Ik kom regelmatig de Strada's van Jurren en Theo tegen. We rijden dezelfde woon/ werk route op ongeveer dezelfde tijd (Almere - Schiphol - Almere). Soms gaan we in konvooi retour naar Almere, zoals gisteren, en dat trekt meestal nogal wat bekijks.
Het rijden in konvooi heeft voor- en nadelen. Zo is het gezelliger, je hebt steun aan elkaar mocht je onderweg langs de kant komen te staan en samen ben je meer 'aanwezig' in het verkeer. Je merkt dat automobilisten meer rekening houden met 'die rare snuiters'. Nadeel is dat je soms boven je eigen tempo moet rijden (ik dan), of eronder (Jurren) :P
Gisteren ben ik wel bijna in aanvaring gekomen met een zwarte Alto. Bij een wat onduidelijke en onoverzichtelijke kruising fietspad/ rijbaan had de bestuurster wél oog voor Jurren die voorop ging, maar niet voor de twee andere Strada's die erachteraan kwamen. Gelukkig is het een bekende situatie en hadden we de vaart er al een beetje uit gehaald. Ging dus goed en de 'sorry' van de automobiliste maakte duidelijk dat het geen onwil was.
Grotere kaart weergeven
Rijdend op het fietspad rechts heb je grote kans om over het hoofd gezien te worden door automobilisten op de Schaikstraat.
'Vroeger' kwam ik nog wel eens de WAW-022 van Erwin tegen, maar tegenwoordig niet meer. Zijn blog is als sinds medio 2010 niet meer bijgewerkt. Geen idee of hij nog dezelfde route fietst.
Kom wel steeds vaker Velomobielen en andere ligfietsen tegen. Recent een blauwe Versatile in Amstelveen, een Orange mango in Muiderberg, een 'Mondriaan' FAW (verschillende keren in Drieberg/ Weesp/ Almere), een gele Strada op Schiphol-Oost en een gele Strada (of Mango?) bij Weesp. Vooral in Amstelveen zie ik nog wel eens een tweewiel-ligger rijden, maar ik kan eerlijk gezegd niet zo goed zien wat voor type het is.
Gele Strada van VeloTejo en Blauwe Strada van BeauBleu voor de Hollandse Brug bij Muiderberg.
Het wordt steeds mooier op de weg, maar iemand zou eens iets aan al die auto's moeten doen ;-)
Met het mooie weer van de week heb ik eens wat kunnen spelen met het mini-vizier. Zonder schuimkap op de Strada gaat dat wat eenvoudiger. Door het scherm wat meer rechtop te zetten is de wind in mijn gezicht wel wat minder. Vooral als de wind recht van voren komt (of bij windstilte) is de invloed van het scherm merkbaar. Maar om nu te zeggen dat je in 'een oase van stilte' terecht komt is ook weer wat overdreven.
Nadeel van het scherm is dat deze nogal beslaat als ik 's morgens door de koude mist heen fiets. Maar ook als het scherm niet beslagen is, hindert het toch wat het zicht op het asfalt, vooral bij het rijden in het donker.
Ik ben er nog niet uit of hij mag blijven of niet.
De F-Lite banden van Flevobike zijn na de Schwalbe Marathon een verademing. Man, wat rijd dat comfortabel en vooral stil! Als ze lekvrij blijven, zijn ze zeker een blijvertje :)
Het rechter wiel heb ik 3mm naar achteren moeten verplaatsen omdat de band aanliep tegen de wielkast. Hij loopt nu vrij, maar meer dan een paar millimeter speling heeft hij niet. Het staat wel stoer, zo een goed gevulde wielkast.
Bij kantoor plaats ik de Strada in een verder lege fietsenstalling - gelukkig ligt deze op enige afstand van het gebouw en is niet populair bij de andere werknemers. Zo heb ik het rijk alleen, en ik kan de Strada zien vanuit het raam op kantoor :)
Ik heb de afgelopen tijd de experimenten van Wim Schermer gevolg op zijn Blog - zoals zovelen denk ik - en daarbij had ik vooral interesse in de Risse Schokdempers. Nu zijn er niet veel bochten waar mijn maximum snelheid beperkt wordt door de wegligging van de Strada, maar ik zie wel degelijk voordeel in het gebruik van een 'echte' schokdemper boven de standaard achterveer. Ik heb dan ook een demper model 'Genesis' besteld. Ik hoop dat de rit er vooral op de stukken met slechter wegdek nóg comfortabeler op wordt.
Nog een laatste aanvulling in de categorie 'bezopen situaties':
Een verkeerslicht in Gent St Lievenspoort dat alleen zichtbaar is voor fietsers, gemotoriseerd verkeer op de rijbaan ziet niets. Niet nodig om een belgenmop te verzinnen; ze doen het zelf!
Later... meer!
Bij kantoor plaats ik de Strada in een verder lege fietsenstalling - gelukkig ligt deze op enige afstand van het gebouw en is niet populair bij de andere werknemers. Zo heb ik het rijk alleen, en ik kan de Strada zien vanuit het raam op kantoor :)
Ik heb de afgelopen tijd de experimenten van Wim Schermer gevolg op zijn Blog - zoals zovelen denk ik - en daarbij had ik vooral interesse in de Risse Schokdempers. Nu zijn er niet veel bochten waar mijn maximum snelheid beperkt wordt door de wegligging van de Strada, maar ik zie wel degelijk voordeel in het gebruik van een 'echte' schokdemper boven de standaard achterveer. Ik heb dan ook een demper model 'Genesis' besteld. Ik hoop dat de rit er vooral op de stukken met slechter wegdek nóg comfortabeler op wordt.
Nog een laatste aanvulling in de categorie 'bezopen situaties':
Een verkeerslicht in Gent St Lievenspoort dat alleen zichtbaar is voor fietsers, gemotoriseerd verkeer op de rijbaan ziet niets. Niet nodig om een belgenmop te verzinnen; ze doen het zelf!
Later... meer!