Vandaag heb ik langs de weg gestaan met de Strada. Dát ben ik niet (meer) gewend! Sinds de Flevobike Alleweder is dit slechts de tweede maal dat het mij overkomt. Dat was met de FAW echt wel anders.
De eerste keer dat ik stil kwam te staan met de Strada was omdat er een band leeggelopen was door het losdraaien van het binnenwerk van een ventiel.
Vandaag was de ketting aan het protesteren. Na 10800km was de ketting zodanig gerekt dat 'ie van het kettingblad afliep in een bocht in Weesp. En dat terwijl we net achterop gereden werden door een gele Quest! Gelukkig had ik Velotejo bij de hand met een voorraad rubber handschoenen aan boord.
Na wat geklooi de ketting zowel voor als achter weer op de bladen weten te krijgen. De rest van de rit heb ik voor de zekerheid de ketting maar op het grote voorblad gelaten.
Zojuist in de pauze heb ik de ketting twee schakels ingekort. Bij een proefritje liep alles soepel. Hoop dat dit afdoende is en zo niet, dan haal ik er gewoon nog een paar schakels tussenuit :P
Quemo gaf in een commentaar op mijn vorige post aan zich zorgen te maken over het uitsteken van het ventiel van de Genesis schokdemper. Omdat ik toch in de buurt was, hierbij een plaatje van de ingebouwde demper. Het ventiel lijkt mij vrij beschut te zitten, zo vlak tegen de afscherming van de pion aan. Zelf stouw ik overigens geen materiaal aan die zijde van het wiel. De gereedschapskoffer ligt bij mij altijd links.
Het belangrijkste maar even eerst; Bij mijn thuiskomst van de week lag mijn Risse Racing "Genesis" schokdemper op me te wachten bij de buren. Velomobielonderdelen.nl had deze mooi op tijd bij me afgeleverd (Bedank, Wim!).
Hij is mooi, en mijn eerste inruk was LICHT. Dat ding weegt echt nagenoeg niets :)
Mooi zijn is leuk, maar het gaat er natuurlijk om hoe hij werkt :) Dus eerst maar eens een 'control' video gemaakt. Het is een korte rit in mijn woonwijk met de camera gericht op het achterwiel.
De vering is de standaard vering, waar de Strada door velomobiel.nl mee
afgeleverd is.
De route is (helaas) niet extreem hobbelig, maar
geeft wel een idee hoe het achterwiel zich gedraagt. Vooral de tweede
helft van de rit heeft wat verkeersdrempels en oneffenheden in het
wegdek.
De tweede video is hetzelfde rondje in mijn woonwijk met de camera gericht op het achterwiel.
De vering is de Risse Racing 'Genesis' schokdemper, geleverd door
velomobielonderdelen.nl. De demper is net nieuw en heeft nog wat stroeve
o-ringen. De druk in de demper is 5 bar.
De video is van het tweede rondje van de schokdemper. De eerste ronde begon wat onwennig en de schokdemper moest nog even los komen, want er was geen beweging in te krijgen vlak na de montage. Wim waarschuwt hier ook al voor in de handleiding.
Met conclusies uit de video ben ik nog even voorzichtig. De eerste conclusie is, dat de qualiteit van de video opnamen eigenlijk onvoldoende is voor een goede analyse van het effect van de schokdemper.
Mijn eerste indruk is dat de schokdemper 'wel lekker' rijdt. Na mijn eerste week woon-werk verkeer hoop ik een wat completer beeld te vormen van de prestaties van de schokdemper.
EDIT: Quemo heeft deze side-by-side video in elkaar ge-edit, waarvoor mijn dank:
Anchorage, Alaska
Van de week wasin in Anchorage, Alaska. In navolging van Jurren heb ik wat foto's gemaakt van het fietsverkeer in die stad. Op een aantal voetpaden (logisch) en parkeerplaatsen (minder logisch) kom je daar verbodsborden tegen waarbij de fietser blijkbaar gelijk aan skateboarders en rolschaatsers behandeld wordt.
Hier wat typische - mountainbike-achtige fietsen. Deze kom je regelmatig tegen, net als racefietsen met bagagerekken. Ze staan stil, want rijden zie je ze niet zo heel vaak. verder natuurlijk nog wat BMX-ende jeugd gezien in de parkjes...
En als je ze dan wel ziet rijden, is de kans groot dat ze dat op de voetpaden doen. Rare jongens, die Alaskanen (of zouden het toeristen zijn?)
Als het verkeer het toelaat kiest men ook de rijbaan. Hier zie je zo een dappere fietser voor het station van de Alaska Railroad Corporation.
In de hele stad (nu ja, in het kleine stukje waar ik gewandeld heb...) ben ik geen fietspad of andere fietsvoorziening tegen gekomen. We hebben het hier in Nederland als fietser helemaal niet slecht :)
Ik kom regelmatig de Strada's van Jurren en Theo tegen. We rijden dezelfde woon/ werk route op ongeveer dezelfde tijd (Almere - Schiphol - Almere). Soms gaan we in konvooi retour naar Almere, zoals gisteren, en dat trekt meestal nogal wat bekijks.
Het rijden in konvooi heeft voor- en nadelen. Zo is het gezelliger, je hebt steun aan elkaar mocht je onderweg langs de kant komen te staan en samen ben je meer 'aanwezig' in het verkeer. Je merkt dat automobilisten meer rekening houden met 'die rare snuiters'. Nadeel is dat je soms boven je eigen tempo moet rijden (ik dan), of eronder (Jurren) :P
Gisteren ben ik wel bijna in aanvaring gekomen met een zwarte Alto. Bij een wat onduidelijke en onoverzichtelijke kruising fietspad/ rijbaan had de bestuurster wél oog voor Jurren die voorop ging, maar niet voor de twee andere Strada's die erachteraan kwamen. Gelukkig is het een bekende situatie en hadden we de vaart er al een beetje uit gehaald. Ging dus goed en de 'sorry' van de automobiliste maakte duidelijk dat het geen onwil was.
Rijdend op het fietspad rechts heb je grote kans om over het hoofd gezien te worden door automobilisten op de Schaikstraat.
'Vroeger' kwam ik nog wel eens de WAW-022 van Erwin tegen, maar tegenwoordig niet meer. Zijn blog is als sinds medio 2010 niet meer bijgewerkt. Geen idee of hij nog dezelfde route fietst.
Kom wel steeds vaker Velomobielen en andere ligfietsen tegen. Recent een blauwe Versatile in Amstelveen, een Orange mango in Muiderberg, een 'Mondriaan' FAW (verschillende keren in Drieberg/ Weesp/ Almere), een gele Strada op Schiphol-Oost en een gele Strada (of Mango?) bij Weesp. Vooral in Amstelveen zie ik nog wel eens een tweewiel-ligger rijden, maar ik kan eerlijk gezegd niet zo goed zien wat voor type het is.
Gele Strada van VeloTejo en Blauwe Strada van BeauBleu voor de Hollandse Brug bij Muiderberg.
Het wordt steeds mooier op de weg, maar iemand zou eens iets aan al die auto's moeten doen ;-)
Met het mooie weer van de week heb ik eens wat kunnen spelen met het mini-vizier. Zonder schuimkap op de Strada gaat dat wat eenvoudiger. Door het scherm wat meer rechtop te zetten is de wind in mijn gezicht wel wat minder. Vooral als de wind recht van voren komt (of bij windstilte) is de invloed van het scherm merkbaar. Maar om nu te zeggen dat je in 'een oase van stilte' terecht komt is ook weer wat overdreven.
Nadeel van het scherm is dat deze nogal beslaat als ik 's morgens door de koude mist heen fiets. Maar ook als het scherm niet beslagen is, hindert het toch wat het zicht op het asfalt, vooral bij het rijden in het donker.
Ik ben er nog niet uit of hij mag blijven of niet.
De F-Lite banden van Flevobike zijn na de Schwalbe Marathon een verademing. Man, wat rijd dat comfortabel en vooral stil! Als ze lekvrij blijven, zijn ze zeker een blijvertje :)
Het rechter wiel heb ik 3mm naar achteren moeten verplaatsen omdat de band aanliep tegen de wielkast. Hij loopt nu vrij, maar meer dan een paar millimeter speling heeft hij niet. Het staat wel stoer, zo een goed gevulde wielkast.
Bij kantoor plaats ik de Strada in een verder lege fietsenstalling - gelukkig ligt deze op enige afstand van het gebouw en is niet populair bij de andere werknemers. Zo heb ik het rijk alleen, en ik kan de Strada zien vanuit het raam op kantoor :)
Ik heb de afgelopen tijd de experimenten van Wim Schermer gevolg op zijn Blog - zoals zovelen denk ik - en daarbij had ik vooral interesse in de Risse Schokdempers. Nu zijn er niet veel bochten waar mijn maximum snelheid beperkt wordt door de wegligging van de Strada, maar ik zie wel degelijk voordeel in het gebruik van een 'echte' schokdemper boven de standaard achterveer. Ik heb dan ook een demper model 'Genesis' besteld. Ik hoop dat de rit er vooral op de stukken met slechter wegdek nóg comfortabeler op wordt.
Nog een laatste aanvulling in de categorie 'bezopen situaties':
Een verkeerslicht in Gent St Lievenspoort dat alleen zichtbaar is voor fietsers, gemotoriseerd verkeer op de rijbaan ziet niets. Niet nodig om een belgenmop te verzinnen; ze doen het zelf!
Afgelopen week heb ik de 10.000km grens doorbroken met de Strada. Strada 48 besloot dat te vieren met... zijn eerste echte lekke band! De timing was, zoals bij alle lekke banden, natuurlijk uitermate beroerd. Maar goed; de Vredesteijn Perfect Moiré achterband bleek dus al behoorlijk versleten na slechts 10.000 km. Versleten genoeg om een steenscherf door te laten dringen tot de binnenband. Mooi excuus om er een vers exemplaar op te leggen. De twee Schwalbe Marathon + voorbanden zijn na evenzoveel kilometers nog steeds in prima staat, maar die heb ik voor de zomer omgewisseld voor F-Lite bandjes.
Het is de eerste keer dat ik die bandjes in handen had en ik moet zeggen dat ik wel geschrokken ben van het gebrek aan stevigheid van die dingen. Vooral in vergelijking met de massieve Marathon + banden die ik er af haalde. Ik hoop maar dat de lekbestendigheid meevalt zoals beloofd. Ik zou er de zomer wel lekvrij mee door moeten komen, en dan kunnen in het najaar de Marathon +en er weer op.
Het mini-vizier zit nu een paar ritten op de Strada en ik ben er eerlijk gezegd nog niet helemaal uit of dat zo blijft. Ik moet zeggen dat ik weinig tot niets merk wat zou wijzen op een effect van het schermpje.