maandag 6 december 2010

IJzel


Het leek gisteren zo mooi. Warm water regende uit de hemel en spoelde al die rotsneeuw van de weg. Het leek te mooi om waar te zijn, maar dat was het ook. Veel ongevallen door gladheid, vertraging op Schiphol (bericht op NU.nl)

Vanmorgen 05:50 ben ik vol goede moed in de Strada gestapt. Het eerste stukje op de stoep in de straat was wat hobbelig door alle herbevroren sneeuwpulp, maar eenmaal op de weg ging alles lekker. Nu ja, alles… ik was blijkbaar vergeten om de boordaccu op te laden voor het weekeinde, want de knipperlichten van de Strada weigerden dienst. Gelukkig heb ik een reserve accu bij me. Altijd handig, hoewel deze eigenlijk bedoeld is als back-up in geval de tocht wat langer duurt dan van tevoren gedacht. De temperatuur is ook prettiger dan de afgelopen dagen, en fietsen op de sneeuwvrije weg gaat een stuk lichter :)

De weg is toch wel wat glad op plaatsen, en even later blijkt dat het fietspad tussen de Muziekwijk en het spoorbaanpad plaatselijk niet glad is. De rest van het pad is één grote ijsbaan. Hier heb ik geen zin in… Na enig overleg met mezelf ben ik maar retour gegaan en ben met de Punto op pad gegaan. Ook geen lolletje; het is inmiddels 06:15 en het verkeer begint op de Hoge ring al vast te lopen. Bij de Literatuurwijk staat een oud bedrijfswagentje naast de sloot. Getuige de bandensporen door de berm is de onfortuinlijke bestuurder afgelopen weekeinde van de weg in de sloot geraakt vlak voor het ingaan van een flauwe bocht. Ook op de A6 en A1 is het langzaam rijden. Nu is dat niet erg, want ik hou niet van gladheid, ook niet als ik me op vier wielen verplaats.

De foto aan de kop van dit artikel is de sneeuwpop die de lokale ‘jeugd’ opgeworpen heeft in de Muziekwijk. Is die sneeuw toch nog érgens goed voor ;-)


2 opmerkingen:

  1. kon je wel tegen hollandsebrug op rijden?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zelf ben ik niet zo ver gekomen, maar Theo heeft vanmorgen met de Strada 037 het hele stuk Almere/ Schiphol zonder al te veel ongemak overbrugd. Was glad op plaatsen, maar redelijk te doen vertelde hij mij.

    BeantwoordenVerwijderen