Er is toch nog hoop voor de mensheid. Tot die conclusie ben ik gisteren gekomen.
De vaart zat er niet echt in tijdens de morgenrit. Nu heb ik dat wel vaker, dus geen reden tot paniek. ook helde de Strada wat meer naar rechts dan normaal, maar dat kan ook aan de vering liggen - die is niet meer zo best. Uiteindelijk bij het wachjten voor het stoplicht bij de Brandweerkazerne in Amstelveen schraap ik opeens met mijn hak over de grond. Is mijn fiets zo asymmetrisch? Blijkbaar werken mijn hersenen ook niet op volle toeren, want het duurt nog een minuut voordat ik er aan denk om de een hand uit te steken naar het wiel om de bandenspanning te controleren.
Nu ja, er was dus geen spanning meer op de band. Die stond helemaal plat.
Terwijl ik mijn 'tweede echte' lekke band stond te repareren langs de Oranjebaan in Amstelveen, is mij wel twee maal gevraagd of 'alles wel goed met me was'. Een Buschauffeur van Connexxion (zonder bus) en een automobiliste zagen de Strada op zijn kant liggen en twijfelden niet. Dat doet me toch wel goed :)
Het betrof overigens de band van het rechter wiel. Er zat een dikke steensplinter in de vrij recente PM. Misschien toch maar eens de marathon Plussen er weer onder gooien; de volgende keer is het wellicht niet zoe lekker warm (4°C).
Later.... meer!
Zaterdag hielden we met z'n tweeën een pauze langs een jaagpad. De eerste auto die langskwam stopte om te vragen of er een probleem was.
BeantwoordenVerwijderenWat je lek betreft: ik heb denk ik twee keer een lek gehad met een PM. Elke keer een splinter die aan de zijkant van het loopvlak binnengedrongen was, maar de laatste keer is alweer lang (in tijd en kilometers) geleden.
Gisteren met de Quest een nog geen 4 maanden oude Kojak aan gort gereden, gat in de wang. Terwijl ik op een voor het overige verkeer onhandige plek (maar onder de straatlantaarn) de band stond te verwisselen, kwam de bewoonster van de tegenover gelegen villa vragen of ik niet liever bij hun achter het huis kwam staan. Ze wilde alle verlichting wel even aanzetten. Nu lag de band er al weer bijna om, dus vriendelijk bedankt, maar inderdaad er is hoop voor de mensheid.
BeantwoordenVerwijderenOverigens bij thuiskomst een setje nieuwe PM's besteld. Had voor de Kojaks PM's en voor mijn gevoel is er geen verschil in snelheid. Met een Kojak die binnen 4 maanden af is, is het voor mij gedaan met deze band.
Ooit al eens een pint gekregen omdat je lek staat? Is mij eens overkomen.
VerwijderenStond ik een pint te drinken terwijl mijn binnenband het lek gedicht werd (toen had ik nog geen reserve banden bij, enkel plakmateriaal).
Is mij ook al een paar keer gebeurd, toen m'n ketting eraf gelopen was bij de achterkrans, tussen grootste krans en spaken. Er stond toen zelfs iemand bij te lichten in een zware sneeuwbui, toen ik het kapje eraf haalde om erbij te kunnen. Klasse zulke mensen!
BeantwoordenVerwijderenGroeten, Adri.
Ik denk wel dat je met een VM ( opvallende verschijning) meer welwillendheid treft dan op een gewone fiets.
BeantwoordenVerwijderenDus wellicht lijkt de wereld mooier dan ie is met een VM.
Ik ben trouwens ook met de Strada uitgelachen en bespot door passerende racefietsers toen ik met een lekke band stond, maar dat was nadat ik hen eerder met groot snelheidsverschil had ingehaald en ver achter me had gelaten. Ik had als weerwoord nageroepen dat ze maar moesten oppassen dat zij zelf niet lekreden....ze zagen er heel wat minder zelfredzaam uit met hun gladde racefietspakken en kale racefietsen.
Valt wel mee hoor Quezzzt, met die zelfredzaamheid. Ook met de racer heb ik niet veel langere stops dan circa 5 minuten bij lekrijden. En aangezien lekrijden slechts 2 à 3 maal per jaar voorkomt, gaat dat prima. Uiteraard ben ik wel een uitzondering in de groep, met een opvouwbare buba, en 4 ( jawel, VIER!!!) biba in m'n zadeltas, en een kettingpons en lapspullen. Op alles voorbereid dus.
VerwijderenGroeten, Adri.
Ik had toch wel minder geluk enkele weken geleden; Ik was iets te snel door een vinnig bochtje gegaan en omgekanteld. Een tiental meter verder kwam ik tot stilstand. En dat heeft een autobestuurder allemaal gezien omdat die pakweg een 50m achter mij reed. Maar toch deed hij niet de moeite om eens te checken of alles ok was. Dus ik denk dat je nog altijd een beetje geluk moet hebben met de passanten.
BeantwoordenVerwijderen