vrijdag 26 november 2010

Eerste ervaring met spiegel-lampen

Gisteren de eerste indrukken opgedaan met de nieuwe spiegel-lampen in werking. Heb de hele weg de lampen gedimd, en alleen op de donkere onverlichte fietspaden voluit aan gehad. Wat me opviel, is dat auto's je veel meer ruimte geven, en eerder geneigd zijn om te stoppen bij een kruispunt. Oh nee. Da's niet waar. Eigenlijk merk ik vrij weinig verandering aan het gedrag van de mede-weggebruikers. Maar ik heb geen klachten gehad over verblinden, geen tegenliggers die spontaan de berm in reden, en de verlichting bleef gewoon functioneren. Proef geslaagd dus. Nu de bedrading en schakelaars mooi integreren in de huidige installatie.

Onderweg naar huis had ik trouwens nog een déjà vú. In Amstelveen stond er ineens een in fluorescerend geel jack geklede motor-agent op het fietspad. Hand omhoog, en ik dacht néé hè, niet wéér… Maar gelukkig knikte hij vriendelijk naar me en hield de op het fietspad rijdende brommer aan Whoehahahahahahahaaaaaaa.

Almere is weer een Strada Velomobielrijder rijker. André Elias heeft deze maand (?2011?) zijn Strada 59 gekregen volgens de Velomobiel.nl rijderslijst. André, Gefeliciteerd! Of ben ik een jaar te vroeg...


Zijn C-Alleweder staat te koop; ik kwam zijn advertentie tegen op ligfiets.net


Hij wil er graag minimaal €3000 voor hebben. En dat begrijp ik wel, maar ik verbaas me als nieuwkomer toch wel over de prijzen die er gevraagd worden voor tweedehands velomobielen. In dezelfde lijst staat een 10 jaar oude Quest aangeboden voor €4600, een één jaar oude Quest voor €5900, een 9 jaar oude Quest voor €4100, een Versatile zonder leeftijd voor €4500, nog twee Limits voor ronde de €2750. Alleen de prijs voor de één jaar oude Quest lijkt mij enigszins in verhouding staan tot het geleverde. Maar wie ben ik...

Heb me daar al eerder over verbaasd (bij aanschaf van de Flevobike Alleweder en daarna bij zijn opvolger) en heb toen besloten tot aanschaf van een gloednieuwe Strada, die net als de Mango met een redelijk korte termijn te leveren is.

Waar ik me ook over verbaas; in Almere zijn er redelijk veel velomobielen geleverd, maar er is er maar één die ik regelmatig zie. Dat is de Strada van mijn collega. Misschien moet ik gewoon vaker buiten komen :D

Tot zover deze overdenkingen. Vandaag met de Punto. Geen bonuspunten voor mij dus.

3 opmerkingen:

  1. Ik ben het wat de prijzen betreft volledig met je eens , ik ben zelf ook van plan een velo te kopen en verbaas me ook regelmatig.Maar nu het volgende , Krijgen ze deze vraagprijzen er ook voor ? een van de verkopers wees mij op de uitvoeringsverschillen en dat daar de kleine verschillen in zouden zitten , maar van de autohandel weet ik dat accessoires niks opleveren bij verkoop.
    Het zal tzt voor mij ook wel een nieuwe worden.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dag Erwin, de markt bepaalt toch meestal de prijs. Mijn vorige C-alleweder kocht ik voor 3250 en die ging weg na 3 jaar voor 3850. Deze C-alleweder kocht ik voor 3800 en ging weg voor 2750. Maar als je naar het omhulsel kijkt, die was nog steeds als nieuw, de banden, remmen, kabels en de ketting zijn wat versleten, maar dat heb je met elke gebruikte fiets, dus wat bepaalt dan de prijs ? Het model, de techniek ? Als het omhulsel goed in orde is, dan maakt de leeftijd van de fiets toch niet zo erg veel uit ?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Nu ja, ik zie wel duidelijk verschil tussen een 10 jaar oude body en een 'verse'. Als ik dan toch mag kiezen, dan zou ik een een paar duizend meer neerleggen voor een nieuwe, maar ja, da's duidelijk :)

    Als VM eigenaar werkt die waardevastheid natuurlijk alleen maar in mijn voordeel, dus misschien moet ik maar gewoon mijn mond houden :D

    BeantwoordenVerwijderen