zaterdag 1 januari 2011

Ontwerpfoutje....

Allereerst natuurlijk de beste wensen voor het nieuwe jaar! 

Ik heb al eerder gepubliceerd over mijn helm lamp en de bevestiging van de accu achterop de helm.
De Accu bestaat uit twee Li-Ion 18650 cellen met een 9-pins D-connector in een stukje krimpkous.
Afgelopen week ontdekte ik dat m'n helmlamp een beetje dimde als ik aan de connector wiebelde. Op zich niet zo een heel groot probleem, maar vreemd genoeg ging mijn acculader ook raar doen als ik de accu daarop aangesloten had.
Vandaag toch maar even de accu opengemaakt, en gelukkig maar :) De '-' pen van de D-connector bleek contact te maken met de '+' van dezelfde cel als ik de connector opzij bewoog. De oorzaak was het gebruik van onvoldoende isolatie tussen de connector en de cellen. Ik had daar een stukje dubbelzijdig schuimtape gebruikt. Dat heeft wel even gewerkt, maar bleek niet stevig genoeg; de twee '-' pennetjes hadden zich door het schuim heen gewerkt.

De randen van de gaten zijn al zwart verkleurd door de vonken waarmee het contact gepaard ging. Ik blijk niet zo heel ver meer verwijderd geweest te zijn van een 'Helmbrand'... Geluk bij een ongeluk dus. De batterij is inmiddels weer in elkaar gezet met wat smeltlijm en een sterkere kunststof plaat tussen de connector en de cellen.

donderdag 30 december 2010

2010 Officiëel recordjaar

In 2010 ben ik begonnen met de Giant Aero RS-2 GTX. Deze fiets was tot Maart dit jaar 'de' fiets voor mijn woon-werk verkeer. Daarop heb ik in 2009 nog ruim 6400km gefietst, maar dit jaar slechts 161km. Dat kwam vooral door de aanhoudende (kans op) gladheid in Januari en Februari (Jaja, ik ben immers Gladdofoob).

In Maart ben ik overgestapt op de Flevobike Alleweder Series II, de 'Almereweder'. Van 8 Maart tot en met 21 September heb ik hier 4924km mee afgelegd.

Op 22 September heb ik mijn huidige Velomobiel.nl Strada in ontvangst mogen nemen in de week voor het velomobiel najaarstreffen in St. Maartensvlotbrug. Van 22 September tot en met heden heb ik met de Strada precies 3222,2km gereden. 386km daarvan in de afgelopen maand onder winterse omstandigheden.

Tussendoor heb ik ook nog twee ritjes op mijn oude Bulls Comp CL-300 gemaakt; Ook 73km in totaal.

Dat maakt dat ik dit jaar .... trommelgeroffel en trompetgeschal ... 8380km gefietst heb, Een nieuw jaartotaal record! Tadaaaaaaaaaaaaaaaa
Dit uitermate belanghebbende feit is voor mij aanleiding om me morgen nog eens extra op de Appelbeignets te gooien.

Allen een prettige jaarwisseling toegewenst, en veel prettige fietskilometers in het komende jaar!

woensdag 29 december 2010

Velomobiel kopen?

Ik heb eens zitten grasduinen op de advertentie pagina van Ligfiets.net.

Velomobiel kopen? Er staan er zat te koop!
Quest 9 (3x20), 2000, 32.500km, €4600
Quest 32, 2001, 42.000km, €4250
Quest 41, 2001, 8300km, > €4100
Quest 59 (3x20), 2002, 31.000km, €4800
Quest 194, 2007, 64.000km, €5250
Quest 266, 2008, 7000km, €5500
Mango 141, 2009?, 10.000km, €4500
Flevobike Alleweder, 1998?, €1300
Flevobike Alleweder 3x7, 1998?, €1500
Flevobike Alleweder met cockpitdak, 1998?, €3000
Rode Limit, 2000-2003, €?
Gele Limit, 2000-2003, €2750
Versatile 22, 2005, 17.500km, €3900
Bulletbikes LW2, Prototype, €1400
Carbon Milan, €?
Go-One 3 zonder hardtop, €3000
Aeroproject Streamliner, 2008?, €2000

dinsdag 28 december 2010

En weer terug

Velotejo zei
Theo had je gewaarschuwd voor de laatste kilometer van het Spoorbaanpad in Almere, en en had Gijz geadviseerd om door Almere Poort te rijden. Iets langer, maar wel begaanbaar. Maar Gijz was (eigenwijs) dapper ........ Voor de route terug: Driemond – Weesp zal goed zijn. Weesp - Muiden zal ook redelijk zijn, Muiden – Hollandse brug is goed. Amsterdam en Amsterdam Z-O en de Bijlmer zijn overal slecht. De beste kans maak je denk ik langs voorzijde van het AMC en Gaasperplas. Als je van “Supporters” houdt kun je Achter het AMC langs en de Schoonhovendreef en Valburgdreef nemen tot bijna aan de provinciale weg toe.
Jaja. De weg terug. Ik hikte er al de hele dag tegenaan. maar ik ben weer thuis gekomen :) Heb gisteren de door Theo hier geadviseerde route genomen. Man, wat een avontuur weer. Was even vergeten om de Middenweg ten noorden van de Ouderkerkerplas te omzeilen. Dat pas was helemaal bedekt met een laag bevroren sneeuwpulp. Dat was lastig, maar echt lastig werd het door de 3 sneeuw-drempels die dwars over het pad lagen. Knalhard bevroren sneeuw, waar ik niet overheen fietsen kon. Drie keer uit moeten stappen dus.

Daarna voor het AMC langs want ik hou niet zo van toeterende supporters achter me. Tot langs de Gaasperplas  ging het nog redelijk, maar eenmaal parallel aan de Valburgdreef werd het zwaarder en zwaarder fietsen door de sneeuwpulp. Eenmaal het park uit op de Driemondweg verwachtte ik eigenlijk dat ik wel weer kon fietsen, maar juist daar kon ik mezelf niet langer door de sneeuw-smurrie heen ploegen. op een gegeven moment heb ik de Strada maar bij de staart gepakt en heb hem tot aan de provinciale weg door de sneeuw heen gesleurd.

De rest van de route was het goed fietsen. Beetje glad op plaatsen lang de Vecht, maar niet in die mate dat het problemen gaf. Wel rustig aan gedaan. Op het spoorbaanpad dreigde het weer lopen te worden, maar ik kon me er toch nog doorheen ploegen.

Vlak daarna rende er nog een flinke vos over het fietspad. Leuk! Las op NU.nl dat staatsbosbeheer een soort Big-Brother huis voor vossen op gaat zetten.
Al met al ben ik op de terugweg een uur langer onderweg geweest. Wel te doen dus, maar niet comfortabel.

maandag 27 december 2010

Vergissing

Vandaag ben ik met de Strada naar kantoor. Sukkel Held die ik ben.

De stoep is glad, maar op de doorgaande weg is het redelijk te doen. Linksaf de wijk in is het op de weg lastig fietsen. Je glibbert en glijdt wat heen en weer, en fietsen gaat zwaar door de sneeuw-prut. Even later blijkt het fietspad nóg slechter begaanbaar. Nu was hét moment geweest om terug te keren en de Punto te pakken, maar ik ben eigenwijs dapper. Na de aanloopproblemen in de wijk, kom ik op een prachtig geveegd Spoorbaanpad. Yes! Toch de goede beslissing genomen. Tot ik langs Almere Poort fiets. Eerst beweegt de Strada zich langzaam voort, en even later is het enige wat beweegt mijn achterwiel. Ik zit vast in een sneeuwduin. Heerlijk, ik hoor er ook bij. Het is vast hetzelfde obstakel waar André Elias op strandde. Ik was dus gewaarschuwd, ook al door Theo maar ik ben eigenwijs dapper.

Heen en weer gaan heeft geen nut. Ik moet de Strada uit. Een tegemoetkomende bukfietser complimenteert me met mijn 'mooie lichtshow' terwijl ik m'n VM door de blubber trek. Vriend! Bij de Hollandse brug ben ik al een het hijgen van de inspanning. Dat doe ik anders nooit! De reis gaat verder via Muiderberg en eindigt dan abrupt op een met sneeuwblubber bedekt fietspad. Dan maar wat terugrijden en het van Muiderberg via Muiden en Diemen. Hier gaat het beter; dit fietspad is wel goed begaanbaar. Ook heb ik goed zicht op de A1. Het verkeer daar rijdt lekker vlot door. Prettig voor ze :(

Ik heb voor het eerst de ski-bril van de LIDL op en die bevalt me prima. Alleen als ik door een mistbank rij beslaat het vizier enigszins. Het zicht opzij is wat minder. Het is helaas net of je met oogkleppen op rijdt.

Afijn. Ik rij over de nieuwe brug bij de Maxis. Mooi apparaat met LED verlichting in de balustrades. Het fietsen gaat weer vlot, tot ik in Amsterdam ZO weer vast rij in de sneeuwblubber op het fietspad. Weer moet ik #*&%$#* de fiets uit. Ik slalom een beetje verdwaald door de wijk (ken daar de weg niet zo goed) om even later vlak na het onzichtbare bord 'einde route sneeuwruimer' weer gierend vast te lopen in een grote berg sneeuw op het fietspad. Ik stap maar weer uit. Grom....

Eenmaal bij de Arena blijkt dat de Bob-de-Bouwers mijn oude fietsroute afgezet hebben. Kan ik weer een stuk terug om een alternatieve route te vinden. Weer vast in de sneeuw, dat kan er ook nog wel bij. Na enig gezoek en gespookrij op de rijbaan (sorry...) raak ik weer op het goede pad. Nog een paar stukken door de sneeuw ploegen en ik rij weer op redelijk begaanbaar fietspad.

In Amstelveen is het fietspad geheel in lijn met de traditie slecht schoongemaakt. Ik heb zelfs nog een glijpartijtje op een achteraf-weg. De rest van de reis is gelukkig zonder noemenswaardige problemen verlopen. Vanmiddag terug met hopelijk minder oponthoud en dan wacht ik de dooi wel even af voordat ik weer ga fietsen.

En Theo; Bedankt voor je advies! "Gewoon lekker op de fiets gaan."

Later, méér!

zaterdag 25 december 2010

Zonnepaneel Zeperd

Ik heb van de zomer een mega-diepte-investering gedaan in een fotovoltaïsch zonnepaneel. Een écht 'Acculader op zonne-energie' om 'milieu bewust je accu op te laden op zonne-energie'. Cool!
Dit is 'm dan, de zonnevangende energie-omzetter. Nu ja, de doos dan, want daar heeft 'ie tot nu toe in gezeten. Ik wilde er net een T-connector van DX op aansluiten, om hem compatibel te maken met mijn Strada Elektrisch Energie Systeem (SEES). Na het uitpakken begint er, zodra het paneel omgevingslicht opvangt, meteen een blauwe LED te knipperen. Een goed teken. Zitten vier zuignappen bij om het paneel op de Strada te plakken. Perfect! Even de Strada accu er op aangesloten en de stroom meten. Voorzichtig met de accu-klemmen om geen kortsluiting te veroorzaken en de multimeter ertussen. Ik meet 5mA....
.
.
.
.
Da's niet veel. Toch maar eens even de kleine lettertje op de bijgesloten handleiding lezen.

"Ideaal voor auto's caravans, oldtimer, motoren, grasmaaiers en campers." 

So far so good. Er staat wel geen Velomobiel bij, maar dat is niet zo heel verwonderlijk. En dat in de opsomming alleen voor oldtimers geen meervoudsvorm gebruikt is, dat is raar, maar alleen taaltechnisch een probleem.

"De (druppel)laadfunctie is alleen bedoelt (moet dat niet met een -d Mick?!) om de accu op niveau te houden en  niet om deze van leeg naar vol te laden! Het solarpaneel is dan ook ideaal om tijdens langdurige buitengebruikstelling (zoals bijv. winterstalling van motorfiets, camper, grasmaaier, oldtimer etc.) de accu op niveau te houden."

En kijk, daar heb ik nou een hekel aan: "bijv." en "etc.". Waarom niet gewoon voluit "bijvoorbeeld" en "et cetera"? Luilakken daar, die vormgevers :(

Maar dat terzijde. Het paneel blijkt optimaal te werken bij 17,5Volt (geen probleem), en daar dan het schokkende vermogen van 1,75 Watt af te geven. Dat is 100mA! Mijn 3700mA accu is dan vol in..... 37 uur laden! Oh wonder! Met een dag of vier-vijf continue opladen heb ik de accu vol. Als ik van huis ben voor een evenement als Cyclevision, dan is dat dus absoluut ontoereikend om de inhoud van de accu op peil te houden.

Denk dat is die €9,95 maar gewoon afschrijf op het conto van 'Ervaring'. Zonnepaneeltje kopen iemand?

donderdag 23 december 2010

USB Power adapter voor in de Strada

Vandaag weer niet gefietst, maar ik heb wel een USB Power adapter aangepast voor gebruik in de Strada.

Ik heb de volgende USB Power adapter gekocht bij Dealextreme:
Daar heb ik voorzichtig de behuizing vanaf gehaald (voorzichtig, want zo'n ding kost toch bijna €2) en er een T-Connector aan vast gesoldeerd. De connector en power adapter heb ik in 5 minuten epoxy ingegoten. De USB aansluiting heb ik eerst in tape gewikkeld om te voorkomen dat er hars in komt. Daarna is het een questie van insmeren met Epoxy en goed in beweging houden om te voorkomen dat het spul eraf druipt. Het resultaat ziet er zo uit:
Die losse onderdelen gooi ik natuurlijk later weg '-)

De USB power adapter kan nu op de 12V utility outlet in de kuip aangesloten worden. Nullaststroom aan de 12V kant is iets meer dan 5mA en de maximum stroom aan de 5V USB kant is 500mA (volgens de fabrikant).

De bedoeling is dat ik er de TomTom GO op aan kan sluiten voor het geval ik mezelf eens buiten de gebaande woon-werk paden zou willen wagen. Met de TomTom GO aangesloten op de adapter is de opgenomen ongeveer stroom 220mA bij 12V (2,6Watt), en dat is best veel vergeleken met de normale belasting; de B&M IQ Cyo koplamp gebruikt ongeveer hetzelfde.
Het testen in de fiets stel ik nog even uit tot de temperatuur buiten wat hoger is :P