Het is voorjaar, óók in Almere Muziekwijk - Louis Davidsstraat/ Muzenpark :)
Fiets-forensend tussen Almere en Schiphol in mijn Velomobiel.nl Strada. (Voorheen Cookie Strada 48)
donderdag 5 april 2012
zondag 1 april 2012
Nieuwe route in Google Maps voor NES in 8 bits!
Vandaag een nieuwe route geplot van Almere naar Schiphol in de preview van "Google Maps for NES" in 8 bits!
...inclusief streetview van je huis in 8 bits :)
zaterdag 31 maart 2012
Minivizier, F-Lite banden, schokdemper en konvooi
Ik kom regelmatig de Strada's van Jurren en Theo tegen. We rijden dezelfde woon/ werk route op ongeveer dezelfde tijd (Almere - Schiphol - Almere). Soms gaan we in konvooi retour naar Almere, zoals gisteren, en dat trekt meestal nogal wat bekijks.
Het rijden in konvooi heeft voor- en nadelen. Zo is het gezelliger, je hebt steun aan elkaar mocht je onderweg langs de kant komen te staan en samen ben je meer 'aanwezig' in het verkeer. Je merkt dat automobilisten meer rekening houden met 'die rare snuiters'. Nadeel is dat je soms boven je eigen tempo moet rijden (ik dan), of eronder (Jurren) :P
Gisteren ben ik wel bijna in aanvaring gekomen met een zwarte Alto. Bij een wat onduidelijke en onoverzichtelijke kruising fietspad/ rijbaan had de bestuurster wél oog voor Jurren die voorop ging, maar niet voor de twee andere Strada's die erachteraan kwamen. Gelukkig is het een bekende situatie en hadden we de vaart er al een beetje uit gehaald. Ging dus goed en de 'sorry' van de automobiliste maakte duidelijk dat het geen onwil was.
Grotere kaart weergeven
Rijdend op het fietspad rechts heb je grote kans om over het hoofd gezien te worden door automobilisten op de Schaikstraat.
'Vroeger' kwam ik nog wel eens de WAW-022 van Erwin tegen, maar tegenwoordig niet meer. Zijn blog is als sinds medio 2010 niet meer bijgewerkt. Geen idee of hij nog dezelfde route fietst.
Kom wel steeds vaker Velomobielen en andere ligfietsen tegen. Recent een blauwe Versatile in Amstelveen, een Orange mango in Muiderberg, een 'Mondriaan' FAW (verschillende keren in Drieberg/ Weesp/ Almere), een gele Strada op Schiphol-Oost en een gele Strada (of Mango?) bij Weesp. Vooral in Amstelveen zie ik nog wel eens een tweewiel-ligger rijden, maar ik kan eerlijk gezegd niet zo goed zien wat voor type het is.
Gele Strada van VeloTejo en Blauwe Strada van BeauBleu voor de Hollandse Brug bij Muiderberg.
Het wordt steeds mooier op de weg, maar iemand zou eens iets aan al die auto's moeten doen ;-)
Met het mooie weer van de week heb ik eens wat kunnen spelen met het mini-vizier. Zonder schuimkap op de Strada gaat dat wat eenvoudiger. Door het scherm wat meer rechtop te zetten is de wind in mijn gezicht wel wat minder. Vooral als de wind recht van voren komt (of bij windstilte) is de invloed van het scherm merkbaar. Maar om nu te zeggen dat je in 'een oase van stilte' terecht komt is ook weer wat overdreven.
Nadeel van het scherm is dat deze nogal beslaat als ik 's morgens door de koude mist heen fiets. Maar ook als het scherm niet beslagen is, hindert het toch wat het zicht op het asfalt, vooral bij het rijden in het donker.
Ik ben er nog niet uit of hij mag blijven of niet.
De F-Lite banden van Flevobike zijn na de Schwalbe Marathon een verademing. Man, wat rijd dat comfortabel en vooral stil! Als ze lekvrij blijven, zijn ze zeker een blijvertje :)
Het rechter wiel heb ik 3mm naar achteren moeten verplaatsen omdat de band aanliep tegen de wielkast. Hij loopt nu vrij, maar meer dan een paar millimeter speling heeft hij niet. Het staat wel stoer, zo een goed gevulde wielkast.
Bij kantoor plaats ik de Strada in een verder lege fietsenstalling - gelukkig ligt deze op enige afstand van het gebouw en is niet populair bij de andere werknemers. Zo heb ik het rijk alleen, en ik kan de Strada zien vanuit het raam op kantoor :)
Ik heb de afgelopen tijd de experimenten van Wim Schermer gevolg op zijn Blog - zoals zovelen denk ik - en daarbij had ik vooral interesse in de Risse Schokdempers. Nu zijn er niet veel bochten waar mijn maximum snelheid beperkt wordt door de wegligging van de Strada, maar ik zie wel degelijk voordeel in het gebruik van een 'echte' schokdemper boven de standaard achterveer. Ik heb dan ook een demper model 'Genesis' besteld. Ik hoop dat de rit er vooral op de stukken met slechter wegdek nóg comfortabeler op wordt.
Nog een laatste aanvulling in de categorie 'bezopen situaties':
Een verkeerslicht in Gent St Lievenspoort dat alleen zichtbaar is voor fietsers, gemotoriseerd verkeer op de rijbaan ziet niets. Niet nodig om een belgenmop te verzinnen; ze doen het zelf!
Later... meer!
Bij kantoor plaats ik de Strada in een verder lege fietsenstalling - gelukkig ligt deze op enige afstand van het gebouw en is niet populair bij de andere werknemers. Zo heb ik het rijk alleen, en ik kan de Strada zien vanuit het raam op kantoor :)
Ik heb de afgelopen tijd de experimenten van Wim Schermer gevolg op zijn Blog - zoals zovelen denk ik - en daarbij had ik vooral interesse in de Risse Schokdempers. Nu zijn er niet veel bochten waar mijn maximum snelheid beperkt wordt door de wegligging van de Strada, maar ik zie wel degelijk voordeel in het gebruik van een 'echte' schokdemper boven de standaard achterveer. Ik heb dan ook een demper model 'Genesis' besteld. Ik hoop dat de rit er vooral op de stukken met slechter wegdek nóg comfortabeler op wordt.
Nog een laatste aanvulling in de categorie 'bezopen situaties':
Een verkeerslicht in Gent St Lievenspoort dat alleen zichtbaar is voor fietsers, gemotoriseerd verkeer op de rijbaan ziet niets. Niet nodig om een belgenmop te verzinnen; ze doen het zelf!
Later... meer!
zondag 25 maart 2012
Tienduizendkilometergrens doorbroken
Afgelopen week heb ik de 10.000km grens doorbroken met de Strada. Strada 48 besloot dat te vieren met... zijn eerste echte lekke band! De timing was, zoals bij alle lekke banden, natuurlijk uitermate beroerd. Maar goed; de Vredesteijn Perfect Moiré achterband bleek dus al behoorlijk versleten na slechts 10.000 km. Versleten genoeg om een steenscherf door te laten dringen tot de binnenband. Mooi excuus om er een vers exemplaar op te leggen. De twee Schwalbe Marathon + voorbanden zijn na evenzoveel kilometers nog steeds in prima staat, maar die heb ik voor de zomer omgewisseld voor F-Lite bandjes.
Het is de eerste keer dat ik die bandjes in handen had en ik moet zeggen dat ik wel geschrokken ben van het gebrek aan stevigheid van die dingen. Vooral in vergelijking met de massieve Marathon + banden die ik er af haalde. Ik hoop maar dat de lekbestendigheid meevalt zoals beloofd. Ik zou er de zomer wel lekvrij mee door moeten komen, en dan kunnen in het najaar de Marathon +en er weer op.
Het mini-vizier zit nu een paar ritten op de Strada en ik ben er eerlijk gezegd nog niet helemaal uit of dat zo blijft. Ik moet zeggen dat ik weinig tot niets merk wat zou wijzen op een effect van het schermpje.
dinsdag 13 maart 2012
Dijkverbetering Holendrechterweg – Koningin Julianalaan
Vanmorgen toch maar weer eens in de Strada naar kantoor gereden. Het is zo mooi weer, en de smoesjes om niet te rijden raken op.
Ik moet zeggen; wat fietst dat apparaat toch lekker! Vanmorgen was het prachtig fietsweer en de vogeltjes waren ook al wakker op mijn vertrektijd.
Een prettige rit dus, maar ik kwam wat verontrustende borden tegen op de Holendrechterweg in Ouderkerk:
Nu is het wegdek van de Holendrechterweg inderdaad wel aan onderhoud toe; er staan al jaren bordjes met de tekst "Slecht Wegdek". Maar er blijkt meer aan de hand; de hele dijk gaat geherverbouwd worden wegens zwak en laag.
Hier een kort artikel van de Gemeente Ouderkerk: Werkzaamheden dijkverbetering Holendrechterweg – Koningin Julianalaan
En een uitgebreide projectbeschrijving van Waternet: Home > projecten > holendrechterweg
Uit dit laatste artikel:
Tijdens de werkzaamheden blijft de weg op dijk
open voor bestemmingsverkeer en hulpdiensten. Er rijdt (groot)
werkverkeer op de dijk wat kan leiden tot een vertraging van de
reistijd. Hou hier rekening mee.
U bent fietser of automobilist
Om de werkzaamheden niet teveel te verstoren wordt doorgaand
verkeer zoveel mogelijk omgeleid. Dit wordt met borden aangegeven.
Bestemmingsverkeer heeft wel doorgang. Fietsers dienen extra op te
letten. Hier enkele tips.
- Rijd altijd achter een vrachtwagen, in verband met dode hoek en haal pas in als de chauffeur u heeft gezien.
- Pas uw snelheid aan. Hier en daar wordt asfalt verwijderd en kan (tijdelijk) de weg anders lopen dan u gewend was.
Ik denk dat ik uit voorzorg toch maar een andere route ga rijden voor 2012. Velomobielen en grondverzetmachines vormen een niet heel geweldige combinatie :(
zondag 19 februari 2012
Mini-Vizier en nieuwe Jagwire kabel
Ik heb hem eindelijk gevonden; de perfecte opvolger voor mijn Fiat Punto. De Lotus Elise! Zag er van de week een staan op de parkeerplaats bij kantoor, en dit is hem wel hoor. Deze auto past perféct bij mijn Strada!
Over de Strada gesproken; ik heb hem dit weekeinde voorzien van een mini-vizier. Jurren (Beaubleau) heeft er immers ook één geplaatst, en als echte trendvolger kan ik dan natuurlijk niet achterblijven :)
Bij het vizier werd door Velomobielgarage-NH een aantal witte klittenbandjes meegeleverd, maar ik heb er maar zwart voor in de plaats genomen. Dat sluit beter aan bij de andere zwarte accenten op de fiets. Ik was de eerste klant van de nieuwe webshop, maar helaas heeft Kees alweer moeten stoppen met die mooie initiatief (13-02-2011 Gestopt met de Velomobiel Garage en de webwinkel). Ik vind het mini-vizier wel goed staan en hoop er wat door uit de wind te komen zitten. Met mijn ouwelullen-forensen-tempo verwacht ik geen grote aerodynamische winst (Mini vizier levert 40 tot 45 Watt voordeel op), maar wellicht is er een aardig placebo-effect:)
De Jagwire remkabel aan de rechter zijde was aan vervanging toe (Winterspek).
Die heb ik er dus ook maar uit gehaald. Dit is de schaafplek ter hoogte van de doorvoer. De Teflon en Kevlar laag zijn al helemaal door, net als de stalen strengen van de buitenkabel. Vandaar dat de kabel zo raar knikte bij de beschadiging. Het heeft flink staan jutteren zo te zien.
Bij uitbouw bleek de kabel ook al wat aangevreten bij de rubber doorvoer in de tunnel. De schade is hier echter een stuk minder.
Ook bij het scharnierpunt van het stuur is er sprake van schafielen van de remkabel. Kees van Hattem waarschuwde er ook al voor (13-01-2012 Mind your Jagwires !!) op zijn blog en ik had al eerder een dopmoer aangebracht (Mini-mod met dopmoeren), maar helaas, het leed bleek al geleden.
De kabel aan de andere kant is er minder slecht aan toe; deze laat ik voorlopig gewoon zitten.
Zoals altijd..
Later... meer!
maandag 30 januari 2012
Reddings-Punto.
Hoewel de Fiat Punto volgens sommigen niet een echte auto is, had ik verleden week wel weer een Déjà vu. Het was alweer de tweede keer dat ik een gestrande Velomobiel rijder thuis moest brengen met die Punto. Het ging om dezelfde persoon, maar dat zal wel toeval zijn.
In december hadden we de Epische Stradaverhuizing toen Theo onverwacht ingesneeuwd raakte op Schiphol. En vrijdag dus onverwachte kettingpech voor Theo. (#@$% Ketting !!!) Hoewel, onverwacht... diezelfde ketting heeft hem al eerder problemen gegeven.
Maar goed, de Strada is dus prima te vervoeren op de Punto. Hoewel de dakdragers daarvoor wel wat te dicht op elkaar staan, dus wat schuimrubber om de wielen te ondersteunen is gewenst.
Vandaag ben ik zelf met de Strada op pad, dus ik hoop dat het bij lichte sneeuw blijft. Ik rij vandaag samen met Jurren terug naar Almere.
In december hadden we de Epische Stradaverhuizing toen Theo onverwacht ingesneeuwd raakte op Schiphol. En vrijdag dus onverwachte kettingpech voor Theo. (#@$% Ketting !!!) Hoewel, onverwacht... diezelfde ketting heeft hem al eerder problemen gegeven.
Maar goed, de Strada is dus prima te vervoeren op de Punto. Hoewel de dakdragers daarvoor wel wat te dicht op elkaar staan, dus wat schuimrubber om de wielen te ondersteunen is gewenst.
Vandaag ben ik zelf met de Strada op pad, dus ik hoop dat het bij lichte sneeuw blijft. Ik rij vandaag samen met Jurren terug naar Almere.
Abonneren op:
Posts (Atom)