woensdag 25 juli 2012

Met een omweg naar huis,

Gisteren de weg van Schiphol naar huis afgelegd in gezelschap van Jurren. Altijd gezellig! Hij wijst me in Amstelveen op een sticker van 'De eerlijke brommer'.

Het concept van die eerlijke brommer spreekt mij als laag-bij-de-grondse-fietser natuurlijk ontzettend aan. Laat die luie brommer/ scooter bestuurders zélf maar eens in de walm van hun eigen uitlaatgassen rijden!


Ze hebben er ook nog een leuk filmpje over gemaakt:

Laat ik er maar niet te  veel woorden aan wijten, anders wordt dit stukje echt te lang.


De terugtocht zelf verliep met wat haperingen. Bij Ouderkerk is de brug over de Amstel dicht wegens werkzaameden. Ze hebben daar het Jan Coevertveer weer ingezet, net als in October 2010. Jurren schreef er al over op zijn Blog: Weer met het Pontje.

Helaas konden de vrijwilligers de stroom fietser met dit mooie weer niet aan. Bij de pont aangekomen, bleken er zo'n 200-300 fietsen en brommers in de rij te staan om naar de overkant gezet te worden (hier overdrijf ik misschien een beetje).

Wijze raad is duur, dus zijn we zonder wijze raad vertrokken in zuidelijke richting langs de Amstel, om die bij het veer Nessersluis over te steken met een professionele pont. Het kost €0.40, maar dan héb je ook wat! Bedankt overigens Jurren, voor het voorschieten van dit kapitaal :)


Onze route liep verder langs de Waver en door het plaatsje Waver om zo weer bij onze vertrouwde Holendrecht uit te komen. 

Onderweg kwamen we de Ambulance-Quest nog tegen. Die had blijkbaar dezelfde ervaring met duizenden wachtende fietsers bij de pont in Ouderkerk.

De Holendrecht zijn we overgestoken met een tweede veer. Een met de hand aangedreven exemplaar dit maal. Hij was wel gratis, dus dat scheelde weer een slok op een borrel. Bij nader inzien hadden we dit beter niet kunnen doen...


...want het fietspad aan de overkant bleek op mysterieuze wijze verdwenen. En goede raad was wederom duur, dus zijn we er gewoon met onze F-Leks overheen gedenderd.


Tot ons beider verbazing kreeg Jurren een lekke (achter) band. De PM had eerder het loodje gelegd dan de F-Lites. Een mirakel!


De route ging daarna weer gewoon langs de vertrouwde weg. In Weesp stond de Lange Vechtbrug wederom open voor de pleziervaart. Het wordt dus (weer) iets later. En toen at de hond van de buren mijn huiswerk ook nog op!


Vandaag was de eerste dag dat ik mijn nieuwe Camelbak Unbottle 2L in gebruik genomen heb (ook de schuld van Jurren). Hij beviel prima! Denk dat ik nog wel een isolatie-deken om de slang heen wil hebben; het water daarin wordt vrij warm als de zon er op staat te branden. het water in de zak blijft vrij koel, ondanks de brandende zon vandaag.


De zuigslag van de waterzak heb ik met wat klittenband op de rechter wielkast bevestigd. Daar lag de slang van mijn bidon ook altijd, naar volle tevredenheid. Het mondstuk van de Camelbak lekt niet of nauwelijks water, in tegenstelling tot die van mijn bidon, die ik destijds voor €2 bij de het Kruidvat gehaald heb. Die Camelbak was de €12 die ik er via Marktplaats voor betaald heb dus wel waard!


Zoals altijd:
Later.. meer!

3 opmerkingen:

  1. en toch was een fijne rit, weer eens wat anders!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Slangisolatie voorkomt ook aanslag in de slang, dat is eigenlijk algengroei.

    Vanuit Ouderkerk kan je beter naar het noorden rijden, en bij de Rozenoordbrug (bij de A10) oversteken. Langs het paardencentrum van de politie kom je dan bij de A2, en kan je weer naar je gebruikelijke weg komen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ja, een mooie tocht was het. Met super mooi weer!

    Ik kreeg nog een reactie binnen via de mail van Maarten - is blijkbaar een storing want hij staat hier niet onder het Blog:

    Maarten heeft een nieuwe reactie op uw bericht "Met een omweg naar huis," achtergelaten:

    Slangisolatie voorkomt ook aanslag in de slang, dat is eigenlijk algengroei.

    Vanuit Ouderkerk kan je beter naar het noorden rijden, en bij de Rozenoordbrug (bij de A10) oversteken. Langs het paardencentrum van de politie kom je dan bij de A2, en kan je weer naar je gebruikelijke weg komen.


    Goed advies, voor de volgende onderhoudsbeurt. Dank!

    BeantwoordenVerwijderen