Het belangrijkste maar even eerst; Bij mijn thuiskomst van de week lag mijn Risse Racing "Genesis" schokdemper op me te wachten bij de buren. Velomobielonderdelen.nl had deze mooi op tijd bij me afgeleverd (Bedank, Wim!).
Hij is mooi, en mijn eerste inruk was LICHT. Dat ding weegt echt nagenoeg niets :)
Hij is mooi, en mijn eerste inruk was LICHT. Dat ding weegt echt nagenoeg niets :)
Mooi zijn is leuk, maar het gaat er natuurlijk om hoe hij werkt :) Dus eerst maar eens een 'control' video gemaakt. Het is een korte rit in mijn woonwijk met de camera gericht op het achterwiel.
De vering is de standaard vering, waar de Strada door velomobiel.nl mee
afgeleverd is.
De route is (helaas) niet extreem hobbelig, maar geeft wel een idee hoe het achterwiel zich gedraagt. Vooral de tweede helft van de rit heeft wat verkeersdrempels en oneffenheden in het wegdek.
De route is (helaas) niet extreem hobbelig, maar geeft wel een idee hoe het achterwiel zich gedraagt. Vooral de tweede helft van de rit heeft wat verkeersdrempels en oneffenheden in het wegdek.
De tweede video is hetzelfde rondje in mijn woonwijk met de camera gericht op het achterwiel. De vering is de Risse Racing 'Genesis' schokdemper, geleverd door velomobielonderdelen.nl. De demper is net nieuw en heeft nog wat stroeve o-ringen. De druk in de demper is 5 bar.
De video is van het tweede rondje van de schokdemper. De eerste ronde begon wat onwennig en de schokdemper moest nog even los komen, want er was geen beweging in te krijgen vlak na de montage. Wim waarschuwt hier ook al voor in de handleiding.
Met conclusies uit de video ben ik nog even voorzichtig. De eerste conclusie is, dat de qualiteit van de video opnamen eigenlijk onvoldoende is voor een goede analyse van het effect van de schokdemper.
Mijn eerste indruk is dat de schokdemper 'wel lekker' rijdt. Na mijn eerste week woon-werk verkeer hoop ik een wat completer beeld te vormen van de prestaties van de schokdemper.
EDIT: Quemo heeft deze side-by-side video in elkaar ge-edit, waarvoor mijn dank:
Anchorage, Alaska
Van de week wasin in Anchorage, Alaska. In navolging van Jurren heb ik wat foto's gemaakt van het fietsverkeer in die stad. Op een aantal voetpaden (logisch) en parkeerplaatsen (minder logisch) kom je daar verbodsborden tegen waarbij de fietser blijkbaar gelijk aan skateboarders en rolschaatsers behandeld wordt.
Hier wat typische - mountainbike-achtige fietsen. Deze kom je regelmatig tegen, net als racefietsen met bagagerekken. Ze staan stil, want rijden zie je ze niet zo heel vaak. verder natuurlijk nog wat BMX-ende jeugd gezien in de parkjes...
En als je ze dan wel ziet rijden, is de kans groot dat ze dat op de voetpaden doen. Rare jongens, die Alaskanen (of zouden het toeristen zijn?)
Als het verkeer het toelaat kiest men ook de rijbaan. Hier zie je zo een dappere fietser voor het station van de Alaska Railroad Corporation.
In de hele stad (nu ja, in het kleine stukje waar ik gewandeld heb...) ben ik geen fietspad of andere fietsvoorziening tegen gekomen. We hebben het hier in Nederland als fietser helemaal niet slecht :)
Mijn eerste indruk is dat de schokdemper 'wel lekker' rijdt. Na mijn eerste week woon-werk verkeer hoop ik een wat completer beeld te vormen van de prestaties van de schokdemper.
EDIT: Quemo heeft deze side-by-side video in elkaar ge-edit, waarvoor mijn dank:
Anchorage, Alaska
Van de week wasin in Anchorage, Alaska. In navolging van Jurren heb ik wat foto's gemaakt van het fietsverkeer in die stad. Op een aantal voetpaden (logisch) en parkeerplaatsen (minder logisch) kom je daar verbodsborden tegen waarbij de fietser blijkbaar gelijk aan skateboarders en rolschaatsers behandeld wordt.
Hier wat typische - mountainbike-achtige fietsen. Deze kom je regelmatig tegen, net als racefietsen met bagagerekken. Ze staan stil, want rijden zie je ze niet zo heel vaak. verder natuurlijk nog wat BMX-ende jeugd gezien in de parkjes...
En als je ze dan wel ziet rijden, is de kans groot dat ze dat op de voetpaden doen. Rare jongens, die Alaskanen (of zouden het toeristen zijn?)
Als het verkeer het toelaat kiest men ook de rijbaan. Hier zie je zo een dappere fietser voor het station van de Alaska Railroad Corporation.
In de hele stad (nu ja, in het kleine stukje waar ik gewandeld heb...) ben ik geen fietspad of andere fietsvoorziening tegen gekomen. We hebben het hier in Nederland als fietser helemaal niet slecht :)
Ik heb de Genesis nu en weekje in woonwerk-verkeer gebruikt en merk het vooral in een betere wegligging / oftewel strakker de bochten door kunnen.
BeantwoordenVerwijderenHi Paul,
BeantwoordenVerwijderenDank voor je reactie! Heb de 'Schokkende Avonturen' van je net met interesse zitten lezen :)
Groetjes,
Erwin
Ik ben razend benieuwd naar je ervaringen. Meer comfort is altijd welkom.
BeantwoordenVerwijderenWaar ik wel naar zit te kijken is dat enorme ventiel aan de zijkant. Ik vraag me af of dat geen kwetsbaar punt is. Een ding waar ik zeker bang voor ben is dat die in de weg zit. Ik heb rechts van het achterwiel nogal wat spullen liggen zoals een set reservebanden; een 20" band gewoon rechtop tot in de smurfenmuts en voor de veerpoot een opgerolde/-vouwen 26" band.
Dit is de video waar ik op zat te wachten. Dank voor de moeite.
BeantwoordenVerwijderenDe verschillen zijn idd miniem, toch is er al wel wat over te zeggen denk ik.
Het valt mij op dat de kameratrillingen bij de twee rit minder zijn en de veerbeweging zeer snel wordt gedempt. Beide systemen veren, maar de nieuwe wordt gedempt. Dat is winst.
Dat het wiel met de nieuwe demper toch los komt is te wijten aan de standaard hoge druk af fabriek zoals Wim meld op zijn blog. Desondanks al een goed resultaat. Dat 'bewijs' wilde ik wel eens aanschouwen. Bij deze.
Een goede en belangrijke bijdrage aan de passieve veiligheid van de Velomobiel.
Overigens sta ik verbaast over de vervorming van het wiel/as/brug bij aanzetten. Nog afgezien van de niet helemaal recht aanliggende band op de velg.