donderdag 17 oktober 2013

Knipperende LEDs bij fiets- en voetgangersoversteek Schiphol-Oost

Rijkswaterstaat heeft de Weesperbrug vernieuwd. Het vrij smalle fietspad is nu een stuk breder! Ook de aansluiting met het bestaande fietspad is verbeterd. 

Dit fietspad maakt deel uit van de Electric freeway route, maar Rijkswaterstaat maakt in haar bericht over het onderhoud geen melding van deze Electric Freeway: het betreft gewoon regulier onderhoud aan deze brug (de oude brug dateert van 1937!).


(Video van Frans van Schoot)

Het zal 'Electric Freeway' wel niet beletten om te suggereren dat deze verbetering van de infrastructuur het gevolg is van het bestaan van de Electric Freeway...

Wel direct onder invloed van Almere, is de nieuwe fietspadkronkel in het Spoorbaanpad (Almere voert Electric Freeway over gevaarlijkste kruispunt Almere.




Meantime, in a universe far, far away, legt een overheid die wél betrokken is bij de veiligheid van fietsers en voetgangers en die niet door de bril van een automobilist naar problemen kijkt een in mijn ogen veel betere oplossing aan:

Op Schiphol-Oost bleken een duidelijk aangegeven fietspad en zebrapaden niet voldoende om fietsers en voetgangers te beschermen tegen het gevaar dat onoplettende automobilisten veroorzaken. Een zebrapad en fietspadoversteek op het Stationsplein zijn uitgerust met fietser- en voetgangersdetectie en led-verlichting. Wanneer fietser of voetgangers over willen steken, lichtten het fiets- of zebrapad op door middel van knipperende led-lichten op de rijweg.






Dit artikel op fietsberaad gaat dieper op dit systeem in: Leds waarschuwen voor overstekende fietsers (uit het jaar 2010 alweer...)




Ik denk dat dit soort oplossingen veel beter geschikt zijn voor een 'Electric Freeway' dan het veranderen van de voorrangsregels, waarbij de automobilist lekker ongeïnteresseerd door kan blijven kachelen bij het kruisen van een fietspad.

Of ben ik nu weer te cynisch.. ;-)


Zoals altijd.
Later.. meer!

donderdag 3 oktober 2013

Almere voert Electric Freeway over gevaarlijkste kruispunt Almere.

De Gemeente Almere en Forenzo promoten de Electric Freeway als hét alternatief voor forenzen die reizen tussen Almere en Amsterdam. Nu mag ik van Brandweerquest niet meteen zo negatief zijn, maar ik vraag me dan toch af waarom de gemeente Almere de Electric Freeway juist over de gevaarlijkste kruispunten van Almere laat gaan. 
Dit dus volgens Cijfers van het Ministerie van infrastructuur en Milieu:

Kruising Spoorbaanpad/ Bartokweg: 8 Ongevallen (2008-2012)
Kruising Spoorbaanpad/ Charlie Chaplinweg: 4 Ongevallen (2008-2012)

Kruising Spoorbaanpad/ Castorstraat zijn nog géén ongevallen geregistreerd, maar daar hebben ze gelukkig wel een debiele oplossing gevonden voor een niet-bestaand probleem. 
Werden er juist wat bochten uit 'het pad der 1000 bochten' gehaald, bij deze kruising is het voorheen rechtdoorgaande fietspad (zie witte lijn) voorzien van een rare slinger en moet verkeer op het fietspad nu voorrang verlenen aan verkeer op de twee rijban(en). Geloof ik. Want op het moment staan er haaietanden op het fietspad en een verkeersbord Voorang B6 voor verkeer op een van de rijbanen.

Ik heb dan altijd zoiets van "waarom wordt niet de oorzaak van het de gevaarlijke situatie (de auto), maar de lijdende partij (de fietsers) aangepakt". Het lijkt mij ook, vooral in het kader van de 'Electric freeway', dat een andere oplossing gekozen had moeten worden.

Gratis tip: Handhaaf de maximum snelheid voor automobilisten eens (de kruising Spoorbaanpad/ Bartokweg bijvoorbeeld ligt in een 30 km/h zone!)

Of is dat gewoon mijn frustratie die doorschemert.

Aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaargh!

Zo, ik ben het kwijt. Het gaat wel weer met me.


Zoals altijd... later meer!

woensdag 18 september 2013

Sukkel!

Ik heb vanmorgen weer heerlijk gefietst. Hoewel.. het ging zwaar. Ik bleek een lekke band te hebben, en dat met 5 kilo koffie en suiker aan boord (voor gebruik op kantoor).

SUKKEL dacht ik nog; ik had toch even een paar nieuwe banden erop moeten leggen van de week. Of de week ervoor. Of de week dáárvoor. Maar gelukkig zat de ‘terreur steenscherf des doods’ in een stuk van de band waar het toprubber nog aanwezig was. Het was dus gewoon domme pech en geen domme gebruikersfout :P De helmlamp deed goed dienst bij de arbeid en het plakken was eigenlijk zo gebeurd.


Ik had wel een heel mooi plekje uitgezocht voor de plak-activiteiten. De lucht was nog mooier 'in het eggie' dan met de iPhony camera vast te leggen…



Zoals altijd...
Later...meer!

donderdag 12 september 2013

"Wedstrijdje naar Amsterdam" op de electric Freeway Almere/ Amsterdam Z-O

Het was een bijzonder gezellige woon-werk rit vanmorgen. bij de opening van de electric Freeway tussen Almere en Amsterdam Z-O spande het erom of er meer rijwielen waren met elektrische ondersteuning, of e-Fiets (Eigenkracht-Fietsen).  Ik heb toch minstens 8 Velomobielen gezien :)

Almereheadlines.nl: 

Electric Freeway open: Elektrische race van Almere naar Amsterdam

Almere Dichtbij.nl: Wedstrijdje naar amsterdam op de electric freeway
Uitslag van de e-race
"De snelste tijd werd gereden door Heleen de Geest met de elektrische auto. Zij kwam aan na 40 minuten en 22 seconden. De tweede plaats gaat naar de e-scooter bestuurd door Hans Maassen met een tijd van 49 minuten 52 seconden. Derde werd wethouder Ben Scholten op de e-scooter met 52 minuten en 47 seconden. De e-fiets met Jan-Willem Bok erop finishte als laatste met een tijd van 55 minuten en 09 seconden. De trein tot slot duurde 55 minuten en 58 seconden.

De gereden tijd zegt natuurlijk niet alles, het gaat natuurlijk ook om de kosten en het comfort. Het resultaat toont wel aan dat een e-scooter een serieus alternatief is voor de auto, met slechts 9 minuten verschil. En er stonden vanmorgen geen files op de A6 en de A1, dus de auto had ook nog vrij baan."



Mick "Hoge-snelheidsfietspad-weinig-nieuws"

De Velomobielen hebben we maar pontificaal op het plein voor de start geparkeerd.

(Ambulance Quest, Frans, Brandweer, Jurren, Cookie)





'Mevrouw de Burgemeester' aan het woord.












Het was uitermate druk op het Spooorbaanpad, zo vlak voor schooltijd.




Gemeentewerken leverde ook haar bijdrage :(






Jonathan trapt aardig door op zijn eigenkracht-fiets. .... kom Jonathan ons niet bekend voor? ...




Oponthoud bij de Hakkelaarsbrug.




Onderweg nog even gestopt voor een mooi plaatje van 'de' oplaadpaal (Ton Storkpad).




Arjan doet ook mee met zijn e-trein :P




Professionele begeleiding.




Uitermate vriendelijk onthaal met koffie en broodjes :)






Velomobiel als blikvangers :)




De 'dame die met de trein ging' finisht...




Mick (Eigenfiets).




(Velo)Theo en Lies.




Lies op haar elektrisch ondersteunde Hase Kettwiesel.




Kwik, Kwek en Kwak reden na de Finish nog even door richting Schiphol. 

Zoals altijd...

Later ... meer!

Almere vandaag: Electric Freeway in gebruik (genomen).


BNR Nieuws radio: Hoe kom je het snelst van Almere naar Amsterdam?


hart van Nederland snapt het (natuurlijk) niet: Elektrisch reizen tussen Almere en Amsterdam

"Met de opening van de Electric Freeway gaat een nieuwe vorm van reizen tussen Almere en Amsterdam van start. Je mag daar alleen komen als je je elektrisch verplaatst."  ... alleen voor elektronen dus LOL.

Ik kom nog in een flits voorbij in de video, dat is dan wél weer aardig :)

dinsdag 10 september 2013

Donderdag 12 September opening HPV-Freeway

Ik las op Ligfiets.net het volgende bericht:
Het is een oproep aan ligfietsers om Donderdag mee te rijden tijdens de opening van de electric Freeway (CQ HPV-Freeway) Almere - Amsterdam Z/O. Een uitstekend initiatief! Het lijkt mij een mooie gelegenheid om de velomobiel en ligfiets te promoten :)

De marketingcampagne voor de HPV-Freeway lijkt in alle hevigheid losgebarsten:

Weespernieuws (9 Sep): Oplaadpunt midden in de polder
Forenzo (9 Sep): EERSTE OPLAADPUNT ELECTRIC FREEWAY IN GEBRUIK
Laad.nl (4 Sep): Eerste oplaadpunt Electric Freeway klaar voor gebruik
Forenzo (2 Sep): ELECTRIC FREEWAY HEEFT EIGEN OPLAADPUNT
Forenzo(19 Aug): BENZINESCOOTER NOG VERVUILENDER DAN GEDACHT

Vertrek voor de opening van mijn HPV-Freeway is Donderdag 12 September om 08:00 vanaf het Flevoziekenhuis, aankomst (uurtje later?) bij het AMC in Amsterdam ZO.


Later...meer!



vrijdag 30 augustus 2013

Vrijdagmiddag-Stradavaan

Helemaal vergeten - ik had nog een fotootje gemaakt van de traditionele Vrijdagmiddag-Stradavaan: Blauw, wit en rood, op de IJsselmeerweg langs de A6, onderweg van Schiphol naar Almere.


Zoals altijd: Later...meer!


woensdag 28 augustus 2013

Oplaadpaalproliferatie


Had echt even een WTF momentje vanmorgen op het Ton Storkpad.



Twee cryptische inscripties op deze hedendaagse steen van Rosetta geven een aanknopingspunt voor de oorzaak van het ontstaan van deze verstoring in het tijd-fietspad continuüm.

Laad.nl

Oplaadpunten
Waar kan ik oplaadpunten vinden ?

Op deze website vind u de meest complete zoekmachine voor oplaadpunten. Bij Laad.nl zijn onze mensen dagelijks bezig om voor u te kijken waar de oplaadpunten in Nederland staan en wat er allemaal in de buurt van de oplaadpunten te doen is. Op deze manier gaat opladen wel heel erg leuk worden ! Het is daarnaast mogelijk om met de website een dagje uit te plannen door een route langs de oplaadpunten te maken. Er zijn namelijk heel veel leuke plekken in Nederland op onze website te vinden die ervoor zorgen dat u ‘Opgeladen onderweg‘ blijft !



ecotap.nl



ECOTAP OPLAADZUIL TYPE Z

Deze oplaadzuil is uitermate geschikt voor het veilig laden van fietsen, scooters of scootmobielen. De Z-oplaadzuil genereert middels een lichtpaneel stroom die in de laadzuil opgeslagen wordt. Deze oplaadzuil heeft geen externe stroomaansluiting nodig en is volledig selfsupporting. Heeft stroombeperking & aardlekbeveiliging met volledige automatische reset.

Door zijn indrukwekkende verschijning (4.15 meter hoog) is deze erg uitnodigend en representatief voor de omgeving.



Hoe zo een lelijke paal 'representatief voor de omgeving' kan zijn is een raadsel dat ik nog niet ontrafeld heb. 
Het zal mij bovendien benieuwen hoe lang het zonnepaneel er op blijft zitten; het paneel die moet zorgen dat een fietspadpaal 100m verderop 's nachts verlicht wordt, was al na een paar maanden 'verdwenen'...


Het is me allemaal wat... 


Zoals altijd, 

Later...meer!

EDIT: LOL. Ik had het kunnen weten (of vermoeden); De Electric Freeway zit achter dat oplaadpunt! Dat is dan de eerste merkbare infrastructurele aanpassing ten gevolge van dit project.