dinsdag 14 oktober 2014

En toen was het donker.

Ik heb jaren met een reserveaccu rondgereden voor het geval dat m'n verlichtingsaccu er mee zou stoppen. Maar na jaren vrijwel nutteloos heen en weer gesleep heb ik hem op een gegeven moment maar thuis gelaten.

Daar moest in aan denken, toen ik de eerste woon-werkrit met Strada 202 aflegde.

 
De verlichting deed het onderweg al niet al te florissant, maar halverwege de rit schee die er helemaal mee uit. Gelukkig had ik mijn helmlamp nog! Hoe kan dat nou weer, ik had de accu toch netjes geladen met de nieuwe Voltcraft lader van Velomobiel.nl? What can go wrong!



Nu ja, genoeg blijkbaar. Bij nadere beschouwing geeft de lader wel een groen lampje na 6 uur laden, maar heeft deze in werkelijkheid geen druppel elektriciteit in de accu gestopt. De spanning van de 12 Volt accu na het laden is maar 10,6 Volt.

Ik ben niet zo van de "breng maar terug" generatie, ik ben meer van de "schroef hem open en kijk wat er scheef zit" generatie. Gelukkig is "wat er scheef zit" bij deze lader vrij duidelijk; Midden links op de printplaat van de acculader zit een stukje waar de soldeerchinees duidelijk niet erg zijn best heeft gedaan; een spoeltje maakt geen contact met het (weggevreten?) spoor op de printplaat. Slordig, maar repareren neemt minder tijd en moeite dan met de lader terug naar Dronten.



Na de reparatie wordt de lader ook warm tijdens het laden (duh...) en heb ik geen problemen meer met de verlichting.

Zoals altijd,
Later...Meer

maandag 13 oktober 2014

Nog meer Strada 202 :-)

Met dank aan Jurren dit keer: Nog meer foto's van de aflevervlucht van Strada 202 :-)








Jurren, bedankt!


Zoals altijd.

Later...meer!

PS: Ik moet een nieuwe helm zie ik nu...


zondag 12 oktober 2014

Strada 202 :-)

Met dank aan mijn lieftallige EchtGenoote: Foto's van de aflevervlucht van Strada 202!

Een aflevervlucht inclusief begeleiding door Jurren in zijn Strada 49.
Vriendelijk dank voor de escorte! En dat je jezelf een beetje ingehouden hebt ;-)







Zoals altijd...
Later...meer!

vrijdag 10 oktober 2014

BeauBleu en Aqua-Blauw

Meanwhile, in a galaxy far, far away...


Strada 48

Strada 48 is helaas gehavend uit de strijd gekomen, en fietsen met een open trike is ook niet je dat, dus wat te doen?

Ik kocht Strada 48 in september 2010. Hij is op de dag van de aanrijding dus bijna 4 jaar. In die 4 jaar heb ik er 28.540 km mee gereden. Dat is iets meer dan de helft van mijn woon-werkverkeer in die periode. De Strada is dus redelijk intensief gebruikt.





Ik heb er vrij weinig onderhoud aan gehad de afgelopen 4 jaar. Elke 7000 km nieuwe voorbanden, elke 14.000 km een nieuwe achterband en een enkel setje binnenbanden. Een achterplaat voor het linker- of rechterwiel, een paar pedalen, remkabels, en dat was het wel zo'n beetje. 

Ik heb aan de Strada ook wat verbouwd.

  • Wat gespeeld met (mini-)viziers, maar dat waren geen blijvertjes.
  • Een motoralarm ingebouwd en er weer uit gehaald.
  • Een tweetal lampjes aan de spiegel gemonteerd. Een aanrader!
  • Een elektrische aansluiting gemaakt voor accessoires en als aansluiting voor de acculader in de stalling. Eveneens een aanrader!
  • De bidonhouder weggehaald in verband met het gebruik van dikke F-Lite banden en de Camelback unbottle (weer zo'n aanrader).
  • Een steunkabel voor het stuur. Ook al zo een blijvertje :-)
  • Een Velomobielonderdelen.nl Risse Genesis achterdemper ingebouwd :-) :-) :-)

Eigenlijk is de Strada dus op hoofdlijnen in originele staat gebleven en alleen op details aangepast.

Wat voor onderhoud verwacht ik binnenkort? Niet veel. Ik schat dat het niet lang meer duurt voor ik de aandrijfonderdelen moet vervangen:
  • Ketting
  • Tandwiel voor
  • Cassette achter
...die zijn nu 28540 km oud, maar dat zal je de kop ook niet kosten.

De verzekering van de tegenpartij heeft zonder morren de door Velomobiel geoffreerde reparatie vergoed. Als ik alleen kijk naar de kosten, is de beste oplossing om de Strada gewoon te laten repareren en eventueel meteen de slijtende delen te laten vervangen. Dan kan ik er weer voor jaren tegen. Reparatie is de verstandige keuze, zeker als je bedenkt dat de reparatie ongeveer 3 weken duurt en een nieuwe Strada een levertijd van rond 4 maanden heeft.

MAAR.

Er staat een mooie Strada in voorraad bij Velomobiel.nl
En hij heeft bijna alles wat ik wens:
  • Brede velgen (standaard tegenwoordig).
  • 12 Volt elektrische installatie (ook al standaard) met USB aansluiting.
  • Tilbeugel.
  • Knipperlichten (onbegrijpelijk nog steeds geen standaard).
  • Een tweede spiegel (kan aangebracht worden).
De Risse Genesis demper en CamelBak kan ik omzetten, de lampjes eventueel ook, maar die maak ik liever nieuw.

Ik zou alleen graag een dubbele koplamp hebben. Maar een enkele is ook acceptabel.

De moderne Strada heeft wat verbeteringen aan het frame voor en achter, en heeft wat verstevigingen in de romp. Deze moeten het vervormen van de romp tegengaan. Dat scheelt verlies van trapenergie en scheuren in je frame.

En hij is nieuw.

En hij is Aqua-Blauw (turquoise officieel) en heeft een mooi nummer: 202...



Dus dan is de keuze toch snel gemaakt...

Zoals altijd... later meer!

donderdag 9 oktober 2014

donderdag 11 september 2014

Pony to the rescue!

Vanwege de schade aan de Strada moet ik natuurlijk op zoek naar andere manieren om op kantoor te komen. Mijn lieftallige Echtgenoote bood mij het gebruik van haar (electric) Pony aan. Een Hase Kettwiesel met een 8 speed derailleur versnelling, ondersteuning van een v-Fiets mini motor en bloemetjesstickers op het frame.

Hier staat de pony in de wei langs de Ouderkerker plas. 



Dit is de eerste keer dat ik mijn woon-werk route met een open trike afleg, en het valt me eerlijk gezegd mee! Het fietsen met een open trike is wel duidelijk anders dan met de Strada, maar de toevoeging van de motor maakt het gemis aan stroomlijn voor een groot deel goed. De houding op de Hase is wat relaxter rechtop in plaats van sportief laag zoals in de Strada, en je voelt wat meer wind. Ik was bang dat hij in de bocht instabiel zou zijn, maar die vrees blijkt onterecht; de Kettwiesel ligt als een blok op de weg. Wat ik wel mis is de vering van de Strada. Bij een drempel werd ik onverwacht uit de stoel omhoog geworpen, waar de Strada doorgaans alleen <Boenk> zegt. Gemiddeld 's morgen met de Hase 24 km/h, en dat is maar een paar kilometer minder dan met de Strada.



Bij het aanzetten slipt het voorwiel soms wat zijdelings weg vanwege de aandrijving van alleen het rechter wiel, maar echt 'out of control' voelt dat niet. Ook had ik de accu op kantoor even op moeten laden, want op de terugweg doet de ondersteuning minder zijn best. Vooral de tweede helft van de terugweg is dat duidelijk te merken. Dat is niet de schuld van Pony, maar van haar eigenwijze bestuurder. 76km Is misschien ook een beetje veel gevraagd van zo'n accu...

De ervaring is dus positief, maar ik denk niet dat ik hem spoedig ga herhalen ;-)


Zoals altijd,
Later...meer!