zondag 25 maart 2012

Tienduizendkilometergrens doorbroken


Afgelopen week heb ik de 10.000km grens doorbroken met de Strada. Strada 48 besloot dat te vieren met... zijn eerste echte lekke band! De timing was, zoals bij alle lekke banden, natuurlijk uitermate beroerd. Maar goed; de Vredesteijn Perfect Moiré achterband bleek dus al behoorlijk versleten na slechts 10.000 km. Versleten genoeg om een steenscherf door te laten dringen tot de binnenband. Mooi excuus om er een vers exemplaar op te leggen. De twee Schwalbe Marathon + voorbanden zijn na evenzoveel kilometers nog steeds in prima staat, maar die heb ik voor de zomer omgewisseld voor F-Lite bandjes. 

Het is de eerste keer dat ik die bandjes in handen had en ik moet zeggen dat ik wel geschrokken ben van het gebrek aan stevigheid van die dingen. Vooral in vergelijking met de massieve Marathon + banden die ik er af haalde. Ik hoop maar dat de lekbestendigheid meevalt zoals beloofd. Ik zou er de zomer wel lekvrij mee door moeten komen, en dan kunnen in het najaar de Marathon +en er weer op.
Het mini-vizier  zit nu een paar ritten op de Strada en ik ben er eerlijk gezegd nog niet helemaal uit of dat zo  blijft. Ik moet zeggen dat ik weinig tot niets merk wat zou wijzen op een effect van het schermpje.


Later ... meer!

dinsdag 13 maart 2012

Dijkverbetering Holendrechterweg – Koningin Julianalaan

Vanmorgen toch maar weer eens in de Strada naar kantoor gereden. Het is zo mooi weer, en de smoesjes om niet te rijden raken op. 

Ik moet zeggen; wat fietst dat apparaat toch lekker! Vanmorgen was het prachtig fietsweer en de vogeltjes waren ook al wakker op mijn vertrektijd. 

Een prettige rit dus, maar ik kwam wat verontrustende borden tegen op de Holendrechterweg in Ouderkerk: 



Nu is het wegdek van de Holendrechterweg inderdaad wel aan onderhoud toe; er staan al jaren bordjes met de tekst "Slecht Wegdek". Maar er blijkt meer aan de hand; de hele dijk gaat geherverbouwd worden wegens zwak en laag.

Hier een kort artikel van de Gemeente Ouderkerk: Werkzaamheden dijkverbetering Holendrechterweg – Koningin Julianalaan

En een uitgebreide projectbeschrijving van Waternet: Home > projecten > holendrechterweg

Uit dit laatste artikel:
Tijdens de werkzaamheden blijft de weg op dijk open voor bestemmingsverkeer en hulpdiensten. Er rijdt (groot) werkverkeer op de dijk wat kan leiden tot een vertraging van de reistijd. Hou hier rekening mee.
U bent fietser of automobilist
Om de werkzaamheden niet teveel te verstoren wordt doorgaand verkeer zoveel mogelijk omgeleid. Dit wordt met borden aangegeven. Bestemmingsverkeer heeft wel doorgang. Fietsers dienen extra op te letten. Hier enkele tips.
  • Rijd altijd achter een vrachtwagen, in verband met dode hoek en haal pas in als de chauffeur u heeft gezien.
  • Pas uw snelheid aan. Hier en daar wordt asfalt verwijderd en kan (tijdelijk) de weg anders lopen dan u gewend was.
Ik denk dat ik uit voorzorg toch maar een andere route ga rijden voor 2012. Velomobielen en grondverzetmachines vormen een niet heel geweldige combinatie :(

Later..... meer!

zondag 19 februari 2012

Mini-Vizier en nieuwe Jagwire kabel

Ik heb hem eindelijk gevonden; de perfecte opvolger voor mijn Fiat Punto. De Lotus Elise! Zag er van de week een staan op de parkeerplaats bij kantoor, en dit is hem wel hoor. Deze auto past perféct bij mijn Strada!

Over de Strada gesproken; ik heb hem dit weekeinde voorzien van een mini-vizier. Jurren (Beaubleau) heeft er immers ook één geplaatst, en als echte trendvolger kan ik dan natuurlijk niet achterblijven :) 
Bij het vizier werd door Velomobielgarage-NH een aantal witte klittenbandjes meegeleverd, maar ik heb er maar zwart voor in de plaats genomen. Dat sluit beter aan bij de andere zwarte accenten op de fiets. Ik was de eerste klant van de nieuwe webshop, maar helaas heeft Kees alweer moeten stoppen met die mooie initiatief (13-02-2011 Gestopt met de Velomobiel Garage en de webwinkel). Ik vind het mini-vizier wel goed staan en hoop er wat door uit de wind te komen zitten. Met mijn ouwelullen-forensen-tempo verwacht ik geen grote aerodynamische winst (Mini vizier levert 40 tot 45 Watt voordeel op), maar wellicht is er een aardig placebo-effect:)
 

De Jagwire remkabel aan de rechter zijde was aan vervanging toe (Winterspek). 
Die heb ik er dus ook maar uit gehaald. Dit is de schaafplek ter hoogte van de doorvoer. De Teflon en Kevlar laag zijn al helemaal door, net als de stalen strengen van de buitenkabel. Vandaar dat de kabel zo raar knikte bij de beschadiging. Het heeft flink staan jutteren zo te zien.
Bij uitbouw bleek de kabel ook al wat aangevreten bij de rubber doorvoer in de tunnel. De schade is hier echter een stuk minder.
Ook bij het scharnierpunt van het stuur is er sprake van schafielen van de remkabel. Kees van Hattem waarschuwde er ook al voor (13-01-2012 Mind your Jagwires !!) op zijn blog en ik had al eerder een dopmoer aangebracht (Mini-mod met dopmoeren), maar helaas, het leed bleek al geleden.
De kabel aan de andere kant is er minder slecht aan toe; deze laat ik voorlopig gewoon zitten. 

Zoals altijd.. 

Later... meer!

maandag 30 januari 2012

Reddings-Punto.

Hoewel de Fiat Punto volgens sommigen niet een echte auto is, had ik verleden week wel weer een Déjà vu. Het was alweer de tweede keer dat ik een gestrande Velomobiel rijder thuis moest brengen met die Punto. Het ging om dezelfde persoon, maar dat zal wel toeval zijn.

In december hadden we de Epische Stradaverhuizing toen Theo onverwacht ingesneeuwd raakte op Schiphol. En vrijdag dus onverwachte kettingpech voor Theo. (#@$% Ketting !!!)  Hoewel, onverwacht... diezelfde ketting heeft hem al eerder problemen gegeven.

Maar goed, de Strada is dus prima te vervoeren op de Punto. Hoewel de dakdragers daarvoor wel wat te dicht op elkaar staan, dus wat schuimrubber om de wielen te ondersteunen is gewenst.

Vandaag ben ik zelf met de Strada op pad, dus ik hoop dat het bij lichte sneeuw blijft. Ik rij vandaag samen met Jurren terug naar Almere.

Later.. meer! En dan hopelijk geen verhaal over een epische tocht door de sneeuw

donderdag 26 januari 2012

Hetzelfde maar dan anders

Het gaat (redelijk) goed met de re-integratie. Ik heb verleden week twee maal met de Strada naar kantoor gefietst, en deze week een maal. De tweede rit heeft Theo (VeloTéjo) me betrapt. Daar gíng mijn plan om stiekem wat conditie op te bouwen voor we samen zouden rijden. Gelukkig was ook Theo niet in vorm en hebben we gezellig in ons ouwelullentempo samen naar huis kunnen rijden. Theo's voorkomen is opvallend veranderd. Niet langer in de rode Strada, maar in de gele. Het is hetzelfde maar dan anders.



Gisteren op deze weg langs de A9/A2 een koppel buizerds gezien die op de wieken gingen toen wij eraan kwamen. Mooie beesten, buizerds...


Recent kreeg ik van mijn ex-collegae bij Martinair een passend afscheidscadeau overhandigd. Het is een model van een ligfiets, geïnspireerd op mijn oude Flevobike Alleweder. Hij is gemaakt door plaatwerker Herman, waarvoor mijn dank! Herman heeft een tijdje naast me gezeten op de afdeling Engineering, en waarschijnlijk heb ik het in die periode nogal vaak gehad over die Alleweder ;-)


Later.... Meer!

dinsdag 17 januari 2012

Continu 102 km/h met de Quest

Ik kwam vanmiddag een wel heel vlotte Questrijder tegen. Schat dat 'ie met gemak een vaartje van 102 km/h vasthield. Het kostte me zelfs moeite om hem op de gevoelige chip vast te leggen, maar het is uiteindelijk toch gelukt...

...Later... Meer!

donderdag 12 januari 2012

Winterspek


In de strijd tegen het winterspek, ben ik toch maar weer eens voorzichtig begonnen met het forensen met de Strada. Afgelopen zondag de bandjes eens lekker opgepompt en een ritje gemaakt van 50km om de Oostvaardersplassen heen.

En ik moet zeggen; Wat fietst die Strada toch heerlijk. Echt fantastisch om weer even de wind door de (paar) haren te voelen.

Dinsdagmorgen maakt de Strada een wel heel raar geluid als ik hem uit de stalling haal voor de eerste woon-werk rit van dit jaar. De rechter band blijkt helemaal leeg te staan. Geen zin om te plakken, dus maar wat lucht erin en fietsen. Gelukkig houdt 'ie het de hele reis vol. In de pauze op kantoor de binnenband onder de kraan gehouden en nu zie ik wat er aan de hand is.... Het inzet ventiel van de Schwalbe binnenband is los gekomen. Een euvel waar ik wel meer wat over gelezen heb. Nu ja, de oplossing is simpel (even aandraaien met een tang), en de Marathon Plus bandjes hebben hun werk blijkbaar toch goed gedaan. Dit is de eerste lekke band sinds aanschaf van de Strada :) Ze beginnen overigens wel een beetje te slijten, die bandjes.

Tijdens het lekke banden gedoe, zie ik dat de mooie 'Jagwire' remkabel heeft staan jutteren tegen de carosserie. Die is aan vervanging toe. Balen :(

Meteen maar even de ketting gesmeerd, dus die loopt ook weer extra rustig.

Maar goed; op de terugweg een rendez-vous met Theo en Jurren. Leuk om beide heren weer eens te zien. Jurren is met zijn mooie blauwe Strada 49! We maken wat plaatje voor de Blogs, en we trekken de aandacht van een voorbij rijdende Connexxion bus vol passagiers. Die stopt zelfs even voor een babbeltje door de open deur en biedt aan om de bus er ook even naast te zetten in het gras. Dat aanbod hebben we maar afgeslagen ;-)
Ex-collega Dave komt langs en heeft onder andere deze foto voor ons gemaakt. Bedankt, Dave!

De rit begint rustig, rond de 30 km/h en dat bevalt me prima. Maanden achter elkaar weinig fietsen merk je toch wel hoor! Later in de rit drijven Theo en Jurren het tempo wat op. Ik laat ze lekker gaan, geen zin om vanavond op de bank in slaap te vallen van vermoeidheid...

Over kilometers gesproken, hier de kilometerstand voor het afgelopen jaar.
Ruim 6000km gefietst in 2011 (de donker-blauwe lijn). Niet weinig, maar beduidend minder dan waar ik op gerekend had. De eerste 6 maanden leek 2011 een recordjaar te worden, maar door omstandigheden is de kilometerproductie voor de tweede helft van het jaar beduidend lager uitgevallen.

Later .... meer!