zaterdag 20 november 2010

Ombouw zaklamp

Ik heb een aantal ritten rondgereden met de zaklampen bevestigd aan de spiegel. Hoop mist trouwens van de week... Eigenlijk hebben de twee zaklampen het maar één rit goed gedaan. Daarna gingen de lampjes intermittent werken en flikkeren. De oorzaak ligt waarschijnlijk is de zwakke mechanische bevestiging van de driverprint. Deze zit gewoon in een aluminium busje gedrukt, waarbij soldeertin gebruikt wordt om de spleet op te vullen. En tin kruipt onder mechanische spanning. Niet snugger dus, maar wel typerend voor goedkope Chinese lampjes.

Nu wil ik toch een andere driver gebruiken - eentje die geschikt is voor het 12V boordsysteem, dus dat is geen groot probleem. Ik heb de zaklamp inmiddels ingekort en een 350mA driver aan de LED gesoldeerd. De LED gaf met deze driver op 12 Volt nog 110 Lumen in mijn poor-mans 'Integrating sphere'. Iets minder dus dan met de standaard driver en de Li-Ion accu (was 130 Lumen). Opgenomen vermogen is 1,5 Watt.
De driver is nu alleen via twee draden verbonden met de LED. Er loopt geen stroom meer via onbetrouwbare contacten tussen de driver en de behuizing. Dat moet het knipperen van de LED verhelpen. Hoe nu verder te gaan, dat weet ik nog niet exact. Zit te denken aan een aluminium plaat om de lamp aan de spiegel te bevestigen. Dan de driver wat verkleinen om 'm in de lamp te kunnen proppen en de achterzijde dicht lijmen met plaatje aluminium met eventueel een plug erop.

Zoals altijd, Later meer!

EDIT:
@Mick: Stroomlijnkappen, dat vind ik te lastig, maar het zou natuurlijk wel voordeliger zijn...

@Quesjes: Dank voor de links :) De lampjes die ik nu heb zijn ter aanvulling van de V&M IQ Cyo en zijn ook vooral op de berm gericht. Ik wil ze bovendien nog een beetje dimmen, met een schakelaar om ze op vol vermogen te zetten als licht 'claxon'. Mocht ik teveel last van verblinden hebben, dan wil ik er een lensje op lijmen, zoals hier te zien: Koplamp voorzien van anti-verblindingslens



Links uit Quesjer's commentaar (Makkelijk om te klikken):
Quesjer, van binnen uit (elektriek)
CREE XR-E Q5 led in compacte alu behuizing
Solarc Lamp




4 opmerkingen:

  1. Hoi Erwin,
    Zou het niet mooier gestroomlijnd zijn om je verkorte lamp onder te brengen in 'n halve bol tegen je zijspiegels? Die verkoopt pipoos in verschillende formaten...
    Mvg Mick
    p.s. Ga zo'n aankoop beter in hun winkels doen want anders blijven de reklamefolders gewoon je brievenbus inkomen!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi ERwin,

    Ik zag je oplossing met de zaklampen, en heb daarover een vraag. Ik vrees dat de reflectoren het licht gewoon "rond" wegstralen. Dat betekent dan dat de bovenzijde van de lichtbundel niet is afgeplat, zoals dat met je gewone koplamp wel het geval zal zijn. En dus dat je tegenliggers verblindt. Ga je dat ook oplossen? Want als je dat niet doet, dan heeft elke tegenligger dezelfde ervaring als je zelf zult hebben als een auto met grootlicht aan komt rijden en niet even dimt..... (Hierbij kun je "mijn" oplossing bekijken, maar dat werkt alleen als je met je hoofd (of helm) de lichtbundel uit je spiegels houdt. Bij mij is dat het geval. http://oud.ligfiets.net/zelfbouwer/project.php?project_nr=473 laat een foto zien.
    In de komende velomobiel zal ik vergelijkbare "zaklamp"lampjes hebben, en die worden in de body opgenomen, op zo'n manier dat de lichtbundel niet omhoog, maar schuin zij- en neerwaarts gericht worden. Ik heb hiervoor twee lampjes van Hayco aangeschaft, met Q5-ledjes.
    http://oud.ligfiets.net/zelfbouwer/project.php?project_nr=614
    Bedoeling is om de juiste plek in de body te zoeken zodat de bundel op de juiste plek valt om als bermstraler dienst te doen. En de koplamp aan te vullen.
    Groet van Quesjer

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mick, Quesjer, bedankt voor de suggesties. Zie aangepaste bericht hierboven :)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Erwin,

    Als ik het goed beredeneer, dan moet je, om een horizon te creëren (mooie omschrijving voor het effect wat je beoogt) naar mijn idee niet zozeer een lensje in de bovenste helft opnemen, maar een een buisvormig kapje om het lamphuis plaatsen. (Bij jouw fiets wordt dat natuurlijk aluminium ;-) ) Samen met het door jou opgebrachte lensje werkt dat goed (genoeg)
    Ik heb toevallig zelf ook een zaklamp die verdacht veel lijkt op de jouwe, van de Aldi, met een 3-watt led erin. Als ik daar wat mee probeer, dan helpt afschermen van een deel van de lens niet om de lichtbundel af te vlakken. En dat is wat je wilt. Je kunt wel het licht wat naar boven straalt met een lens wat vervormen, maar het licht wat door de onderste helft komt verblindt evengoed. Ook hier weer een linkje, om aan te geven wat ik voor ogen heb, weer een zelfbouwer: Frans G. En ook gelardeerd met mooie foto's. Het gaat hier om een Solarc lamp, waar ikzelf ook een tijdje mee heb gereden, maar het gaat hier meer om het principe om tegenliggers niet te verblinden. http://oud.ligfiets.net/zelfbouwer/project.php?project_nr=177

    De Inoled doet het helemaal anders, maar daar zit de led dan ook horizontaal gemonteerd, en straalt het meeste licht omhoog richting de speciaal ontworpen parabolische reflector. En die bundelt het licht zodat je zowel een beetje licht vlak voor je fiets, als een scherpe horizon (met toch ook een beetje strooilicht naar boven zodat je verkeersborden goed kunt zien) als een brede lichtbundel op de weg voor je hebt.
    Daarom ook kunnen ze zo'n mooi lichtbeeld ontwerpen.
    Ik ben al de nodige jaren bezig met verlichting, en uiteindelijk bleek toch dat zelf knutselen niet echt op kan tegen wat de industrie momenteel wel kan leveren. (Toen ik in 2003 samen emt Bastiaan Welmers -of eigenlijk Bastiaan Welmers samen met mij) begon met de leds was het nog behoorlijk pionieren. Lichtopbrengst was veel lager, de 1-watt-leds waren nog maar net op de markt (En schreeuwend duur ook nog, ik geloof 20 euro per stuk)en de lens-technologie was nog vooral ge-ent op de halogeenlampen.
    Met wat mazzel kun je ergens 2 kapotte inoled koplampen op de kop tikken, (ze willen nog wel eens ten onder gaan aan vochtproblemen) en dan gebruik je die om je huidige zaklampjes in te bouwen, dan heb je iets waar je een mooi lichtbeeld mee hebt. Let wel goed op voldoende koeling.....

    Groet van Quesjer

    BeantwoordenVerwijderen