zondag 30 januari 2011

Nieuw leven voor aluminium 3 Watt LED spot

Ik heb nog een tweetal 3 Watt LED spots met MR-16 aansluiting liggen. Dit type LED is een tijdje gebruikt als standaard verlichting voor velomobielen. Inwendig zit een 3 Watt LED driver (800 milli-Ampère stroombron) en een 3 Watt Luxeon LED. De behuizing is van aluminium en dient voor koeling van de LED. Helaas is die LED qua lichtopbrengst niet meer van deze tijd. Het is daarom tijd om de LED te vervangen voor een modernere CREE XR-E Q5. Deze geeft bij dezelfde stroom ruim twee keer zoveel licht, en dat is altijd prettig :)

Het begint met het demonteren van de lens en de twee printplaten.
De eerste winst is te behalen door de diode brug te overbruggen. Hiermee verdwijnt een verliespost van ongeveer 0,5 Watt. Dit lijkt niet veel, maar is toch een aanzienlijk deel als je bedenkt dat de LED in totaal maar 3 Watt vermogen opneemt. De lamp wordt met het verdwijnen van de 4 dioden wel gevoelig voor de manier van aansluiten. De + en de - verwisselen zal nu waarschijnlijk het eind van de driver betekenen. Voorzichtig zijn dus. In ruil daarvoor is de lamp bij een 1 Volt lagere spanning te gebruiken met een verminderd stroomverbruik. Dat betekent dus méér en langer licht uit dezelfde accu. De printplaat met de Luxeon LED is niet meer nodig.
Ik boor meteen twee gaten in de behuizing, om de lamp straks eenvoudig te kunnen monteren. In de gaten komt schroefdraad voor de installatie van twee bouten.
Nu kan de driver en de LED in de lamp gezet worden. De LED wordt met een beetje 'Thermal Glue' op de zitting gelijmd.
Zo ziet de lamp er nu uit in vergelijking met de 'pre-mod' situatie. Op de draad die uit de lamp hang na valt er niet veel te zien...
De achterzijde is ook al niet opvallend anders. Met de T-connector is de lamp straks snel met het boordsysteem te verbinden.
De 'white wall test', of in dit geval de wit-plafond test. Links de CREE XR-E en rechts de Luxeon LED. Het verschil is duidelijk.
Hier wat plaatjes van het aangepaste licht in de tuin.



Ik heb in het verleden eenzelfde LED spot als eens gebruikt op mijn bukfiets als koplamp. De beschrijving daarvan kun je hier vinden.

4 opmerkingen:

  1. Hi Erwin,
    Ik zie dat deze LED een ronde vlek licht geeft. Ik had eerder een Wilma Lupine. Dat verblindde enorm en leverde soms heel nare reacties van medeweggebruikers op. Zo is er enkele malen naar mij getrapt door brommerrijders, ook werd ik tot stoppen gedwongen door een auto die recht op mijn in reed.
    Wees wel voorzichtig hiermee.
    Groeten,
    Wim

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hi Wim,

    Bedankt voor de waarschuwing. Een Lupine Wilma. Da's even andere koek... http://www.lupine.de/web/de/produkte/lampenkoepfe/wilma/
    1100 Lumens uit 4 LEDs. Daar zou ik niet mee rond durven rijden Hahahahaha.

    Wel sterke reacties die je gehad hebt. Minder prettig. Heb alleen nog maar toeterende auto's achter me gehad en iemand die (opzettelijk) heel dicht langs me heen reed.

    Groet, Erwin

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Zelfs met mijn 3W Standaard Strada verlichting heb ik al commentaar gehad... De kunst is dus om met weinig vermogen veel licht te maken dat niet storend is en toch de 110Watt van een tegemoet komende automobiel evenaard. Misschien veel lampjes met beperkt licht?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hi Erwin, had ik maar een vak geleerd, dit ziet er mooi uit.

    @VeloTejo: dat heet een kerstboom ;-)

    a bientot, Jurren

    BeantwoordenVerwijderen