdag 10 oktober 2014

Strada 48

Strada 48 is helaas gehavend uit de strijd gekomen, en fietsen met een open trike is ook niet je dat, dus wat te doen?

Ik kocht Strada 48 in september 2010. Hij is op de dag van de aanrijding dus bijna 4 jaar. In die 4 jaar heb ik er 28.540 km mee gereden. Dat is iets meer dan de helft van mijn woon-werkverkeer in die periode. De Strada is dus redelijk intensief gebruikt.





Ik heb er vrij weinig onderhoud aan gehad de afgelopen 4 jaar. Elke 7000 km nieuwe voorbanden, elke 14.000 km een nieuwe achterband en een enkel setje binnenbanden. Een achterplaat voor het linker- of rechterwiel, een paar pedalen, remkabels, en dat was het wel zo'n beetje. 

Ik heb aan de Strada ook wat verbouwd.

  • Wat gespeeld met (mini-)viziers, maar dat waren geen blijvertjes.
  • Een motoralarm ingebouwd en er weer uit gehaald.
  • Een tweetal lampjes aan de spiegel gemonteerd. Een aanrader!
  • Een elektrische aansluiting gemaakt voor accessoires en als aansluiting voor de acculader in de stalling. Eveneens een aanrader!
  • De bidonhouder weggehaald in verband met het gebruik van dikke F-Lite banden en de Camelback unbottle (weer zo'n aanrader).
  • Een steunkabel voor het stuur. Ook al zo een blijvertje :-)
  • Een Velomobielonderdelen.nl Risse Genesis achterdemper ingebouwd :-) :-) :-)

Eigenlijk is de Strada dus op hoofdlijnen in originele staat gebleven en alleen op details aangepast.

Wat voor onderhoud verwacht ik binnenkort? Niet veel. Ik schat dat het niet lang meer duurt voor ik de aandrijfonderdelen moet vervangen:
  • Ketting
  • Tandwiel voor
  • Cassette achter
...die zijn nu 28540 km oud, maar dat zal je de kop ook niet kosten.

De verzekering van de tegenpartij heeft zonder morren de door Velomobiel geoffreerde reparatie vergoed. Als ik alleen kijk naar de kosten, is de beste oplossing om de Strada gewoon te laten repareren en eventueel meteen de slijtende delen te laten vervangen. Dan kan ik er weer voor jaren tegen. Reparatie is de verstandige keuze, zeker als je bedenkt dat de reparatie ongeveer 3 weken duurt en een nieuwe Strada een levertijd van rond 4 maanden heeft.

MAAR.

Er staat een mooie Strada in voorraad bij Velomobiel.nl
En hij heeft bijna alles wat ik wens:
  • Brede velgen (standaard tegenwoordig).
  • 12 Volt elektrische installatie (ook al standaard) met USB aansluiting.
  • Tilbeugel.
  • Knipperlichten (onbegrijpelijk nog steeds geen standaard).
  • Een tweede spiegel (kan aangebracht worden).
De Risse Genesis demper en CamelBak kan ik omzetten, de lampjes eventueel ook, maar die maak ik liever nieuw.

Ik zou alleen graag een dubbele koplamp hebben. Maar een enkele is ook acceptabel.

De moderne Strada heeft wat verbeteringen aan het frame voor en achter, en heeft wat verstevigingen in de romp. Deze moeten het vervormen van de romp tegengaan. Dat scheelt verlies van trapenergie en scheuren in je frame.

En hij is nieuw.

En hij is Aqua-Blauw (turquoise officieel) en heeft een mooi nummer: 202...



Dus dan is de keuze toch snel gemaakt...

Zoals altijd... later meer!

2 opmerkingen: