zondag 12 december 2010

Winterbikkellende gladdofoob

Ik ben sinds een jaar of twee bang voor gladheid op de weg. Ik ben destijds met de bukfiets op drie dagen achtereen onderuit gegaan op ijzel. De derde dag heb ik m'n hand gebroken. Heel gedoe geweest, pennetje erin gehad om het bot op z'n plaats te houden enzo. Afijn, sindsdien heb ik het dus niet zo op gladheid op de weg...

Maar afgelopen woensdag was ik een held. Na al die verhalen van winterbikkelende velonauten op het web, heb ik de stoute fietsschoenen toch maar aangetrokken en ben op weg gegaan. En ik moet zeggen; het viel me allemaal wel mee. Gelukkig maar :) Nu had ik natuurlijk wel het voordeel dat de gesteldheid van de weg behoorlijk verbeterd was. Eigenlijk was het alleen plaatselijk glad, heel anders dan de maandag ervoor.

Hoewel je natuurlijk niet om kunt vallen met 3 wielen, maakt de gladheid het fietsen toch wel lastig. Vooral herbevroren sneeuwpulp. Die doet je VM zoeken naar het juiste spoor. Vooral lastig als je tussen twee paaltjes op het fietspad moet mikken. Op buitenwegen had ik de spiegel lampen op volle sterkte aan, dat helpt bij het herkennen van ijs op het pad. Vaak is op fietspaden maar een smal spoor vrij van sneeuw en ijs. Te smal voor de 80cm spoorbreedte van de Strada. In dergelijke gevallen hield ik het maar het midden aan, zodat het achterwiel voldoende grip houdt.

Op de weg terug was de situatie nog weer verbeterd. Ik had een halve dag vrij en kon bij daglicht rijden, wat meteen een stuk prettiger is.

Waar het fietspad van Amsterdam ZO bij het Gein aansluit, heb ik voorrang moeten verlenen aan aan trekker die van rechts kwam. Helaas stond ik op dat moment met de Strada tegen de dijk op, en kwam van het optrekken niet veel. De Vredestein Perfect Moirree 54-559 kwam niet veel verder dan het voorbrengen van geluid. De Strada zelf ging alleen maar achteruit, vooruit zat er niet in. Na wat verwoede pogingen ben ik maar uitgestapt en heb de Strada de dijk op geduwd LOL.

De snelheid was doordat ik wat voorzichtig reed lager dan gebruikelijk. Ik zou dus iets eerder van kantoor moeten vertrekken om op dezelfde tijd thuis te zijn ;-)

Donderdag ben ik toch maar met de Punto naar kantoor gegaan. Ik had een goed excuus; moest 's avonds nog ergens heen met mijn dochter. Ook vrijdag had ik een goed excuus, dus veel meer dan 72 kilometer heb ik nog niet afgelegd in December. Wel al zit ik (net) over de 8000km heen dit jaar. Hoop er toch nog wel wat bij te rijden de komende weken.

Mocht het nog gaan sneeuwen, dan gaat de PTT (als ze stoppen met staken) nog een dikke 26" MTB band met noppen bij me afleveren. Maar stilletjes hoop ik gewoon dat de sneeuw weg gaat blijven.

2 opmerkingen:

  1. Hoi Erwin,

    Fantastiche titel, goed d/t gebruik, tragi/komisch, 'n 8!
    \
    Mvg Mick

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wederom een smakelijk verhaal waarin ik veel herken! Je noppenband is trouwens al aangekomen. Ik heb de mijne gisteren meteen om het achterwiel van m'n Strada gesmeten en vanochtend getest over 65 kilometer asfalt en schelpenpaden. Het comfort valt reuze mee, het enige verschil met de Marathon plus is het zachte zoemen van de noppen. De 4.50Euro lijkt me dus vooralsnog geen verkeerde investering. Nu is het wachten op de sneeuw .....

    BeantwoordenVerwijderen