maandag 14 januari 2013

Experiment geslaagd

Vandaag heb ik een foto gemaakt van het zicht bij nacht. Er is niet veel op te zien, maar dat ik nu juist de bedoeling in het kader van het Beschermen van mijn nachtzicht. Niet spannend dus, wel goed bericht; de afscherming van mijn helmlamp is meer dan voldoende om de body van de Strada in het donker te houden. Experiment geslaagd dus :)
Links is een dunne streep licht te zien die afkomstig is van mijn Spieggellamp in dimstand. Deze hindert het nachtzicht gelukkig niet.

Ik had vanmorgen wat wilskracht nodig om mezelf tot de fietstocht aan te zetten. Het was vrij fris, maar prima te doen. De vernieuwde vering in de Strada maakte de rit weer ouderwets comfortabel.

Links gerelateerd aan de bouw van mijn nieuwe helmlamp:
Beschermen nachtzicht
Helmlampje
Nieuwe helmlamp

zaterdag 12 januari 2013

Vering hersteld in Dronten.

Vandaag ben ik lekker naar Dronten gefietst. De aanleiding was dat de vering van de voorpoten de laatste tijd wat te wensen overlaat. De oorzaak bleek te zitten in de veerpoten. De binnenste stang was aan beide veerpoten ontchroomd en bij de linker ook nog eens flink verroest. 
Dat wil niet zo soepel meer bewegen in het glijlager. Vandaar dus de harde klappen als ik over verkeersdrempels heen ga.
 De glij-bus links was door het roestige oppervlak al flink uitgesleten.
Vandaag stond Cookie Strada 48 dus weer even op de pijnbank in Dronten, om aldaar voorzien te worden van nieuwe stangen en veren. Dat was wel gezellig, mede omdat Jurren er ook was om zijn gescheurde kleerhanger-frame te laten verwisselen.
Achter de Strada de witte Quest van Richard, die - verblind door een tegenligger - van de weg afraakte, omrolde en in een greppel tot stilstand kwam.

Kunsten-maker Joep uit Deventer kwam zijn nieuwe Bordeauxrode Carbon Strada afhalen. De fiets werd nog voor de terugreis een aanvang nam door hem gepimpt met sterren. Jammer genoeg geen foto van deze fiets gemaakt, maar wel van een tweetal toekomstige Almeerse velonauten die de Strada en Quest voor een proefritje meegenomen hebben. Kijk ze eens gelukkig kijken na de proefrit :D



Zoals altijd,

Later...Meer!

woensdag 2 januari 2013

Kilometerstand 2012

Het is weer januari, de start van een nieuw jaar. Dus tijd voor een saai bericht; de kilometerstand van 2012.
7238km Heb ik afgelegd in 2012. Het merendeel daarvan in de Strada op de woon-werk route en een klein deel op de Trike.

Later... Meer (kilometers)!


dinsdag 1 januari 2013

Beschermen nachtzicht

Allereerst de beste wensen aan 'alle' lezers van mijn Blog voor het komende jaar :-) Dat het maar een gezond en fietsrijk jaar mag worden.

Ik rij nu enige tijd rond met de helmlamp. Het rode achterlicht is niets op aan te merken, maar het witte licht voor heeft nog wel wat ruimte voor verbetering. Vooral in de mist geeft de lamp teveel licht in het zichtveld. Niet op de weg, maar de mistdruppels verstrooien de lichtbundel. In dat soort gevallen is het beter de lamp uit te zetten, net als de lampen aan de spiegels, die ik dan beter kan dimmen. 

Maar ook als het niet mist, geeft de helmlamp soms teveel licht op de 'motorkap' van de Strada. Het strooilicht van de lamp valt net op de voorrand van het instapgat, en de fel rode kleur van de Strada vermindert het zicht op het fietspad en de berm. Nu is dit op te lossen door nóg meer licht op de weg te richten, maar de eenvoudiger oplossing leek mij om het strooilicht af te schermen. Vandaar dit experiment met een kap onder de lamp.
De foto's hieronder illustreren de werking van de kap. Links zonder kap en recht mét.

Het gemakkelijkst experimenteren is het met een kapje van kunststof of karton. Dat materiaal is makkelijk te vormen en aan te passen. Dat heb ik dus niet gedaan, en heb de kap meteen van aluminium gemaakt. Tja, je bent eigenwijs, of je bent het niet...

De lamp verandert me nu in een soort van Eénhoorn. Zo aan de werkbank lijkt de opzet geslaagd, maar ik moet een en ander nog in de praktijk beproeven.

Later...meer!

donderdag 20 december 2012

Er is toch nog hoop voor de mensheid.

Er is toch nog hoop voor de mensheid. Tot die conclusie ben ik gisteren gekomen.

De vaart zat er niet echt in tijdens de morgenrit. Nu heb ik dat wel vaker, dus geen reden tot paniek. ook helde de Strada wat meer naar rechts dan normaal, maar dat kan ook aan de vering liggen - die is niet meer zo best. Uiteindelijk bij het wachjten voor het stoplicht bij de Brandweerkazerne in Amstelveen schraap ik opeens met mijn hak over de grond. Is mijn fiets zo asymmetrisch? Blijkbaar werken mijn hersenen ook niet op volle toeren, want het duurt nog een minuut voordat ik er aan denk om de een hand uit te steken naar het wiel om de bandenspanning te controleren. 

Nu ja, er was dus geen spanning meer op de band. Die stond helemaal plat.

Terwijl ik mijn 'tweede echte' lekke band stond te repareren langs de Oranjebaan in Amstelveen, is mij wel twee maal gevraagd of 'alles wel goed met me was'. Een Buschauffeur van Connexxion (zonder bus) en een automobiliste zagen de Strada op zijn kant liggen en twijfelden niet. Dat doet me toch wel goed :)

Het betrof overigens de band van het rechter wiel. Er zat een dikke steensplinter in de vrij recente PM. Misschien toch maar eens de marathon Plussen er weer onder gooien; de volgende keer is het wellicht niet zoe lekker warm (4°C).

Later.... meer!

woensdag 12 december 2012

Lowpass en opeens een station in Poort

Wonderbaarlijke verschijning van Station Almere Poort.
Een aantal dagen per week (meestal 3) rij ik op het fietspad - pardon, de HPV-Freeway - door Almere Poort. De laatste tijd in het donker, zowel heen als terug. En dan blijkt maandag opeens, dat men - onder dekking van de duisternis - een heel trein- en busstation gebouwd heeft! Compleet met bussen en steeds meer voetpadders die gebruik maken van het Spoorbaanpad.
Het is een waar mirakel! Een zee van licht en bedrijvigheid midden in de verlaten duisternis van Almere Poort. En een extra verkeerslicht te nemen door de eenzame HPV-Freeway gebruiker. Het station blijkt afgelopen zondag geopend te zijn.

Lowpass
Alsof dat nog niet genoeg was, kreeg ik vandaag langs nog een andere verassing. En een soort van Déjà vu! In het licht van mijn vele koplampen ontwaarde ik een Meerkoet. En hij ontwaarde mij. En hij vloog op - recht op mij af! Ik kon elk detail van zijn lowpass gadeslaan dankzij de felle lichtbundel van mijn helmlamp. Nog net op tijd kon ik mijn hoofd terugtrekken in de schuimkap, zodat alleen mijn helm er nog maar boven uit stak. Zacht tikte hij mij nog even aan. Dat was heel wat beter dan de doffe klap die ik eerder hoorde in de Alleweder. Ik ben vandaag niet omgekeerd om de schade op te nemen, maar wellicht dat ik dat de volgende keer toch maar moet doen.

Later... meer!

vrijdag 23 november 2012

Volop donker, dus tijd voor...

Het is weer volop donker, dus tijd voor...
...een nieuw achterlicht!

Enige tijd geleden alweer attendeerde mede-velomobilist Theo me op het niet werken van de derde LED van mijn Strada rem/ mist achterlicht. 

Omdat ik de lichtopbrengst van die ene 5mm LED die als achterlicht functioneert toch al niet zo denderend vind, heb ik de stoute schoenen aangetrokken en heb mijzelf een nieuw achterlicht ontwikkeld. 

Nu ja, ontwikkeld...

... heb bij Halfords een achterlicht gekocht en eens bekeken hoe ik die het best kan plaatsen op de dikke kont van de Strada.
De beste plek (lijkt mij), is "op z'n kop" onder het til-oog. Zo kan ik gebruik maken van de 4 gaten die er al in zitten voor de huidige 5mm LEDs.

Vervolgens heb ik een plaatje aluminium pas gemaakt voor in het achterlicht, en deze voorzien van 3 rode één Watt LEDs, en een tweetal drivers.

De twee LEDs achter de reflector staan straks standaard aan, terwijl de derde achter de heldere lens erbij geschakeld gaat worden als ik rem.




Nu alleen nog even bedenken hoe ik dit ga monteren zonder de top van de Strada af te halen :P


Later...meer!