Vanmorgen was een échte Maandagmorgenrit. Mán, wat had ik geen zin om op te staan ;-)
Bij de Gaasperplas kwam ik nog een oude bekende tegen: Mijn naamgenoot in de WAW 154. Die had ik al een tijdje niet meer gezien!
We zijn samen een stukje opgereden tot vlak voor Ouderkerk aan den Amstel, waar we een blauwe reiger van zijn rat verjaagden. Ik maak het maar even specifiek, want ik zie tegenwoordig zóveel zilverreigers!
Spannender hoeft het voor mij niet te worden op zo'n maandagmorgen ;-)
Zoals altijd...
... Later meer!
Fiets-forensend tussen Almere en Schiphol in mijn Velomobiel.nl Strada. (Voorheen Cookie Strada 48)
maandag 25 augustus 2014
zondag 10 augustus 2014
Nieuwe cranck and tandwielen voor trike.
Ik erger me al een tijdje aan de crancks en tandwielen van mijn trike. De crancks zijn geen 'setje' (want een van staal en een van aluminium) en het voorblad begint ook al aardig te roesten door het gebrek een droge stalling.
Maar daar heb ik nu dus een oplossing voor. Van de week een nieuw cranckstel er op laten zetten bij de lokale fietsenhandel :-) De kosten vielen me mee, dus ik heb er ook meteen maar een paar nieuwe pedalen bij laten doen. Geen SPD pedalen meer, maar gewoon platform pedalen. Ik geloof niet dat ik ooit SPD schoenen aangehad heb op de trike - ik gebruik hem eigenlijk uitsluitend voor korte ritjes in en om de stad.
Dat ziet er toch een stuk beter uit dan het oude setje:
En ik heb er meteen een beschermrand op zitten. Ik ben er wel content mee :-)
Zoals altijd... later meer!
Maar daar heb ik nu dus een oplossing voor. Van de week een nieuw cranckstel er op laten zetten bij de lokale fietsenhandel :-) De kosten vielen me mee, dus ik heb er ook meteen maar een paar nieuwe pedalen bij laten doen. Geen SPD pedalen meer, maar gewoon platform pedalen. Ik geloof niet dat ik ooit SPD schoenen aangehad heb op de trike - ik gebruik hem eigenlijk uitsluitend voor korte ritjes in en om de stad.
Dat ziet er toch een stuk beter uit dan het oude setje:
En ik heb er meteen een beschermrand op zitten. Ik ben er wel content mee :-)
Zoals altijd... later meer!
maandag 2 juni 2014
Omrijden door Weesp
Start herinrichting Gooilandseweg (N236) in Weesp
De provincie Noord-Holland start op 26 mei 2014 met de werkzaamheden aan de Gooilandseweg (N236) ... in Weesp.
De Gooilandseweg en het fietspad worden opnieuw ingericht en geasfalteerd. De werkzaamheden zijn eind augustus 2014 gereed. ...
De provincie start met het vernieuwen van het fietspad. Het fietspad tussen de Verlengde Rijnkade en de G.J. Wiefferingdreef is van 26 mei tot en met 6 juli 2014 afgesloten. Het fietsverkeer wordt omgeleid ...
En daar ga je dan, met je Strada. Een geheel nieuwe route door Weesp. Lekker relaxed lang het kanaal. Het is wel een stukje om, maar redelijk te doen. Wel even opletten bij de kruising met de Prinses Irenelaan; Die is wat minder overzichtelijk. Ik denk dat het wel een paar minuten vertraging geeft, maar het is voor een goed doel :-)
Ter vergelijk; dit is mijn 'normale' route:
Zoals altijd...
...later meer!
De provincie Noord-Holland start op 26 mei 2014 met de werkzaamheden aan de Gooilandseweg (N236) ... in Weesp.
De Gooilandseweg en het fietspad worden opnieuw ingericht en geasfalteerd. De werkzaamheden zijn eind augustus 2014 gereed. ...
De provincie start met het vernieuwen van het fietspad. Het fietspad tussen de Verlengde Rijnkade en de G.J. Wiefferingdreef is van 26 mei tot en met 6 juli 2014 afgesloten. Het fietsverkeer wordt omgeleid ...
En daar ga je dan, met je Strada. Een geheel nieuwe route door Weesp. Lekker relaxed lang het kanaal. Het is wel een stukje om, maar redelijk te doen. Wel even opletten bij de kruising met de Prinses Irenelaan; Die is wat minder overzichtelijk. Ik denk dat het wel een paar minuten vertraging geeft, maar het is voor een goed doel :-)
Ter vergelijk; dit is mijn 'normale' route:
Zoals altijd...
...later meer!
zondag 1 juni 2014
Cool; Metadata van Strava
Strava heeft duidelijk gespiekt bij de NSA. Eerst verleiden ze ons om onze velomobiel routegegevens aan ze te geven en dan de gebruiken ze onze metadata vervolgens om hun eigen belang mee te dienen. In ruil daarvoor, geven ze wel een mooie teaser weg:
De 'hitte-kaart' van Strava gebruikende fietsers op deze aarde. Of eigenlijk; vooral de de USA en Europa. Wat mij opvalt, is het grote aantal Strava gebruikers in de UK. Blijkbaar wordt er ook aan de overkant van de Noordzee flink gefietst. 'Mijn' woon-werk route is ook duidelijk ingekleurd :-)
Dat geeft dan wel weer een beetje voldoening, zo narcistisch ben ik dan ook wel weer ingesteld :-)
Voor een vergoeding levert Strava data op maat voor besluitvormers en belangenvertegenwoordigers:
"Strava Metro’s mission is to produce state-of-the-art spatial data products and services to make cycling, running and walking in cities better. Using Strava Metro, departments of transportation and city planners, as well as advocacy groups and corporations, can make informed and effective decisions when planning, maintaining, and upgrading cycling and pedestrian corridors."
...waarbij je IMHO wel in ogenschouw moet nemen dat deze data alleen gebaseerd is op de Stravagebruikers. Dus die fietsers, die zich meer dan gemiddeld bezig houden met fietsen. Je zal bijvoorbeeld de gemiddelde boodschappenrit van huis naar de Supermarkt niet gelogd worden door de meeste fietsers (die waarschijnlijk nog nooit gehoord hebben van Strava), en zelfs niet door de gemiddelde Strava gebruiker.
Maandag lekker weer met de fiets naar kantoor :-)
Zoals altijd...
...later meer!
De 'hitte-kaart' van Strava gebruikende fietsers op deze aarde. Of eigenlijk; vooral de de USA en Europa. Wat mij opvalt, is het grote aantal Strava gebruikers in de UK. Blijkbaar wordt er ook aan de overkant van de Noordzee flink gefietst. 'Mijn' woon-werk route is ook duidelijk ingekleurd :-)
Dat geeft dan wel weer een beetje voldoening, zo narcistisch ben ik dan ook wel weer ingesteld :-)
Voor een vergoeding levert Strava data op maat voor besluitvormers en belangenvertegenwoordigers:
"Strava Metro’s mission is to produce state-of-the-art spatial data products and services to make cycling, running and walking in cities better. Using Strava Metro, departments of transportation and city planners, as well as advocacy groups and corporations, can make informed and effective decisions when planning, maintaining, and upgrading cycling and pedestrian corridors."
...waarbij je IMHO wel in ogenschouw moet nemen dat deze data alleen gebaseerd is op de Stravagebruikers. Dus die fietsers, die zich meer dan gemiddeld bezig houden met fietsen. Je zal bijvoorbeeld de gemiddelde boodschappenrit van huis naar de Supermarkt niet gelogd worden door de meeste fietsers (die waarschijnlijk nog nooit gehoord hebben van Strava), en zelfs niet door de gemiddelde Strava gebruiker.
Maandag lekker weer met de fiets naar kantoor :-)
Zoals altijd...
...later meer!
maandag 26 mei 2014
Om meteen maar bij het einde te beginnen, ik fiets weer! Vanmorgen heerlijk kraakvrij van Almere naar Schiphol gefietst :-)
Op de foto hier links de ge-ver-her-gemonteerde crank. De crank-as bout op advies van Velomobiel.nl met heel veel kracht en een likje borgmiddel gemonteerd. Ik ga er van uit dat hij er niet meer uit gaat vallen nu :-D
Dit was dus de situatie die ik een week geleden aantrof; de linker crank niet heel zeker meer verbonden met de crank-as.
De crank-as bout bleek wederom verdwenen {zucht}. Blijkbaar niet goed vast gezet vorig jaar. Balen, want nu kan ik niet meer fietsen - de crank loopt makkelijk van de crank-as af.
Reparatie-poging #1 strandde op een te dikke asbout - er zijn blijkbaar twee uitvoeringen, en ik had de andere (dunnere) bout nodig.
Toen de juiste bout eenmaal beschikbaar was, was het verder een eitje. Bout monteren met wat borgmiddel en flink aandraaien :-)
Ik heb van de gelegenheid gebruik gemaakt om de krakende pedalen te vervangen door nieuwe. Deze niet vastgelijmd, maar juist met anti seize compound bevestigd.
Dus vanmorgen geheel kraakvrij naar kantoor gefietst :-) En op kantoor met m'n nieuwe badslippers onder de douche. Heerlijk!
Zoals altijd...
...later meer!
Op de foto hier links de ge-ver-her-gemonteerde crank. De crank-as bout op advies van Velomobiel.nl met heel veel kracht en een likje borgmiddel gemonteerd. Ik ga er van uit dat hij er niet meer uit gaat vallen nu :-D
Dit was dus de situatie die ik een week geleden aantrof; de linker crank niet heel zeker meer verbonden met de crank-as.
De crank-as bout bleek wederom verdwenen {zucht}. Blijkbaar niet goed vast gezet vorig jaar. Balen, want nu kan ik niet meer fietsen - de crank loopt makkelijk van de crank-as af.
Reparatie-poging #1 strandde op een te dikke asbout - er zijn blijkbaar twee uitvoeringen, en ik had de andere (dunnere) bout nodig.
Toen de juiste bout eenmaal beschikbaar was, was het verder een eitje. Bout monteren met wat borgmiddel en flink aandraaien :-)
Ik heb van de gelegenheid gebruik gemaakt om de krakende pedalen te vervangen door nieuwe. Deze niet vastgelijmd, maar juist met anti seize compound bevestigd.
Zoals altijd...
...later meer!
vrijdag 23 mei 2014
Mijn buurman heeft ook een gele banaan!
Ik heb blijkbaar een goede invloed op mijn buurt, want van de week kwam mijn buurman zo maar opeens ook thuis in een gele banaan...
Moet zeggen dat ik wel jaloers ben op die mooie gefreesde lichtmetalen velgen ;-)
Ben zelf van de week niet in staat geweest te fietsen vanwege een gebrek aan vakmanschap. De cranck-as bout die ik vorig jaar verloor en vervangen heb, is er dit jaar wéér uit gerammeld. Ik schaam mij diep. En dat met het weer van de afgelopen week...
De nieuwe F-Lites hebben nog niet zo veel kilometers gezien :-(
Zoals altijd...
...later meer!
Moet zeggen dat ik wel jaloers ben op die mooie gefreesde lichtmetalen velgen ;-)
Ben zelf van de week niet in staat geweest te fietsen vanwege een gebrek aan vakmanschap. De cranck-as bout die ik vorig jaar verloor en vervangen heb, is er dit jaar wéér uit gerammeld. Ik schaam mij diep. En dat met het weer van de afgelopen week...
De nieuwe F-Lites hebben nog niet zo veel kilometers gezien :-(
Zoals altijd...
...later meer!
dinsdag 13 mei 2014
De onplatbare geplat
De enige band die meer rolweerstand heeft dan een onplatbare Marathon Plus, is een platte Marathon Plus.
Ben ik gisteren lekker in de zon op weg naar huis en dan loopt mijn linker band opeens langzaam leeg. Eerst denk je dat het aan jezelf ligt dat je geen snelheid maakt, en merk je dat het sturen naar één kant zwaarder gaat dan naar de andere. Dan weet je het wel...
En daar sta je dan, met je onplatbare Schwalbe Marathon Plus.
Na twee keer oppompen en steeds sneller leeglopen, toch maar een nieuwe binnenband erin.
Eerlijk is eerlijk - het blijkt een montagefout van de binnenband; De buitenband is versleten maar nog steeds gaaf.
Toch nog genoten van de rit!!!
...en toch maar de zomerbandjes eronder zetten voor de volgende rit. Die liggen al een week klaar voor montage :P
Zoals altijd.... ..later meer!
Abonneren op:
Posts (Atom)