Zoals aangekondigd in de titel, tijd voor eens iets compleet anders... Chris en ik hebben verleden week deelgenomen aan aan Roofvogel Workshop van Birds@Work en hebben een fantastische dag gehad bij Kasteel Baexem. Hoewel kasteel, meer een soort groot huis met een mooie tuin. Maar dat maakt de lol er niet minder om.
De dag bestond uit een stukje theorie/ historie van de Valkerij, een lunch en een praktisch deel, waarbij we verschillende vogels van nabij konden bewonderen en fotograferen. Ook leerden we de 'valkeniersknoop' te leggen met één hand ...
...en hoe je een valk een loer kunt draaien (maar dan zonder de valk):
De afsluiter en het hoogtepunt was toch wel het over en weer laten vliegen van verschillende roofvogels. De valkeniershandschoen mocht je na de workshop mee naar huis nemen als souvenir :)
Hier is een interview te vinden met onze Workshopleider Rob van Dipten, inclusief beelden van eenzelfde workshop. Een aanrader! Zoals altijd, Later...meer!
Het was een kleine wereld vanmorgen. een wereld die zich beperkte tot wat er door m'n koplamp verlicht werd. De rest werd bedekt onder een deken van duisternis en mist. Maar we hebben het weergered zonder kleerscheuren, ondanks de verwoede pogingen van een hufter in een witte bus om dat te voorkomen. Zoals altijd: Later...meer!
Rijkswaterstaat heeft de Weesperbrug vernieuwd. Het vrij smalle fietspad is nu een stuk breder! Ook de aansluiting met het bestaande fietspad is verbeterd. Dit fietspad maakt deel uit van de Electric freeway route, maar Rijkswaterstaat maakt in haar bericht over het onderhoud geen melding van deze Electric Freeway: het betreft gewoon regulier onderhoud aan deze brug (de oude brug dateert van 1937!).
(Video van Frans van Schoot) Het zal 'Electric Freeway' wel niet beletten om te suggereren dat deze verbetering van de infrastructuur het gevolg is van het bestaan van de Electric Freeway... Wel direct onder invloed van Almere, is de nieuwe fietspadkronkel in het Spoorbaanpad (Almere voert Electric Freeway over gevaarlijkste kruispunt Almere.)
Meantime, in a universe far, far away, legt een overheid die wél betrokken is bij de veiligheid van fietsers en voetgangers en die niet door de bril van een automobilist naar problemen kijkt een in mijn ogen veel betere oplossing aan: Op Schiphol-Oost bleken een duidelijk aangegeven fietspad en zebrapaden niet voldoende om fietsers en voetgangers te beschermen tegen het gevaar dat onoplettende automobilisten veroorzaken. Een zebrapad en fietspadoversteek op het Stationsplein zijn uitgerust met fietser- en voetgangersdetectie en led-verlichting. Wanneer fietser of voetgangers over willen steken, lichtten het fiets- of zebrapad op door middel van knipperende led-lichten op de rijweg.
Ik denk dat dit soort oplossingen veel beter geschikt zijn voor een 'Electric Freeway' dan het veranderen van de voorrangsregels, waarbij de automobilist lekker ongeïnteresseerd door kan blijven kachelen bij het kruisen van een fietspad. Of ben ik nu weer te cynisch.. ;-) Zoals altijd. Later.. meer!
Dit dus volgens Cijfers van het Ministerie van infrastructuur en Milieu: Kruising Spoorbaanpad/ Bartokweg: 8 Ongevallen (2008-2012) Kruising Spoorbaanpad/ Charlie Chaplinweg: 4 Ongevallen (2008-2012) Kruising Spoorbaanpad/ Castorstraat zijn nog géén ongevallen geregistreerd, maar daar hebben ze gelukkig wel een debiele oplossing gevonden voor een niet-bestaand probleem.
Werden er juist wat bochten uit 'het pad der 1000 bochten' gehaald, bij deze kruising is het voorheen rechtdoorgaande fietspad (zie witte lijn) voorzien van een rare slinger en moet verkeer op het fietspad nu voorrang verlenen aan verkeer op de twee rijban(en). Geloof ik. Want op het moment staan er haaietanden op het fietspad en een verkeersbord Voorang B6 voor verkeer op een van de rijbanen. Ik heb dan altijd zoiets van "waarom wordt niet de oorzaak van het de gevaarlijke situatie (de auto), maar de lijdende partij (de fietsers) aangepakt". Het lijkt mij ook, vooral in het kader van de 'Electric freeway', dat een andere oplossing gekozen had moeten worden. Gratis tip: Handhaaf de maximum snelheid voor automobilisten eens (de kruising Spoorbaanpad/ Bartokweg bijvoorbeeld ligt in een 30 km/h zone!) Of is dat gewoon mijn frustratie die doorschemert. Aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaargh! Zo, ik ben het kwijt. Het gaat wel weer met me. Zoals altijd... later meer!
Ik heb vanmorgen weer heerlijk gefietst. Hoewel.. het ging zwaar. Ik bleek een lekke band te hebben, en dat met 5 kilo koffie en suiker aan boord (voor gebruik op kantoor).
SUKKEL dacht ik nog; ik had toch even een paar nieuwe banden erop moeten leggen van de week. Of de week ervoor. Of de week dáárvoor. Maar gelukkig zat de ‘terreur steenscherf des doods’ in een stuk van de band waar het toprubber nog aanwezig was. Het was dus gewoon domme pech en geen domme gebruikersfout :P De helmlamp deed goed dienst bij de arbeid en het plakken was eigenlijk zo gebeurd.
Ik had wel een heel mooi plekje uitgezocht voor de plak-activiteiten. De lucht was nog mooier 'in het eggie' dan met de iPhony camera vast te leggen…
Het was een bijzonder gezellige woon-werk rit vanmorgen. bij de opening van de electric Freeway tussen Almere en Amsterdam Z-O spande het erom of er meer rijwielen waren met elektrische ondersteuning, of e-Fiets (Eigenkracht-Fietsen). Ik heb toch minstens 8 Velomobielen gezien :)
Almereheadlines.nl:
Almere Dichtbij.nl: Wedstrijdje naar amsterdam op de electric freeway Uitslag van de e-race "De snelste tijd werd gereden door Heleen de Geest met de elektrische auto. Zij kwam aan na 40 minuten en 22 seconden. De tweede plaats gaat naar de e-scooter bestuurd door Hans Maassen met een tijd van 49 minuten 52 seconden. Derde werd wethouder Ben Scholten op de e-scooter met 52 minuten en 47 seconden. De e-fiets met Jan-Willem Bok erop finishte als laatste met een tijd van 55 minuten en 09 seconden. De trein tot slot duurde 55 minuten en 58 seconden. De gereden tijd zegt natuurlijk niet alles, het gaat natuurlijk ook om de kosten en het comfort. Het resultaat toont wel aan dat een e-scooter een serieus alternatief is voor de auto, met slechts 9 minuten verschil. En er stonden vanmorgen geen files op de A6 en de A1, dus de auto had ook nog vrij baan."
Het was uitermate druk op het Spooorbaanpad, zo vlak voor schooltijd.
Gemeentewerken leverde ook haar bijdrage :(
Jonathan trapt aardig door op zijn eigenkracht-fiets. .... kom Jonathan ons niet bekend voor? ...
Oponthoud bij de Hakkelaarsbrug.
Onderweg nog even gestopt voor een mooi plaatje van 'de' oplaadpaal (Ton Storkpad).
Arjan doet ook mee met zijn e-trein :P
Professionele begeleiding.
Uitermate vriendelijk onthaal met koffie en broodjes :)
Velomobiel als blikvangers :)
De 'dame die met de trein ging' finisht...
Mick (Eigenfiets).
(Velo)Theo en Lies.
Lies op haar elektrisch ondersteunde Hase Kettwiesel.
Kwik, Kwek en Kwak reden na de Finish nog even door richting Schiphol.
Zoals altijd... Later ... meer!
Almere vandaag: Electric Freeway in gebruik (genomen).
BNR Nieuws radio: Hoe kom je het snelst van Almere naar Amsterdam?
hart van Nederland snapt het (natuurlijk) niet: Elektrisch reizen tussen Almere en Amsterdam "Met de opening van de Electric Freeway gaat een nieuwe vorm van reizen tussen Almere en Amsterdam van start. Je mag daar alleen komen als je je elektrisch verplaatst." ... alleen voor elektronen dus LOL.
Ik kom nog in een flits voorbij in de video, dat is dan wél weer aardig :)