maandag 16 juli 2012

Hé Knappe man in die Strada!

"Hé Knappe man in die Strada!"

Je hoort het eigenlijk nooit.

Vreemd.


;-)

Vanmorgen een 'nieuwe' gele Quest ontdekt op 'mijn' route. Een aardige medevelonaut, die eens een andere route naar Amsterdam Noord aan het uitproberen was.


Later.... meer!


woensdag 11 juli 2012

Fietsroutes op Google maps.

Het lijkt er op dat de fietsersbond er een concurrent bijgekregen heeft, daar waar het gaat om de fietsrouteplanner. Volgens een bericht op NU.nl, zijn "Fietsroutes beschikbaar in Google Maps".

Natuurlijk heb ik meteen even geprobeerd wat voor route de planner geeft voor mijn vaste woon-werk route. Vreemd genoeg komen er twee behoorlijk verschillende routes uit voor de heen en terugweg, de een 3,7km langer dan de ander. LOL. Beide routes zijn anders dan mijn standaard route en anders dan de route van de fietsersbond. Maar zoals Goolge al zegt; de planner is nog 'in ontwikkeling'.

Ik ga er eens mee spelen. Helaas is de functie nog niet aanwezig in het programma 'kaarten' van iOS5 :( 





Later... meer!.

Wát een *&$#^#$&*weer!

Ik hoop dat het vanmiddag drogerder is...


NU.nl: Files door hoosbuien

woensdag 4 juli 2012

Lekker Strak

Soms zit geluk in kleine dingen. Zo kan ik er van genieten dat de schuimkap op m’n Strada weer goed vast te maken is. Die zat de laatste tijd een beetje gammel met een missende en drie half los hangende klittenband sluitingen. De kap was zelfs al een keer van de fiets gewaaid onder het rijden. Zo rij ik al een paar maanden rond. Of reed, want recent heb ik weer wat nieuw band onder de rand van het mangat gelijmd.

En nu is het heerlijk om de kap te bevestigen op de parkeerplaats. Lekker strak.


Met de kilometers gaat het iets beter dan voorheen, maar de gelegenheid om te fietsen is toch minder dan voorgaande jaren. In Juni heb ik 490 km gereden volgens de teller. Volgens de spreadsheet zouden dat er 180 meer moeten zijn. Strange... maar ik voel me goed, en daar gaat het om :)
Over goed voelen gesproken...

...Ik blijk geluk te hebben dat ik nog leef. In Weesp zijn ze de Vecht aan uit uitbaggeren bij de spoorbrug, en daar zijn ze nogal bang voor het vinden van bommen uit de tweede wereldoorlog. En daar fiet ik dus langs op weg naar kantoor.


Zoals altijd,

Later...meer!

dinsdag 3 juli 2012

Omleiding door werkzaamheden fietstunnel Nieuwemeerdijk en N232

Het stond al een tijdje aangekondigd, de Werkzaamheden aan de fietstunnel Nieuwemeerdijk en N232 en nu is het dan zo ver: we zijn de rest van het jaar 'omgeleid'.

Ik was vrij verontrust over de aankondiging – bij een eerdere tijdelijke fietsoversteekplaats hier op Schiphol-Oost was het met de Strada schier onmogelijk om de knop van de verkeerslichten te bedienen. En dan nog moest je vaak minutenlang wachten tot het licht eindelijk op groen sprong.

Maar ik moet toegeven; de omleiding die ze hier voor ons bedacht hebben is lang niet slecht.



Om te beginnen de afgezette tunnel hier rechts in beeld. De weg erboven moet breder worden, dus de tunnel ook. We gaan eerst met een scherpe bocht naar links.
.

Rechts zie je de speciale brug die ze neergelegd hebben om het omgeleide verkeer het talud op te laten rijden. Breed genoeg, ook voor een Velomobiel.


Bovenaan de brug heeft men een pad aangelegd van betonplaten. Deze leid je onder de snelweg A9 door, naar een tijdelijke oversteekplaats, beveiligd met verkeerslichten.

De borden met de gebruiksaanwijzing van het verkeerslicht (Rood = stoppen, groen = rijden) doen wat simplistisch aan, maar zijn waarschijnlijk verkeerd geplaatst. Ze zijn nu leesbaar voor de fietsers, maar zouden natuurlijk op de automobilisten gericht moeten zijn. Schoonheidsfoutje! De knop bij de verkeerslichten bedient een aftelklok. Je kunt meestal vrij vlot doorrijden.

Tussen de twee rijbanen is met oranje pylonen gezorgd voor een veilige opstelplaats, ruim genoeg voor twee Strada’s (gisteren nog geprobeerd, het past!).

Na de oversteek wederom rechts, en je rijdt op het oude fietspad.

Na korte tijd zie je rechts de afgezette fietstunnel en ben je weer op de route.


Hoewel ik niet blij ben met omleidingen in het algemeen, moet ik toegeven dat ze hier toch wel hun best gedaan hebben om een an ander op zo veilig mogelijke wijze uit te voeren.

Zoals altijd.

Later... meer!

vrijdag 29 juni 2012

Ongeval Beemsterbrug Almere.

Je wilt er eigenlijk niet over nadenken wat er gebeurd zou kunnen zijn, maar op de kruising van de Beemsterbrug en het fietspad staan sinds een paar weken onheilspellende krijtstrepen op het wegdek, inclusief positie van slachtoffers. Dit kruispunt is deel van mijn woon/ werk route.



Grotere kaart weergeven


Blijkbaar is er een ernstig ongeval geweest tussen verkeer op de rijbaan en het fietspad. Het is ook een onoverzichtelijke kruising; je wordt voor verkeer dat je over de brug nadert onttrokken aan het zicht door het openbaar groen. Ik deed en doe altijd heel voorzichtig als ik daar rij, en 'neem' zeker geen voorrang, ook al zou ik daar recht op hebben. Dat bleek dit keer echter geen rol gespeeld te hebben; het verkeer op het fietspad kwam van de andere kant, waar de begroeiing geen rol speelt.


Dankzij Google kwam ik op dit bericht van omroep Flevoland:
“Twee jongemannen op een brommer zijn donderdagmiddag op de Beemsterweg in Almere ernstig gewond geraakt toen ze tegen een vrachtwagen botsten. Dat meldt de politie.
De slachtoffers werden met ambulances naar twee ziekenhuizen in Amsterdam gebracht. Volgens een woordvoerder van de politie heeft de bestuurder van de brommer waarschijnlijk geen voorrang verleend. “


Je moet er toch niet aan denken…


Meer goed; het oude gezegde gaat nog steeds op. Als het kalf verdronken is…
…snoeit met het openbaar groen en legt men een duidelijke voorrangskruising aan.



Ik moet zeggen; het is een duidelijke verbetering.

Maar nu knaagt het; had ik deze kruising nu als ‘gevaarlijk’ moeten melden? En waar dan? Op de meldingenlijst van de fietsersbond staan tientallen meldingen. Heeft dat nut? Zou een melding dit ongeluk voorkomen hebben?

Later…. Meer!

dinsdag 26 juni 2012

Uitslag Cycle Vision 2012

De uitslag van de 1-uurs race van CycleVision 2012 is bekend. Ik heb een snelheid van 41,9 km/h gehaald! Een resultaat waar ik heel erg blij mee ben. Vorig jaar was dat 38,8km/h.
Hier een overzicht in grafiek met alle Strada en Mango rijders. Om mezelf een beetje op mijn plek te wijzen inclusief de winnaar, Daniel Fenn (hier tijdens de 3 uurs race).
De snelheid van de Strada's en de Mango's ontloopt elkaar in deze race niet zo veel, als we de Mango+ buiten beschouwing laten.

(01 67,5 Evo-K Daniel Fenn)
48 43,6 Strada Theo vd Broek
49 43,6 Mango Lorenz Groter
53 41,9 Strada Erwin Gijzen
57 41,1 Strada Arjan Schuitemaker
59 40,5 Mango Jupp Reichert
78 24,0 Mango+ Frank Ertmer

De tweede grafiek is er een met alle Quest-rijders inclusief de carbon en XS uitvoering en Daniel Fenn. Duidelijk is er een 'peleton' te zien, met daarboven vrij veel uitschieters. Quest-rijders zijn duidelijk sneller dan Strada/ Mango rijders. Ik denk niet dat ik de hoop moet hebben me daar nog eens tussen te wurmen met de Strada. Hoewel, ik ben net iets sneller dan de langzaamste Quest-Rijder :) een Quest met een lekke band (zie comments).

01 67,5 Evo-K Daniel Fenn
02 64,9 Quest Ymte Sijbrandij
03 63,5 Quest Theo van Andel
06 63,1 Quest XS Jos hendriks
10 60,2 Quest Alwin Visker
12 57,8 Quest Special Thomas van Schaik (Slappe band en honger)
14 56,4 Quest Carbon Wim Schermer
16 55,1 Quest Peter Welk
20 52,7 Quest Jan Reus
21 52,0 Quest Dirk Drost
22 51,9 Quest Guus van Schoot
23 51,4 Quest Robert Frischemeier
24 51,2 Quest Benny de Weerd
25 50,9 Quest Francis Wedema
26 50,7 Quest Carbon David Verbroeken
39 49,2 Quest Kees van Malssen
30 49,0 Quest Frans van Schoot
32 48,5 Quest Christian Voss
34 48,2 Quest Peter Coppens
35 47,8 Quest XS Hans van der Meulen
37 46,5 Quest Ian M Fardoe
42 44,8 Quest Rob Hebbes
43 44,7 Quest Kees van de Wetering
44 44,6 Quest XS Anton Luijtink
45 44,5 Quest Arnold Stokkel
63 38,3 Quest XS Clement Pillette (Lekke band))

...met alvast mijn excuses voor de onvermijdelijke overtyp-fouten...