Rijkswaterstaat verwent ons toch maar met deze mooie strip nieuw asfalt op de IJsselmeerweg, parallel aan de A6 bij Muiderberg.
Met het verleggen van de IJsselmeerweg richting de spoordijk is de bocht onder het spoor door helaas weer wat krapper en onoverzichtelijker geworden. Ik kan alleen maar hopen dat eenieder zijn rijgedrag daarop aan gaat passen. Ben niet hoopvol :-(
De werkzaamheden hebben te maken met de verbreding van de A6 en de aanleg van een aantal kunstwerken.
Mooi, compleet en functioneel als een Strada is, er blijft altijd wel wat te wensen over. Zo heb ik voor Cookie Strada 48 een aansluiting voor de acculader gemaakt in de stalling. Of eigenlijk; ik heb de acculader ingebouwd onder de keukenkastjes, en de aansluitdraad van de accu verlengd en naar de stalling gebracht.
Die kabel plug ik bij thuiskomst in een contact in de Strada, en zo wordt de accu moeiteloos geladen. Dat gaat eigenlijk (bijna) altijd goed, zodat ik de reserveaccu die ik een jaar voor niets heen en weer gesleept heb tegenwoordig maar thuis laat.
In Strada 48 heb ik een drietal 12 Volt aansluitingen.Hiervoor gebruik ik T-connectoren die ook wel in de modelbouw gebruikt worden. Daar gebruik ik er eigenlijk altijd maar een van tegelijk. Ofwel voor de lader, ofwel voor de 5 Volt USB adapter voor de TomTom/ Smartphone. Afijn, de plug van de lader past dus niet zomaar op de elektrische installatie van Strada 202, dus die ga ik aanpassen.
Voor Strada 202 wordt het een enkele plug aan een kabeltje, in plaats van de drievoudige strip in Strada 48.
De 202 is immers door Velomobiel.nl al voorzien van een USB aansluiting boven het rechterwiel.
Gelukkig zit de schakelkast tegenwoordig met klittenband bevestigd en is niet meer gelijmd. Het relais van de clignoteur is ook verplaatst zie ik. Die heeft nu een plekje in de schakelkast, naast de dimmer van de koplamp (ook nieuw).
Ik sluit twee draden aan. Een direct aan de bedrading van de accu (voor de Avionics Master Switch) en een parallel aan de bedrading voor het achterlicht. De eerste natuurlijk als aansluiting voor de acculader, de tweede in voorbereiding op de komst van nieuwe spiegellampen. Na de modificatie ziet de spaghettiboel er zo uit:
Eenmaal dicht zie je er niets meer van, behalve dan dat er twee T connectoren uit de schakelkast tevoorschijn komen.
De connector bescherm ik met wat siliconenvet tegen corrosie. De kabel van de acculader in de stalling kan weer gebruikt worden :-) Hier een foto van de acculader aansluiting in actie. Heel spannend...
Nog een ingrijpende modificatie: Twee stukjes klittenband op de rechter wielkast voor de drinkslang van mijn CamelBak Unbottle 70. De bidonhouder ga ik er later nog eens uit halen.
Velomobiel.nl raadt aan om de velomobiel met een slot door het achterwiel op slot te zetten. Nu gaat dat vrij lastig door de twee wieldoekjes. Net als bij de 48 maak ik een paar gaten in de wieldoeken.
Zodat ik niet meer zo hoef te klooien met het op slot zetten :-)
Het slot hangt tijdens het rijden aan de ophanging van de stoel. Zo, nu kan ik er voorlopig even tegen :-) Zoals altijd, Later...meer!
Ik heb jaren met een reserveaccu rondgereden voor het geval dat m'n verlichtingsaccu er mee zou stoppen. Maar na jaren vrijwel nutteloos heen en weer gesleep heb ik hem op een gegeven moment maar thuis gelaten. Daar moest in aan denken, toen ik de eerste woon-werkrit met Strada 202 aflegde. De verlichting deed het onderweg al niet al te florissant, maar halverwege de rit schee die er helemaal mee uit. Gelukkig had ik mijn helmlamp nog! Hoe kan dat nou weer, ik had de accu toch netjes geladen met de nieuwe Voltcraft lader van Velomobiel.nl? What can go wrong!
Nu ja, genoeg blijkbaar. Bij nadere beschouwing geeft de lader wel een groen lampje na 6 uur laden, maar heeft deze in werkelijkheid geen druppel elektriciteit in de accu gestopt. De spanning van de 12 Volt accu na het laden is maar 10,6 Volt. Ik ben niet zo van de "breng maar terug" generatie, ik ben meer van de "schroef hem open en kijk wat er scheef zit" generatie. Gelukkig is "wat er scheef zit" bij deze lader vrij duidelijk; Midden links op de printplaat van de acculader zit een stukje waar de soldeerchinees duidelijk niet erg zijn best heeft gedaan; een spoeltje maakt geen contact met het (weggevreten?) spoor op de printplaat. Slordig, maar repareren neemt minder tijd en moeite dan met de lader terug naar Dronten.
Na de reparatie wordt de lader ook warm tijdens het laden (duh...) en heb ik geen problemen meer met de verlichting. Zoals altijd, Later...Meer