Je maakt nog eens wat mee, in zo een weekeinde...
Dit weekeinde in Alkmaar een tweetal hardhouten fietsen 'in het wild' zien staan. Dit was de eerste. Het blijkt te gaan om BoughBikes. Mooie apparaten, maar ik ben niet van plan om een van mijn fietsen om te ruilen voor zo een ding :P
Later....Meer!
Fiets-forensend tussen Almere en Schiphol in mijn Velomobiel.nl Strada. (Voorheen Cookie Strada 48)
maandag 4 november 2013
donderdag 31 oktober 2013
Externe modder.
Externe modder, dat is wat de Strada onderscheidt van de Quest.
De ondergaande zon zorgt voor entertainment.
Later... Meer!
zondag 27 oktober 2013
And now, something completely different!
Zoals aangekondigd in de titel, tijd voor eens iets compleet anders...
Chris en ik hebben verleden week deelgenomen aan aan Roofvogel Workshop van Birds@Work en hebben een fantastische dag gehad bij Kasteel Baexem. Hoewel kasteel, meer een soort groot huis met een mooie tuin. Maar dat maakt de lol er niet minder om.
De dag bestond uit een stukje theorie/ historie van de Valkerij, een lunch en een praktisch deel, waarbij we verschillende vogels van nabij konden bewonderen en fotograferen. Ook leerden we de 'valkeniersknoop' te leggen met één hand ...
...en hoe je een valk een loer kunt draaien (maar dan zonder de valk):
De afsluiter en het hoogtepunt was toch wel het over en weer laten vliegen van verschillende roofvogels. De valkeniershandschoen mocht je na de workshop mee naar huis nemen als souvenir :)
Hier is een interview te vinden met onze Workshopleider Rob van Dipten, inclusief beelden van eenzelfde workshop.
Een aanrader!
Zoals altijd,
Later...meer!
Chris en ik hebben verleden week deelgenomen aan aan Roofvogel Workshop van Birds@Work en hebben een fantastische dag gehad bij Kasteel Baexem. Hoewel kasteel, meer een soort groot huis met een mooie tuin. Maar dat maakt de lol er niet minder om.
De dag bestond uit een stukje theorie/ historie van de Valkerij, een lunch en een praktisch deel, waarbij we verschillende vogels van nabij konden bewonderen en fotograferen. Ook leerden we de 'valkeniersknoop' te leggen met één hand ...
...en hoe je een valk een loer kunt draaien (maar dan zonder de valk):
De afsluiter en het hoogtepunt was toch wel het over en weer laten vliegen van verschillende roofvogels. De valkeniershandschoen mocht je na de workshop mee naar huis nemen als souvenir :)
Hier is een interview te vinden met onze Workshopleider Rob van Dipten, inclusief beelden van eenzelfde workshop.
Een aanrader!
Zoals altijd,
Later...meer!
vrijdag 18 oktober 2013
Strada in de Mist
Het was een kleine wereld vanmorgen. een wereld die zich beperkte tot wat er door m'n koplamp verlicht werd. De rest werd bedekt onder een deken van duisternis en mist.
Maar we hebben het weer gered zonder kleerscheuren, ondanks de verwoede pogingen van een hufter in een witte bus om dat te voorkomen.
Zoals altijd:
Later...meer!
Maar we hebben het weer gered zonder kleerscheuren, ondanks de verwoede pogingen van een hufter in een witte bus om dat te voorkomen.
Zoals altijd:
Later...meer!
donderdag 17 oktober 2013
Knipperende LEDs bij fiets- en voetgangersoversteek Schiphol-Oost
Rijkswaterstaat heeft de Weesperbrug vernieuwd. Het vrij smalle fietspad is nu een stuk breder! Ook de aansluiting met het bestaande fietspad is verbeterd.
Dit fietspad maakt deel uit van de Electric freeway route, maar Rijkswaterstaat maakt in haar bericht over het onderhoud geen melding van deze Electric Freeway: het betreft gewoon regulier onderhoud aan deze brug (de oude brug dateert van 1937!).
(Video van Frans van Schoot)
Het zal 'Electric Freeway' wel niet beletten om te suggereren dat deze verbetering van de infrastructuur het gevolg is van het bestaan van de Electric Freeway...
Wel direct onder invloed van Almere, is de nieuwe fietspadkronkel in het Spoorbaanpad (Almere voert Electric Freeway over gevaarlijkste kruispunt Almere.)
Meantime, in a universe far, far away, legt een overheid die wél betrokken is bij de veiligheid van fietsers en voetgangers en die niet door de bril van een automobilist naar problemen kijkt een in mijn ogen veel betere oplossing aan:
Op Schiphol-Oost bleken een duidelijk aangegeven fietspad en zebrapaden niet voldoende om fietsers en voetgangers te beschermen tegen het gevaar dat onoplettende automobilisten veroorzaken. Een zebrapad en fietspadoversteek op het Stationsplein zijn uitgerust met fietser- en voetgangersdetectie en led-verlichting. Wanneer fietser of voetgangers over willen steken, lichtten het fiets- of zebrapad op door middel van knipperende led-lichten op de rijweg.
Dit artikel op fietsberaad gaat dieper op dit systeem in: Leds waarschuwen voor overstekende fietsers (uit het jaar 2010 alweer...)
Ik denk dat dit soort oplossingen veel beter geschikt zijn voor een 'Electric Freeway' dan het veranderen van de voorrangsregels, waarbij de automobilist lekker ongeïnteresseerd door kan blijven kachelen bij het kruisen van een fietspad.
Of ben ik nu weer te cynisch.. ;-)
Zoals altijd.
Later.. meer!
Dit fietspad maakt deel uit van de Electric freeway route, maar Rijkswaterstaat maakt in haar bericht over het onderhoud geen melding van deze Electric Freeway: het betreft gewoon regulier onderhoud aan deze brug (de oude brug dateert van 1937!).
(Video van Frans van Schoot)
Het zal 'Electric Freeway' wel niet beletten om te suggereren dat deze verbetering van de infrastructuur het gevolg is van het bestaan van de Electric Freeway...
Wel direct onder invloed van Almere, is de nieuwe fietspadkronkel in het Spoorbaanpad (Almere voert Electric Freeway over gevaarlijkste kruispunt Almere.)
Meantime, in a universe far, far away, legt een overheid die wél betrokken is bij de veiligheid van fietsers en voetgangers en die niet door de bril van een automobilist naar problemen kijkt een in mijn ogen veel betere oplossing aan:
Op Schiphol-Oost bleken een duidelijk aangegeven fietspad en zebrapaden niet voldoende om fietsers en voetgangers te beschermen tegen het gevaar dat onoplettende automobilisten veroorzaken. Een zebrapad en fietspadoversteek op het Stationsplein zijn uitgerust met fietser- en voetgangersdetectie en led-verlichting. Wanneer fietser of voetgangers over willen steken, lichtten het fiets- of zebrapad op door middel van knipperende led-lichten op de rijweg.
Dit artikel op fietsberaad gaat dieper op dit systeem in: Leds waarschuwen voor overstekende fietsers (uit het jaar 2010 alweer...)
Ik denk dat dit soort oplossingen veel beter geschikt zijn voor een 'Electric Freeway' dan het veranderen van de voorrangsregels, waarbij de automobilist lekker ongeïnteresseerd door kan blijven kachelen bij het kruisen van een fietspad.
Of ben ik nu weer te cynisch.. ;-)
Zoals altijd.
Later.. meer!
donderdag 3 oktober 2013
Almere voert Electric Freeway over gevaarlijkste kruispunt Almere.
De Gemeente Almere en Forenzo promoten de Electric Freeway als hét alternatief voor forenzen die reizen tussen Almere en Amsterdam. Nu mag ik van Brandweerquest niet meteen zo negatief zijn, maar ik vraag me dan toch af waarom de gemeente Almere de Electric Freeway juist over de gevaarlijkste kruispunten van Almere laat gaan.
Dit dus volgens Cijfers van het Ministerie van infrastructuur en Milieu:
Kruising Spoorbaanpad/ Bartokweg: 8 Ongevallen (2008-2012)
Kruising Spoorbaanpad/ Charlie Chaplinweg: 4 Ongevallen (2008-2012)
Kruising Spoorbaanpad/ Castorstraat zijn nog géén ongevallen geregistreerd, maar daar hebben ze gelukkig wel een debiele oplossing gevonden voor een niet-bestaand probleem.
Werden er juist wat bochten uit 'het pad der 1000 bochten' gehaald, bij deze kruising is het voorheen rechtdoorgaande fietspad (zie witte lijn) voorzien van een rare slinger en moet verkeer op het fietspad nu voorrang verlenen aan verkeer op de twee rijban(en). Geloof ik. Want op het moment staan er haaietanden op het fietspad en een verkeersbord Voorang B6 voor verkeer op een van de rijbanen.
Ik heb dan altijd zoiets van "waarom wordt niet de oorzaak van het de gevaarlijke situatie (de auto), maar de lijdende partij (de fietsers) aangepakt". Het lijkt mij ook, vooral in het kader van de 'Electric freeway', dat een andere oplossing gekozen had moeten worden.
Gratis tip: Handhaaf de maximum snelheid voor automobilisten eens (de kruising Spoorbaanpad/ Bartokweg bijvoorbeeld ligt in een 30 km/h zone!)
Of is dat gewoon mijn frustratie die doorschemert.
Aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaargh!
Zo, ik ben het kwijt. Het gaat wel weer met me.
Zoals altijd... later meer!
Dit dus volgens Cijfers van het Ministerie van infrastructuur en Milieu:
Kruising Spoorbaanpad/ Bartokweg: 8 Ongevallen (2008-2012)
Kruising Spoorbaanpad/ Charlie Chaplinweg: 4 Ongevallen (2008-2012)
Kruising Spoorbaanpad/ Castorstraat zijn nog géén ongevallen geregistreerd, maar daar hebben ze gelukkig wel een debiele oplossing gevonden voor een niet-bestaand probleem.
Werden er juist wat bochten uit 'het pad der 1000 bochten' gehaald, bij deze kruising is het voorheen rechtdoorgaande fietspad (zie witte lijn) voorzien van een rare slinger en moet verkeer op het fietspad nu voorrang verlenen aan verkeer op de twee rijban(en). Geloof ik. Want op het moment staan er haaietanden op het fietspad en een verkeersbord Voorang B6 voor verkeer op een van de rijbanen.
Ik heb dan altijd zoiets van "waarom wordt niet de oorzaak van het de gevaarlijke situatie (de auto), maar de lijdende partij (de fietsers) aangepakt". Het lijkt mij ook, vooral in het kader van de 'Electric freeway', dat een andere oplossing gekozen had moeten worden.
Gratis tip: Handhaaf de maximum snelheid voor automobilisten eens (de kruising Spoorbaanpad/ Bartokweg bijvoorbeeld ligt in een 30 km/h zone!)
Of is dat gewoon mijn frustratie die doorschemert.
Aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaargh!
Zo, ik ben het kwijt. Het gaat wel weer met me.
Zoals altijd... later meer!
woensdag 18 september 2013
Sukkel!
Ik heb vanmorgen weer heerlijk gefietst. Hoewel.. het ging zwaar. Ik bleek een lekke band te hebben, en dat met 5 kilo koffie en suiker aan boord (voor gebruik op kantoor).
SUKKEL dacht ik nog; ik had toch even een paar nieuwe banden erop moeten leggen van de week. Of de week ervoor. Of de week dáárvoor. Maar gelukkig zat de ‘terreur steenscherf des doods’ in een stuk van de band waar het toprubber nog aanwezig was. Het was dus gewoon domme pech en geen domme gebruikersfout :P De helmlamp deed goed dienst bij de arbeid en het plakken was eigenlijk zo gebeurd.
Ik had wel een heel mooi plekje uitgezocht voor de plak-activiteiten. De lucht was nog mooier 'in het eggie' dan met de iPhony camera vast te leggen…
Zoals altijd...
Later...meer!
Abonneren op:
Posts (Atom)