maandag 30 juli 2012

zaterdag 28 juli 2012

Uitbreiding van de vloot!

De ligfietsvloot is uitgebreid met een tweede 'open' trike, een Hase Kettwiesel Allround.

Deze delta trike is een mooie aanvulling op mijn tadpole trike *). Zo kunnen Chris en ik mooi schuin naast elkaar op het fietspad rijden en intussen lekker babbelen.

De Kettwiesel is aangekocht via marktplaats. De bedoeling was eerst om een nieuwe te halen in Dronten, maar de aanschafprijs was toch een beetje boven budget. Deze Kettwiesel is een wat ouder type met stalen frame en nog niet zo een handig afneembaar stoeltje. Mechanisch mankeert er weinig aan. Ik heb slecht een achterwiel-lager (6201 2RS) hoeven vervangen want die liep niet meer zo soepel, en de koplamp is vooral lelijk en geeft geen licht. Die is er dus al af en ik beraad me op een nieuwe. Het wordt er in ieder geval niet een van Profile of andere gerenommeerde fietsenspeciaalzaak. Man, wat zijn die dingen daar absurd duur! Bijna €50 voor een "3xAAA" LED zaklamp met plastic houder voor op het stuur. Voor minder staan er betere op MP (alleen staat deze niet mooi op de Kettwiesel).

Ik heb ook een paar keer op de kettwiesel gereden en dat bevalt goed! Wellicht dat er nog zo een gaat komen, als er een aangeboden wordt voor een leuke prijs... 

Gisteren hebben we een rondje Almere gedaan. Of eigenlijk, een rondje langs de Lepelaarsplas en Noorderplassen.


Heel mooie natuur daar, met velden vol ganzen, zilverreigers, watervogels en wild-achtige koeien. De fietspaden zijn er slechts één trike breed, dus zo nu en dan moet je uitwijken naar de berm. Naast de Noorderplassen is een heel mooie woonwijk geplaatst. Kastééltjes zijn het.


Echt heel leuk en relaxed rijden, die trikes, zeker samen.




Zoals altijd.

Later... meer!


"The tadpole trike, which is rapidly becoming the most popular design, is often used by middle-aged or retiree-age former bicyclists who are tired of the associated pains from normal upright bikes."

Lekker stigmatiserend, die Wikipedia redacteuren...

woensdag 25 juli 2012

Met een omweg naar huis,

Gisteren de weg van Schiphol naar huis afgelegd in gezelschap van Jurren. Altijd gezellig! Hij wijst me in Amstelveen op een sticker van 'De eerlijke brommer'.

Het concept van die eerlijke brommer spreekt mij als laag-bij-de-grondse-fietser natuurlijk ontzettend aan. Laat die luie brommer/ scooter bestuurders zélf maar eens in de walm van hun eigen uitlaatgassen rijden!


Ze hebben er ook nog een leuk filmpje over gemaakt:

Laat ik er maar niet te  veel woorden aan wijten, anders wordt dit stukje echt te lang.


De terugtocht zelf verliep met wat haperingen. Bij Ouderkerk is de brug over de Amstel dicht wegens werkzaameden. Ze hebben daar het Jan Coevertveer weer ingezet, net als in October 2010. Jurren schreef er al over op zijn Blog: Weer met het Pontje.

Helaas konden de vrijwilligers de stroom fietser met dit mooie weer niet aan. Bij de pont aangekomen, bleken er zo'n 200-300 fietsen en brommers in de rij te staan om naar de overkant gezet te worden (hier overdrijf ik misschien een beetje).

Wijze raad is duur, dus zijn we zonder wijze raad vertrokken in zuidelijke richting langs de Amstel, om die bij het veer Nessersluis over te steken met een professionele pont. Het kost €0.40, maar dan héb je ook wat! Bedankt overigens Jurren, voor het voorschieten van dit kapitaal :)


Onze route liep verder langs de Waver en door het plaatsje Waver om zo weer bij onze vertrouwde Holendrecht uit te komen. 

Onderweg kwamen we de Ambulance-Quest nog tegen. Die had blijkbaar dezelfde ervaring met duizenden wachtende fietsers bij de pont in Ouderkerk.

De Holendrecht zijn we overgestoken met een tweede veer. Een met de hand aangedreven exemplaar dit maal. Hij was wel gratis, dus dat scheelde weer een slok op een borrel. Bij nader inzien hadden we dit beter niet kunnen doen...


...want het fietspad aan de overkant bleek op mysterieuze wijze verdwenen. En goede raad was wederom duur, dus zijn we er gewoon met onze F-Leks overheen gedenderd.


Tot ons beider verbazing kreeg Jurren een lekke (achter) band. De PM had eerder het loodje gelegd dan de F-Lites. Een mirakel!


De route ging daarna weer gewoon langs de vertrouwde weg. In Weesp stond de Lange Vechtbrug wederom open voor de pleziervaart. Het wordt dus (weer) iets later. En toen at de hond van de buren mijn huiswerk ook nog op!


Vandaag was de eerste dag dat ik mijn nieuwe Camelbak Unbottle 2L in gebruik genomen heb (ook de schuld van Jurren). Hij beviel prima! Denk dat ik nog wel een isolatie-deken om de slang heen wil hebben; het water daarin wordt vrij warm als de zon er op staat te branden. het water in de zak blijft vrij koel, ondanks de brandende zon vandaag.


De zuigslag van de waterzak heb ik met wat klittenband op de rechter wielkast bevestigd. Daar lag de slang van mijn bidon ook altijd, naar volle tevredenheid. Het mondstuk van de Camelbak lekt niet of nauwelijks water, in tegenstelling tot die van mijn bidon, die ik destijds voor €2 bij de het Kruidvat gehaald heb. Die Camelbak was de €12 die ik er via Marktplaats voor betaald heb dus wel waard!


Zoals altijd:
Later.. meer!

N522 Groot onderhoud Oranjebaan en Burgemeester Stramanweg.

Eens in de twaalf jaar voert de provincie Noord-Holland groot onderhoud uit op alle provinciale wegen. De provincie gaat in de zomer van 2012 groot onderhoud uitvoeren aan de N522 (de Oranjebaan en de Burgemeester Stramanweg). Precies op mijn fietsroute.

Tot nu toe valt de overlast voor fietsers mee. Het fietspad is wat hobbeliger en er rijdt af-en-toe een raar apparaat op. Dit weekeinde wordt de brug bij Ouderkerk vervangen.


Maar er is meer te zien op de route dan alleen maar wegwerkzaamheden. Zo deed vanmorgen de opkomende zon achter me zijn best om mijn aandacht te trekken.


Later... meer!

Later...
BeauBleu had iets langer uitgeslapen en moest met het pontje. Vanmiddag dus een gratis cruise!

dinsdag 24 juli 2012

Typisch...

Rij ik vandaag lekker naar kantoor, hebben ze opeens een extra fiets-overteekplaats gemaakt in de Nieuwemeerdijk/ N232!


Belachelijk! Alsof die fietsers nog niet genoeg oversteekplaatsen hebben. En ondanks dat, gewoon niet wachten op het groene licht (zie fietser geheel rechts). Typisch.. En ik heb het daar al zo moeilijk door alle werkzaamheden rond de aansluiting op de A9. Wéér extra vertraging.

;-)

Gisteren kwam ik nog een hand-trike tegen in Amstelveen. De man zwaaide vriendelijk (en ik ook, met mijn camera).

Later.... meer!

maandag 23 juli 2012

Wachten voor Westerborkpad Brug

Ik heb afgelopen week voor het eerst sinds tijden moeten wachten voor de Westerborkpad Brug voor fort Ossenmarkt in Weesp (de lange Vechtbrug). Of misschien wel voor het eerst. Ik kan me in ieder geval niet herinneren dat deze brug eerder openstond. Nu zegt het feit dat ik me iets niet kan herinneren helaas niet zó veel, maar ja...

Het voor mij was even spannend of het allemaal goed zou gaan. De brug moest namelijk doorgang bieden aan de werkschuit waarmee ze de afgelopen weken aan het baggeren geweest zijn in de Vecht bij de spoorbrug in Weesp. Zo op het oog was er niet meer dan een paar centimeter speling, hoewel het in de praktijk wel wat meer geweest zal zijn.





"And now for something completely different": de Parel van de Koningsvloot :D
De MD-11, die naar verluidt niet zo heel lang meer dienst zal doen bij de "Royal Dutch". Gewoon, omdat het een mooi vliegtuig is.


Zoals altijd,

Later... meer!

maandag 16 juli 2012

Een Strada met vleugels!

Ik heb hem van het weekeinde gezien! Een Strada met vleugels! In het Aviodrome!


Het is de G-AEOF. Een Mignet HM-14, ontworpen door Henry Mignet. Dit mini-vliegtuig koos het luchtruim voor het eerst om September 1933. het is Mignets eerste onwerp van zijn 'vliegende vlooien'. Hij heeft het vliegtuig ontworpen met de bedoeling om het door hobbyisten te laten bouwen.
The Dream of Flying  (Avrosys.nu)
Na een aantal dodelijke ongelukken met dit type vliegtuig, werd het ontwerp van de HM-14 in 1936 door Royal Aircraft Establishment in de United Kingdom in opdracht van het Franse ministerie van luchtvaart onderzocht. Hiermee werd een ontwerpfout aan het licht gebracht en aanbevelingen gedaan ter verbetering. De Vliegende vlo werd daarna een groot, zij het controversieel succes. In Frankrijk hebben er letterlijk honderden rondgevlogen.

Een bijzonder vliegtuig, met een bijzonder verhaal. Maar in het Aviodrome zul je dat niet te weten komen. Daar staat de vliegende vlo weg gepropt in de display over de luchtvaart op Nederlands Indië. Dat was wat me het meest opviel in het Aviodrome, het gebrek aan informatie over de - vele - vliegtuigen die daar op display staan. Of bijvoorbeeld een tekst over een verkeerstoren die verkeerd geplaatst is (mochten jullie hem kwijt zijn daar; hij staat bij de radar antenne). Het Aviodrome is als een Phoenix herrezen uit haar as, en gelukkig maar. Maar men heeft nog wel een en ander te doen aan onderhoud van de vliegtuigen die daar op display staan, en de informatievoorziening aan de bezoeker.

Waar ik wel een beetje om moest lachen was deze 'Hubble Space telescope'. 


De schotelantennes bleken bij nadere beschouwing van Zweeds design.

(BLANDA BLANK Serveerschaal, roestvrij staal € 5.99)


Zoals altijd,

Later... meer!