dinsdag 30 november 2010

Sunrider

Ik blijk de Strada minder dan de Flevobike Alleweder II te gebruiken voor de dagelijkse boodschappen. Zeg maar niet, terwijl ik dat met de FAW regelmatig deed. Vind het in en uitstappen in de Strada eigenlijk te lastig daarvoor . Vandaar dat ik eens rond neus, en vond daarbij de Sunrider. Lijkt mij een dat de instap hierbij een stuk gemakkelijker is :)

Flinke spits omdat ik voorzichtig gereden heb.

Krijg nou wat. Vanmorgen met de fiets naar kantoor. Beetje voorzichtig gereden natuurlijk, want het zag er op plaatsen behoorlijk glad uit, blijk ik een flinke spits veroorzaakt te hebben: Toch nog files door te voorzichtig rijden (NU.nl) Nou vraag ik je! 

Welaan, de kilometerstand voor November is al weer bekend, hoewel ik vanavond nog zesendertig kilometer af moet leggen. Ik sluit November af met een aantal van 1128 gereden kilometers. Dat geeft 7994 gefietste kilometers in het jaar 2010 en een totaal van 2836km daarvan afgelegd in de Strada.
Ondanks de kou geeft dit een warm gevoel; ik heb het jaartotaal van 2008 verbeterd met nog een maand te gaan. 2010 Wordt dus mijn nieuwe record-jaar dankzij de Flevobike Alleweder II en de Strada! En oh ja, het is ook nog eens goed voor Het Milieu natuurlijk :D 1087 kg Fiat-Punto CO2 uitstoot voorkomen in 2010. Dat compenseert weer dat ik mijn afval niet zo goed scheid...

EDIT: De terugrit vanavond was best wel fris. Beetje glad ook op plaatsen. Maar wat blijkt; ik heb mazzel dat ik heelhuids thuisgekomen ben. De gevoelstemperatuur was -10°C volgens onweer-online.nl ! Brrrrrrrrrrr. -10°C klinkt veel beter dan -2°C wat de temperatuur van de lucht was. Prachtuitvinding, die windchill.

maandag 29 november 2010

Winterweer

Vanmorgen was het best wel fris in de Strada. -3,5°C en een beetje wind mee. Best te doen dus, maar wel een beetje rustig gereden in verband met bevroren plasjes water (ijs dus...). Kleding was hetzelfde als de afgelopen periode, met uitzondering van een paar extra sokken. Die bleken achteraf toch niet voldoende want ik kreeg nog koude tenen.

In de loop van de middag werd duidelijk dat ik in de sneeuw terug naar huis zou moeten rijden. Een sneeuwfront dreef ons land in van onze oosterburen af. 
En inderdaad. Om 16:00 had het al even gesneeuwd op Schiphol. De Strada stond braaf op me te wachten met een dun laagje sneeuw op en rond de Velomobiel. Snel instappen en wegwezen, samen met Theo in de Strada 037.
De sneeuw bleef zo'n beetje de hele rit aanhouden. Uiteindelijk lag er een dikke centimeter sneeuw toen we 1:50 later in Almere aankwam.
De rit was eigenlijk niet bijzonder byzonder. We hebben er wel een half uurtje langer over gedaan dan normaal omdat we op plaatsen wat voorzichtiger moesten zijn vanwege de gladheid. Best vermoeiend ook, met de Strada door de sneeuw ploegen. Zonder trappen van de Hollandse brug af is meestal goed voor een snelheid van 40+ km/h. Vandaag stond je bijna stil onderaan de helling, zo erg remt die sneeuw. Geen super prettige rit dus, maar als je het tegen het alternatief afzet, dan waren we helemaal niet slecht af :)

76 Kilometers gefietst vandaag, de nieuwe spiegel-lampen werkten weer perfect ("zeer indrukwekkende hoeveelheid licht" volgens Theo) en nu lekker aan de maaltijd; Pasta met gehaktsaus :)

vrijdag 26 november 2010

Eerste ervaring met spiegel-lampen

Gisteren de eerste indrukken opgedaan met de nieuwe spiegel-lampen in werking. Heb de hele weg de lampen gedimd, en alleen op de donkere onverlichte fietspaden voluit aan gehad. Wat me opviel, is dat auto's je veel meer ruimte geven, en eerder geneigd zijn om te stoppen bij een kruispunt. Oh nee. Da's niet waar. Eigenlijk merk ik vrij weinig verandering aan het gedrag van de mede-weggebruikers. Maar ik heb geen klachten gehad over verblinden, geen tegenliggers die spontaan de berm in reden, en de verlichting bleef gewoon functioneren. Proef geslaagd dus. Nu de bedrading en schakelaars mooi integreren in de huidige installatie.

Onderweg naar huis had ik trouwens nog een déjà vú. In Amstelveen stond er ineens een in fluorescerend geel jack geklede motor-agent op het fietspad. Hand omhoog, en ik dacht néé hè, niet wéér… Maar gelukkig knikte hij vriendelijk naar me en hield de op het fietspad rijdende brommer aan Whoehahahahahahahaaaaaaa.

Almere is weer een Strada Velomobielrijder rijker. André Elias heeft deze maand (?2011?) zijn Strada 59 gekregen volgens de Velomobiel.nl rijderslijst. André, Gefeliciteerd! Of ben ik een jaar te vroeg...


Zijn C-Alleweder staat te koop; ik kwam zijn advertentie tegen op ligfiets.net


Hij wil er graag minimaal €3000 voor hebben. En dat begrijp ik wel, maar ik verbaas me als nieuwkomer toch wel over de prijzen die er gevraagd worden voor tweedehands velomobielen. In dezelfde lijst staat een 10 jaar oude Quest aangeboden voor €4600, een één jaar oude Quest voor €5900, een 9 jaar oude Quest voor €4100, een Versatile zonder leeftijd voor €4500, nog twee Limits voor ronde de €2750. Alleen de prijs voor de één jaar oude Quest lijkt mij enigszins in verhouding staan tot het geleverde. Maar wie ben ik...

Heb me daar al eerder over verbaasd (bij aanschaf van de Flevobike Alleweder en daarna bij zijn opvolger) en heb toen besloten tot aanschaf van een gloednieuwe Strada, die net als de Mango met een redelijk korte termijn te leveren is.

Waar ik me ook over verbaas; in Almere zijn er redelijk veel velomobielen geleverd, maar er is er maar één die ik regelmatig zie. Dat is de Strada van mijn collega. Misschien moet ik gewoon vaker buiten komen :D

Tot zover deze overdenkingen. Vandaag met de Punto. Geen bonuspunten voor mij dus.

donderdag 25 november 2010

Nog meer lampenfoto's

Gewoon, omdat het kan :)

Vandaag weer met de Strada naar kantoor, bij een temperatuur vanmorgen van -1°C. Was wel wat fris; vooral m'n tenen werden een beetje koud. Lijkt wel winterrrrrrrrrrrrrrr.

@Mick: Over je suggestie voor een stroomlijnkap; Ik denk dat dat met de huidige montage niet alleen lastig is, maar ook weinig winst geeft. Voor de stroomlijn had ik de lamp beter direct voor de steel van de spiegel kunnen bevestigen, in plaats van ernaast. Zou dan makkelijker zijn om een stroomlijn kap eromheen te maken ook...

Maar ik ga het maar zo laten ;-)

woensdag 24 november 2010

Au....Au!

Het zit erop. Of eigenlijk, ze zitten erin. Twee gaten. Twee gaten in mijn Strada. Dat deed wel even pijn, maar het moest. Die draadjes naar de spiegel-lampen moet toch érgens naar binnen. Afijn. It is done. En het staat wel mooi zo.
De eerste test binnenshuis. De twee lampjes via een weerstand van 560 Ohm aan de 12V accu - de high-tech dimvoorziening - en de Bausch & Müller IQ Cyo.
Hier staan de lampen direct op de 12 Volt. Ongeveer 1,5 Watt per lamp.
Gedimde spiegel-lamp in combinatie met de standaard dagrijverlichting.
Ik heb een drietal 12 Volt aansluitingen gemaakt. Altijd handig, bijvoorbeeld voor een TomTom of extra verlichting :) Het zijn drie Dean pluggen uit de modelbouw-wereld. Dealextreme verkoopt ze onder de naam T-connector. Ik heb er drie op een stukje T-profiel gelijmd met epoxy.
Hier de tijdelijke schakeling voor de nieuwe lampen. Zo kan ik een tijdje rond rijden en zien hoe een en ander bevalt, en hoe veel korter de accu mee zal gaan.

EDIT: ...en het bleek te bevallen. Zie dit artikel over het netter maken van de bedrading.

maandag 22 november 2010

Spiegel-lampen bijna gereed

Zo, de spiegel-lampen zijn bijna gereed. Ik heb beide zaklampen ingekort en de drivers verwijderd. Aan het verkortte lichaam heb ik een aluminium oortje bevestigd met treknagels. In elke lamp zit nu een 335mA driver die geschikt is voor een spanning van 8 tot 40 Volt AC of DC.
Hier een reeks foto's gemaakt met een Sony Cybershot DSC-W380. Die maakt wat betere opnamen in de schemer dan mijn GSM :) De foto's zijn gemaakt met f/2,4, ISO-80, 2 seconden belicht.

Vooral van recht opzij is de Strada beter te zien - de B&M IQ Cyo in de neus is dan eigenlijk niet zichtbaar meer. Hier een foto schuin van voren.
Dit is het uitzicht vanuit de kuip met alleen de B&M IQ Cyo. De camera staat op een korte driepoot tussen de spiegels in.
En beide CREE Q5 spiegel-lampen erbij. Het schaduw-stuk vlak voor de fiets is vanuit de normale zitpositie niet zichtbaar door de neus die in de weg zit.
Op de volgende foto staan alleen de twee spiegellampen aan. Ik ben niet van plan zo rond te gaan rijden, maar het geeft een goed idee van de hoeveelheid licht die ze geven.
Tot slot nog een foto van een twintigtal meters afstand voor de Strada. Met het blote oog zijn de lampen nog als aparte lichtbron te onderscheiden, maar voor de camera is het één grote lichtvlek :)