dinsdag 26 juni 2012

Uitslag Cycle Vision 2012

De uitslag van de 1-uurs race van CycleVision 2012 is bekend. Ik heb een snelheid van 41,9 km/h gehaald! Een resultaat waar ik heel erg blij mee ben. Vorig jaar was dat 38,8km/h.
Hier een overzicht in grafiek met alle Strada en Mango rijders. Om mezelf een beetje op mijn plek te wijzen inclusief de winnaar, Daniel Fenn (hier tijdens de 3 uurs race).
De snelheid van de Strada's en de Mango's ontloopt elkaar in deze race niet zo veel, als we de Mango+ buiten beschouwing laten.

(01 67,5 Evo-K Daniel Fenn)
48 43,6 Strada Theo vd Broek
49 43,6 Mango Lorenz Groter
53 41,9 Strada Erwin Gijzen
57 41,1 Strada Arjan Schuitemaker
59 40,5 Mango Jupp Reichert
78 24,0 Mango+ Frank Ertmer

De tweede grafiek is er een met alle Quest-rijders inclusief de carbon en XS uitvoering en Daniel Fenn. Duidelijk is er een 'peleton' te zien, met daarboven vrij veel uitschieters. Quest-rijders zijn duidelijk sneller dan Strada/ Mango rijders. Ik denk niet dat ik de hoop moet hebben me daar nog eens tussen te wurmen met de Strada. Hoewel, ik ben net iets sneller dan de langzaamste Quest-Rijder :) een Quest met een lekke band (zie comments).

01 67,5 Evo-K Daniel Fenn
02 64,9 Quest Ymte Sijbrandij
03 63,5 Quest Theo van Andel
06 63,1 Quest XS Jos hendriks
10 60,2 Quest Alwin Visker
12 57,8 Quest Special Thomas van Schaik (Slappe band en honger)
14 56,4 Quest Carbon Wim Schermer
16 55,1 Quest Peter Welk
20 52,7 Quest Jan Reus
21 52,0 Quest Dirk Drost
22 51,9 Quest Guus van Schoot
23 51,4 Quest Robert Frischemeier
24 51,2 Quest Benny de Weerd
25 50,9 Quest Francis Wedema
26 50,7 Quest Carbon David Verbroeken
39 49,2 Quest Kees van Malssen
30 49,0 Quest Frans van Schoot
32 48,5 Quest Christian Voss
34 48,2 Quest Peter Coppens
35 47,8 Quest XS Hans van der Meulen
37 46,5 Quest Ian M Fardoe
42 44,8 Quest Rob Hebbes
43 44,7 Quest Kees van de Wetering
44 44,6 Quest XS Anton Luijtink
45 44,5 Quest Arnold Stokkel
63 38,3 Quest XS Clement Pillette (Lekke band))

...met alvast mijn excuses voor de onvermijdelijke overtyp-fouten...

6 opmerkingen:

  1. I had a flat on my right front wheel. Take 12 minutes to change the tire. Hopefully, next year I will be luckier. Clément

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik vermoed zelf dat je met een beren-conditie tot 47 km/u gemiddeld kunt komen met een Strada op zo'n 1 uurs race. Dan trap je wel iets van >300 watt...

    Als je dan weet dat < 20 kg superstroomlijn velomobielen als de Evo K slechts 180 watt nodig heeft voor 60 km/u ( bron Daniel Fenn ) dan krijg je wel weinig genoegdoening voor je prestaties.

    Toch blijft het leuk met je woon-werk velomobiel te kunnen racen, en het blijft interessant zolang er Mango's en Strada's blijven meedoen om je met die rijders te vergelijken dat is veel eerlijker en sportiever. Zou iedereen in een Quest, Milan of Evo K gaan rijden is het natuurlijk niet meer zo leuk.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. S098 Je vermogen redenatie behoeft een kleine correctie. Om die hoge snelheden te behalen heb je idd hoge vermogens inbreng nodig. Als je dat in je hebt en de snelheid eenmaal hebt dat is de vermogen inbreng niet meer zo nodig.
      Het is dus niet zo dat Daniel 150 watt trapt om 60 te rijden.

      Het hangt van het totaal gewicht en te leveren vermogen per kg af hoe hoog die snelheid gaat worden. Op die hoge snelheden ben je eigenlijk verder alleen de luchtweerstand+nog wat rolweerstand aan het overwinnen. Daar is dan nog vermogen voor nodig. Hoe hoog dat vermogen is hangt af van je te leveren duurvermogen. Hoe lang je dat kan volhouden hangt weer van je conditie af.

      Als Daniel in totaal 20+70 kg op de schaal breng en 300 watt (ik denk veel meer) kan pieken dan zou hij veel meer dan 60 km/uur kunnen halen. Daar zijn rekenmodellen voor. Misschien wel 75 km/uur.
      Daarna moet hij een uur lang op 80-85% van zijn maximum hardslag kunnen blijven rijden. Dat zou dan uitkomen op 60 km/uur.
      Als je bedenkt dat b.v. Ymte 25+95 kg moet meeslepen dan moet daar heel wat meer vermogen tegen overstaan.

      Een mooi voorbeeld ter vergelijking vind ik Jos op plek 4.
      Hij is voor het gemak bij de Questen gerekend, maar het is een 27 kg carbon XS.
      Een totaal andere fiets dan de Quest in aerodinamica en gewicht.
      Zelf vergelijk ik Jos met Daniel, licht, sterk en een vechter.
      Voor mij kwam het niet als een verrassing dat hij een plek in de supertop veroverde.
      De XS is voor hem gemaakt voor dit soort tijdritten. Een lichte sportwagen maar nu met een sterke motor. Daar gaan we meer van horen. Zijn trukendoos was nog niet eens helemaal open getrokken.

      Verwijderen
  3. Hahaha, Erwin, je mag bij mij ook toevoegen dat ik een lekke band had... (langzaam leeg lopende achterband, was nog 4 van de 6 bar over).
    Ook had ik geen eten mee aan boord, had ik overduidelijk wel moeten doen, de laatste 15 minuten probeerde de man met de hamer mij met alle macht tegen te houden... :-(
    Ook ik tevreden met mijn prestatie, maaaarrrrr het kan altijd harder!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Man, man, man... Zijn er nog meer mensen met smoesjes?

    ;-)

    57.8km/h ... Ik teken ervoor!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. De Limit hoort qua performantie waarschijnlijk ook in het rijtje van Mango's en Strada's.

    Opvallend hoe goed Mango's ( en hun rijders ) het doen op de 3 uurs race....

    BeantwoordenVerwijderen