zaterdag 1 januari 2011

Ontwerpfoutje....

Allereerst natuurlijk de beste wensen voor het nieuwe jaar! 

Ik heb al eerder gepubliceerd over mijn helm lamp en de bevestiging van de accu achterop de helm.
De Accu bestaat uit twee Li-Ion 18650 cellen met een 9-pins D-connector in een stukje krimpkous.
Afgelopen week ontdekte ik dat m'n helmlamp een beetje dimde als ik aan de connector wiebelde. Op zich niet zo een heel groot probleem, maar vreemd genoeg ging mijn acculader ook raar doen als ik de accu daarop aangesloten had.
Vandaag toch maar even de accu opengemaakt, en gelukkig maar :) De '-' pen van de D-connector bleek contact te maken met de '+' van dezelfde cel als ik de connector opzij bewoog. De oorzaak was het gebruik van onvoldoende isolatie tussen de connector en de cellen. Ik had daar een stukje dubbelzijdig schuimtape gebruikt. Dat heeft wel even gewerkt, maar bleek niet stevig genoeg; de twee '-' pennetjes hadden zich door het schuim heen gewerkt.

De randen van de gaten zijn al zwart verkleurd door de vonken waarmee het contact gepaard ging. Ik blijk niet zo heel ver meer verwijderd geweest te zijn van een 'Helmbrand'... Geluk bij een ongeluk dus. De batterij is inmiddels weer in elkaar gezet met wat smeltlijm en een sterkere kunststof plaat tussen de connector en de cellen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten