Helaas, het gaat niet zo goed met Cookie Strada 48. Hij is een beetje ziek en toe aan wat "tender loving care" van de specialisten in Dronten.
Op een fietspad in Amstelveen kwam een brommer VeloTejo en mij tegemoet. Na een wat onoverzichtelijke bocht wist de brommerrijder Theo nog net te ontwijken, maar raakte daarbij uit balans en kwam op mijn weghelft terecht. Zijn voorwiel raakte mijn Strada's welgevormde neus ter hoogte van het frame. De brommer drukt de Strada scheef naar achteren en kwam tot stilstand tegen mijn Strada, de berijder van de brommer vloog met een grote boog over mij heen.
Gelukkig maken zowel de berijder van de brommer als ik het goed; meer dan wat spierpijn, blauwe plekken en schaafwonden hielden we er niet aan over.
Hier ligt de Strada op zijn kant om hem weer een beetje aan het rijden te krijgen; ik moest immers nog naar huis! Theo was zo vriendelijk om het merendeel van die taak voor zijn rekening te nemen. Hij heeft gelukkig ruime ervaring met beschadigde Strada's, dus dat kwam goed van pas. Bedankt, Theo! We hebben ter plaatse nog wat foto's gemaakt en gegevens uitgewisseld met de berijder van de brommer.
Met gereduceerde vaart ging het huiswaarts, eigenlijk zonder veel problemen. Hier de Strada voor een laatste statieportret.
Aan het frame is duidelijk te zien dat deze geraakt is. Ik denk dat ik letterlijk een geluk bij een ongeluk heb gehad dat het voorwiel de Strada hier geraakt heeft en niet iets meer naar mijn linkerkant.
Ook aan het linker wiel en de onderzijde van de romp heeft de brommer schade veroorzaakt. Linksonder, vlak voor het achterwiel, is een scheur ontstaan.
Ik ben niet zo blij dus.
Zoals altijd,
Later...meer!
De route die ik meestal volg van Almere naar Schiphol Oost en vice versa is elk jaar weer aan verandering onderhevig door onder andere wegwerkzaamheden. Mijn standaard route loopt al een tijdje langs de Gaasperplas in Amsterdam Zuidoost.
Nu beginnen de graafkabouters zich daar ook danig te roeren. Het lijkt er op dat ze een weg langs het fietspad aan het aanleggen zijn. Vreemd, in een recreatiegebied. Van de week was het voor het eerst dat we (fietsers) daar met wegomleidingen te maken kregen. Tijd om eens uit te zoeken wat ze daar in vredesnaam aan het uitvoeren zijn.
Mijn eerste inschatting (weg) bleek er naast te zitten. Men is bezig met de aanleg van de “Gaaspersingel”. Ofwel een bypass die er voor zorgen gaat dat water uit de woonwijk ten zuiden van de Gaasperplas niet meer via die Gaasperplas naar de Gaasp gepompt wordt, maar keurig gescheiden blijft.
Doel is om de waterkwaliteit in de Gaasperplas te verbeteren. Een nobel streven, met als bijkomend voordeel dat ik straks op een mooi fietspad langs de Gaaspersingel van en naar kantoor fiets. Men denkt eind van dit jaar gereed te zijn met het graven van de singel en de aanleg van duikers en bruggen.
Waternet - Aanleg Gaaspersingel
Ontwerpbesluit Stadsdeel Amsterdan Zuidoost
Aannemingsbedrijf Dekker Krabbendam
facebookpagina Aanleg Gaaspersingel
Zoals altijd...
...Later meer!
Vanmorgen was een échte Maandagmorgenrit. Mán, wat had ik geen zin om op te staan ;-)
Bij de Gaasperplas kwam ik nog een oude bekende tegen: Mijn naamgenoot in de WAW 154. Die had ik al een tijdje niet meer gezien!
We zijn samen een stukje opgereden tot vlak voor Ouderkerk aan den Amstel, waar we een blauwe reiger van zijn rat verjaagden. Ik maak het maar even specifiek, want ik zie tegenwoordig zóveel zilverreigers!
Spannender hoeft het voor mij niet te worden op zo'n maandagmorgen ;-)
Zoals altijd...
... Later meer!
Ik erger me al een tijdje aan de crancks en tandwielen van mijn trike. De crancks zijn geen 'setje' (want een van staal en een van aluminium) en het voorblad begint ook al aardig te roesten door het gebrek een droge stalling.
Maar daar heb ik nu dus een oplossing voor. Van de week een nieuw cranckstel er op laten zetten bij de lokale fietsenhandel :-) De kosten vielen me mee, dus ik heb er ook meteen maar een paar nieuwe pedalen bij laten doen. Geen SPD pedalen meer, maar gewoon platform pedalen. Ik geloof niet dat ik ooit SPD schoenen aangehad heb op de trike - ik gebruik hem eigenlijk uitsluitend voor korte ritjes in en om de stad.
Dat ziet er toch een stuk beter uit dan het oude setje:
En ik heb er meteen een beschermrand op zitten. Ik ben er wel content mee :-)
Zoals altijd... later meer!
Start herinrichting Gooilandseweg (N236) in Weesp
De provincie Noord-Holland start op 26 mei 2014 met de werkzaamheden aan de Gooilandseweg (N236) ... in Weesp.
De Gooilandseweg en het fietspad worden opnieuw ingericht en geasfalteerd. De werkzaamheden zijn eind augustus 2014 gereed. ...
De provincie start met het vernieuwen van het fietspad. Het fietspad tussen de Verlengde Rijnkade en de G.J. Wiefferingdreef is van 26 mei tot en met 6 juli 2014 afgesloten. Het fietsverkeer wordt omgeleid ...
En daar ga je dan, met je Strada. Een geheel nieuwe route door Weesp. Lekker relaxed lang het kanaal. Het is wel een stukje om, maar redelijk te doen. Wel even opletten bij de kruising met de Prinses Irenelaan; Die is wat minder overzichtelijk. Ik denk dat het wel een paar minuten vertraging geeft, maar het is voor een goed doel :-)
Ter vergelijk; dit is mijn 'normale' route:
Zoals altijd...
...later meer!
Strava heeft duidelijk gespiekt bij de NSA. Eerst verleiden ze ons om onze velomobiel routegegevens aan ze te geven en dan de gebruiken ze onze metadata vervolgens om hun eigen belang mee te dienen. In ruil daarvoor, geven ze wel een mooie teaser weg:
De 'hitte-kaart' van Strava gebruikende fietsers op deze aarde. Of eigenlijk; vooral de de USA en Europa. Wat mij opvalt, is het grote aantal Strava gebruikers in de UK. Blijkbaar wordt er ook aan de overkant van de Noordzee flink gefietst. 'Mijn' woon-werk route is ook duidelijk ingekleurd :-)
Dat geeft dan wel weer een beetje voldoening, zo narcistisch ben ik dan ook wel weer ingesteld :-)
Voor een vergoeding levert Strava data op maat voor besluitvormers en belangenvertegenwoordigers:
"Strava Metro’s mission is to produce
state-of-the-art spatial data products and services to make cycling,
running and walking in cities better. Using Strava Metro, departments of
transportation and city planners, as well as advocacy groups and
corporations, can make informed and effective decisions when planning,
maintaining, and upgrading cycling and pedestrian corridors."
...waarbij je IMHO wel in ogenschouw moet nemen dat deze data alleen gebaseerd is op de Stravagebruikers. Dus die fietsers, die zich meer dan gemiddeld bezig houden met fietsen. Je zal bijvoorbeeld de gemiddelde boodschappenrit van huis naar de Supermarkt niet gelogd worden door de meeste fietsers (die waarschijnlijk nog nooit gehoord hebben van Strava), en zelfs niet door de gemiddelde Strava gebruiker.
Maandag lekker weer met de fiets naar kantoor :-)
Zoals altijd...
...later meer!
Om meteen maar bij het einde te beginnen, ik fiets weer! Vanmorgen heerlijk kraakvrij van Almere naar Schiphol gefietst :-)
Op de foto hier links de ge-ver-her-gemonteerde crank. De crank-as bout op advies van Velomobiel.nl met heel veel kracht en een likje borgmiddel gemonteerd. Ik ga er van uit dat hij er niet meer uit gaat vallen nu :-D
Dit was dus de situatie die ik een week geleden aantrof; de linker crank niet heel zeker meer verbonden met de crank-as.
De crank-as bout bleek wederom verdwenen {zucht}. Blijkbaar niet goed vast gezet vorig jaar. Balen, want nu kan ik niet meer fietsen - de crank loopt makkelijk van de crank-as af.
Reparatie-poging #1 strandde op een te dikke asbout - er zijn blijkbaar twee uitvoeringen, en ik had de andere (dunnere) bout nodig.
Toen de juiste bout eenmaal beschikbaar was, was het verder een eitje. Bout monteren met wat borgmiddel en flink aandraaien :-)
Ik heb van de gelegenheid gebruik gemaakt om de krakende pedalen te vervangen door nieuwe. Deze niet vastgelijmd, maar juist met anti seize compound bevestigd.
Dus vanmorgen geheel kraakvrij naar kantoor gefietst :-) En op kantoor met m'n nieuwe badslippers onder de douche. Heerlijk!
Zoals altijd...
...later meer!