Gisteren heerlijk naar kantoor gefietst met de Strada. Ook de terugweg verliep voorspoedig, tot Amstelveen. Net buiten Amstelveen zei het aluminiumframe tussen de trappers en de neus "Páng" en bungelden de trappers losjes in het vooronder. De buis was vlak voor de voorste knik helemaal doormidden gebroken.
Dat was dus balen, ik was nog niet eens op de helft op weg naar huis...
Gelukkig heb ik uit mijn Allewedertijd een vrij uitgebreide gereedschapsset overgehouden. De reserve remkabel en Ty-raps kwamen goed van pas om de buis met een noodreparatie op zijn plaats te houden. Zo kon ik voorzichtig naar huis peddelen en bleef de vertraging beperkt.
Ik hoop het frame nog gerepareerd te krijgen voor Cycle-Vision 2012.
's Avonds zijn we lekker naar de bioscoop gegaan. "The Avengers 3D" stond op het programma. Het was een geweldige ervaring; door het EK duel zaten we met z'n tweeën in de bioscoopzaal, die normaal bestemd is voor 161 man.
"Awesome" Ongestoord genieten van een fantastische film.
Eergisteren in prachtig weer retour gereden naar Almere. De heenweg, daar zullen we het maar niet (meer) over hebben :\
In Ouderkerk aan de Amstel was een kort technisch onderzoek nodig. De gele Strada van VeloTejo leek uit elkaar te vallen. Er bleek wat speling te zetten op het linker wiel.
Niets levensbedreigends, dus de tocht kon hervat worden.
Hierbij wat video's van de rit, gewoon, omdat het kan :)
Stukje van de Woon-werk-route - 't Gein tot Weesp
Onderweg een vluchtige ontmoeting met "de Mondriaan Alleweder" vanaf 05:30.
Stukje van de Woon-werk-route - Weesp tot Almere Literatuurwijk
Vanaf 07:00 zie je hoe VeloTejo zijn persoonlijk record net niet verbeterd. Mijn eigen snelheid op dat stukje was maximaal 50 km/h.
Vanaf 21:00 vrouwen die schrikken van Theo.
Het rijden met de Risse Racing Genesis schokbreker bevalt me prima. Ik heb er nu 150km mee gereden en het comfort aan boord is duidelijk toegenomen. Op asfalt merk je er eigenlijk niets van, maar bij bijvoorbeeld het afrijden van verkeersdrempels is de klap achter je rug verdwenen. Ook klinkerwegen worden soepeler genomen; de voorwielen stuiteren nog wel vrolijk, maar het achterwiel deint soepel achter je aan. Een hele verbetering :)
's Morgens voor de rit is de achterkant van de Strada "hard". Indrukken met de hand is niet mogelijk. Bij het instappen vanmorgen kwam de demper los toen ik op de rand van het instapgat zat. Weet niet of dit zo blijft, of dat het verbetert als de afdichtingen in de demper wat soepeler geworden zijn.
Bochten durf ik niet harder te nemen, en ook bij het aanzetten merk ik geen verschil. Ik maak me dan ook niet de illusie dat ik harder rij met de schokdemper dan met de veer, maar het comfort is dus wel merkbaar beter. En dat rechtvaardigt de aankoop voor mij geheel.
Vanmorgen in de Bijlmer bij het AMC moest ik om een truck heen rijden die bij het stoplicht zijn oplegger was vergeten. Trekker en oplegger stonden een paar meter uit elkaar. De beste man had vandaag beter éérst een kopje koffie kunnen nemen voordat 'ie de combinatie koppelde.
Geen foto, want om die tijd zat ik zo'n beetje in het rode vlekje middenin de bui. Ben blij dat ik in een Velomobiel zat :D
"Vanaf begin mei 2012 sluit de provincie Noord-Holland de fietstunnel
onder de Nieuwemeerdijk in Nieuwe Meer geheel af voor
(brom)fietsverkeer. De afsluiting is noodzakelijk in verband met
werkzaamheden aan deze fietstunnel. De werkzaamheden aan de fietstunnel
duren tot en met oktober 2012. Voor al het (brom)fietsverkeer geldt in
die periode een alternatieve route. Het autoverkeer moet hierdoor
rekening houden met ernstige vertraging.
Vanwege de werkzaamheden voor het project ‘Aansluiting A9’ wordt in het
najaar van 2012 de indeling van de rijstroken voor autoverkeer op de
Nieuwemeerdijk aangepast. Om dit te kunnen realiseren, is het
noodzakelijk de huidige fietstunnel te verlengen. Tijdens deze
werkzaamheden is geen (brom)fietsverkeer door de tunnel mogelijk.
Alternatieve route voor (brom)fietsverkeer In de huidige situatie kruist het (brom)fietsverkeer de Nieuwemeerdijk via de fietstunnel.
Tijdens de werkzaamheden gaat het (brom)fiets-verkeer echter gebruik
maken van een fietsoversteek, waardoor zij het autoverkeer kruisen. De
fietsoversteek komt zo’n 100 meter ten noorden van de huidige
fietstunnel te liggen en wordt duidelijk aangegeven met bebording.
Extra veiligheidsmaatregelen Om het
(brom)fietsverkeer een veilige oversteek te kunnen waarborgen, wordt de
nieuwe oversteek geregeld met verkeerslichten met drukknopinstallatie.
Hierbij geeft een aftelmechanisme duidelijk aan wanneer de (brom)fietser
over kan steken. Daarnaast is het tijdelijke fietspad duidelijk en
permanent verlicht, zodat het autoverkeer eventuele (brom)fietsers aan
kan zien komen. Tot slot zullen er tijdens de eerste periode in de
spitsuren verkeersregelaars aanwezig zijn. Voor het autoverkeer wordt
aan beide zijden een snelheidsbeperkende drempel gerealiseerd.
Ernstige hinder voor autoverkeer
Het autoverkeer zal vertraging gaan ondervinden van de tijdelijke
fietsoversteek. Dit wordt veroorzaakt door de verkeerslichten die de
oversteek van de (brom)fietsers mogelijk maakt. Op de N232 (Oude-Schipholweg) gaat in de zelfde periode van 7 mei t/m half juni 2012 in fases groot onderhoud (met wegafsluitingen) plaatsvinden. Op de site van de provincie Noord-Holland is uitgebreide informatie te vinden."
De omleiding is nog geen feit; men is op het moment bezig om het tijdelijke fietspad aan te leggen...
Vandaag heb ik langs de weg gestaan met de Strada. Dát ben ik niet (meer) gewend! Sinds de Flevobike Alleweder is dit slechts de tweede maal dat het mij overkomt. Dat was met de FAW echt wel anders.
De eerste keer dat ik stil kwam te staan met de Strada was omdat er een band leeggelopen was door het losdraaien van het binnenwerk van een ventiel.
Vandaag was de ketting aan het protesteren. Na 10800km was de ketting zodanig gerekt dat 'ie van het kettingblad afliep in een bocht in Weesp. En dat terwijl we net achterop gereden werden door een gele Quest! Gelukkig had ik Velotejo bij de hand met een voorraad rubber handschoenen aan boord.
Na wat geklooi de ketting zowel voor als achter weer op de bladen weten te krijgen. De rest van de rit heb ik voor de zekerheid de ketting maar op het grote voorblad gelaten.
Zojuist in de pauze heb ik de ketting twee schakels ingekort. Bij een proefritje liep alles soepel. Hoop dat dit afdoende is en zo niet, dan haal ik er gewoon nog een paar schakels tussenuit :P
Quemo gaf in een commentaar op mijn vorige post aan zich zorgen te maken over het uitsteken van het ventiel van de Genesis schokdemper. Omdat ik toch in de buurt was, hierbij een plaatje van de ingebouwde demper. Het ventiel lijkt mij vrij beschut te zitten, zo vlak tegen de afscherming van de pion aan. Zelf stouw ik overigens geen materiaal aan die zijde van het wiel. De gereedschapskoffer ligt bij mij altijd links.
Het belangrijkste maar even eerst; Bij mijn thuiskomst van de week lag mijn Risse Racing "Genesis" schokdemper op me te wachten bij de buren. Velomobielonderdelen.nl had deze mooi op tijd bij me afgeleverd (Bedank, Wim!).
Hij is mooi, en mijn eerste inruk was LICHT. Dat ding weegt echt nagenoeg niets :)
Mooi zijn is leuk, maar het gaat er natuurlijk om hoe hij werkt :) Dus eerst maar eens een 'control' video gemaakt. Het is een korte rit in mijn woonwijk met de camera gericht op het achterwiel.
De vering is de standaard vering, waar de Strada door velomobiel.nl mee
afgeleverd is.
De route is (helaas) niet extreem hobbelig, maar
geeft wel een idee hoe het achterwiel zich gedraagt. Vooral de tweede
helft van de rit heeft wat verkeersdrempels en oneffenheden in het
wegdek.
De tweede video is hetzelfde rondje in mijn woonwijk met de camera gericht op het achterwiel.
De vering is de Risse Racing 'Genesis' schokdemper, geleverd door
velomobielonderdelen.nl. De demper is net nieuw en heeft nog wat stroeve
o-ringen. De druk in de demper is 5 bar.
De video is van het tweede rondje van de schokdemper. De eerste ronde begon wat onwennig en de schokdemper moest nog even los komen, want er was geen beweging in te krijgen vlak na de montage. Wim waarschuwt hier ook al voor in de handleiding.
Met conclusies uit de video ben ik nog even voorzichtig. De eerste conclusie is, dat de qualiteit van de video opnamen eigenlijk onvoldoende is voor een goede analyse van het effect van de schokdemper.
Mijn eerste indruk is dat de schokdemper 'wel lekker' rijdt. Na mijn eerste week woon-werk verkeer hoop ik een wat completer beeld te vormen van de prestaties van de schokdemper.
EDIT: Quemo heeft deze side-by-side video in elkaar ge-edit, waarvoor mijn dank:
Anchorage, Alaska
Van de week wasin in Anchorage, Alaska. In navolging van Jurren heb ik wat foto's gemaakt van het fietsverkeer in die stad. Op een aantal voetpaden (logisch) en parkeerplaatsen (minder logisch) kom je daar verbodsborden tegen waarbij de fietser blijkbaar gelijk aan skateboarders en rolschaatsers behandeld wordt.
Hier wat typische - mountainbike-achtige fietsen. Deze kom je regelmatig tegen, net als racefietsen met bagagerekken. Ze staan stil, want rijden zie je ze niet zo heel vaak. verder natuurlijk nog wat BMX-ende jeugd gezien in de parkjes...
En als je ze dan wel ziet rijden, is de kans groot dat ze dat op de voetpaden doen. Rare jongens, die Alaskanen (of zouden het toeristen zijn?)
Als het verkeer het toelaat kiest men ook de rijbaan. Hier zie je zo een dappere fietser voor het station van de Alaska Railroad Corporation.
In de hele stad (nu ja, in het kleine stukje waar ik gewandeld heb...) ben ik geen fietspad of andere fietsvoorziening tegen gekomen. We hebben het hier in Nederland als fietser helemaal niet slecht :)