Rijkswaterstaat heeft de Weesperbrug vernieuwd. Het vrij smalle fietspad is nu een stuk breder! Ook de aansluiting met het bestaande fietspad is verbeterd.
Dit fietspad maakt deel uit van de Electric freeway route, maar Rijkswaterstaat maakt in haar bericht over het onderhoud geen melding van deze Electric Freeway: het betreft gewoon regulier onderhoud aan deze brug (de oude brug dateert van 1937!).
(Video van Frans van Schoot)
Het zal 'Electric Freeway' wel niet beletten om te suggereren dat deze verbetering van de infrastructuur het gevolg is van het bestaan van de Electric Freeway...
Wel direct onder invloed van Almere, is de nieuwe fietspadkronkel in het Spoorbaanpad (Almere voert Electric Freeway over gevaarlijkste kruispunt Almere.)
Meantime, in a universe far, far away, legt een overheid die wél betrokken is bij de veiligheid van fietsers en voetgangers en die niet door de bril van een automobilist naar problemen kijkt een in mijn ogen veel betere oplossing aan:
Op Schiphol-Oost bleken een duidelijk aangegeven fietspad en zebrapaden niet voldoende om fietsers en voetgangers te beschermen tegen het gevaar dat onoplettende automobilisten veroorzaken. Een zebrapad en fietspadoversteek op het Stationsplein zijn uitgerust met fietser- en voetgangersdetectie en led-verlichting. Wanneer fietser of voetgangers over willen steken, lichtten het fiets- of zebrapad op door middel van knipperende led-lichten op de rijweg.
Dit artikel op fietsberaad gaat dieper op dit systeem in: Leds waarschuwen voor overstekende fietsers (uit het jaar 2010 alweer...)
Ik denk dat dit soort oplossingen veel beter geschikt zijn voor een 'Electric Freeway' dan het veranderen van de voorrangsregels, waarbij de automobilist lekker ongeïnteresseerd door kan blijven kachelen bij het kruisen van een fietspad.
Of ben ik nu weer te cynisch.. ;-)
Zoals altijd.
Later.. meer!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten