Fiets-forensend tussen Almere en Schiphol in mijn Velomobiel.nl Strada. (Voorheen Cookie Strada 48)
woensdag 11 juli 2012
woensdag 4 juli 2012
Lekker Strak
Soms zit geluk in kleine
dingen. Zo kan ik er van genieten dat de schuimkap op m’n Strada weer goed vast
te maken is. Die zat de laatste tijd een beetje gammel met een missende en drie
half los hangende klittenband sluitingen. De kap was zelfs al een keer van de
fiets gewaaid onder het rijden. Zo rij ik al een paar maanden rond. Of reed,
want recent heb ik weer wat nieuw band onder de rand van het mangat gelijmd.
En nu is het heerlijk om
de kap te bevestigen op de parkeerplaats. Lekker strak.
Met de kilometers gaat het iets beter dan voorheen, maar de gelegenheid om te fietsen is toch minder dan voorgaande jaren. In Juni heb ik 490 km gereden volgens de teller. Volgens de spreadsheet zouden dat er 180 meer moeten zijn. Strange... maar ik voel me goed, en daar gaat het om :)
Over goed voelen gesproken...
...Ik blijk geluk te hebben dat ik nog leef. In Weesp zijn ze de Vecht aan uit uitbaggeren bij de spoorbrug, en daar zijn ze nogal bang voor het vinden van bommen uit de tweede wereldoorlog. En daar fiet ik dus langs op weg naar kantoor.
Zoals altijd,
Later...meer!
dinsdag 3 juli 2012
Omleiding door werkzaamheden fietstunnel Nieuwemeerdijk en N232
Het stond al een tijdje aangekondigd, de Werkzaamheden aan de fietstunnel Nieuwemeerdijk en N232 en nu is het dan zo ver: we zijn de rest van het jaar 'omgeleid'.
Ik was vrij verontrust over de aankondiging – bij een eerdere tijdelijke fietsoversteekplaats hier op Schiphol-Oost was het met de Strada schier onmogelijk om de knop van de verkeerslichten te bedienen. En dan nog moest je vaak minutenlang wachten tot het licht eindelijk op groen sprong.
Maar ik moet toegeven; de omleiding die ze hier voor ons bedacht hebben is lang niet slecht.
Om te beginnen de afgezette tunnel hier rechts in beeld. De weg erboven moet breder worden, dus de tunnel ook. We gaan eerst met een scherpe bocht naar links.
Ik was vrij verontrust over de aankondiging – bij een eerdere tijdelijke fietsoversteekplaats hier op Schiphol-Oost was het met de Strada schier onmogelijk om de knop van de verkeerslichten te bedienen. En dan nog moest je vaak minutenlang wachten tot het licht eindelijk op groen sprong.
Maar ik moet toegeven; de omleiding die ze hier voor ons bedacht hebben is lang niet slecht.
Om te beginnen de afgezette tunnel hier rechts in beeld. De weg erboven moet breder worden, dus de tunnel ook. We gaan eerst met een scherpe bocht naar links.
Rechts zie je de speciale brug die ze neergelegd hebben om het omgeleide
verkeer het talud op te laten rijden. Breed genoeg, ook voor een
Velomobiel.
Bovenaan de brug heeft men een pad aangelegd van betonplaten. Deze leid
je onder de snelweg A9 door, naar een tijdelijke oversteekplaats,
beveiligd met verkeerslichten.
De borden met de gebruiksaanwijzing van het verkeerslicht (Rood =
stoppen, groen = rijden) doen wat simplistisch aan, maar zijn
waarschijnlijk verkeerd geplaatst. Ze zijn nu leesbaar voor de fietsers,
maar zouden natuurlijk op de automobilisten gericht moeten zijn.
Schoonheidsfoutje! De knop bij de verkeerslichten bedient een aftelklok.
Je kunt meestal vrij vlot doorrijden.
Tussen de twee rijbanen is met oranje pylonen gezorgd voor een veilige
opstelplaats, ruim genoeg voor twee Strada’s (gisteren nog geprobeerd,
het past!).
Na de oversteek wederom rechts, en je rijdt op het oude fietspad.
Na korte tijd zie je rechts de afgezette fietstunnel en ben je weer op de route.
Hoewel ik niet blij ben met omleidingen in het algemeen, moet ik
toegeven dat ze hier toch wel hun best gedaan hebben om een an ander op
zo veilig mogelijke wijze uit te voeren.
Zoals altijd.
Later... meer!
vrijdag 29 juni 2012
Ongeval Beemsterbrug Almere.
Je wilt er eigenlijk niet over nadenken wat er gebeurd zou kunnen zijn, maar op de kruising van de Beemsterbrug en het fietspad staan sinds een paar weken onheilspellende krijtstrepen op het wegdek, inclusief positie van slachtoffers. Dit kruispunt is deel van mijn woon/ werk route.
Grotere kaart weergeven
Blijkbaar is er een ernstig ongeval geweest tussen verkeer op de rijbaan en het fietspad. Het is ook een onoverzichtelijke kruising; je wordt voor verkeer dat je over de brug nadert onttrokken aan het zicht door het openbaar groen. Ik deed en doe altijd heel voorzichtig als ik daar rij, en 'neem' zeker geen voorrang, ook al zou ik daar recht op hebben. Dat bleek dit keer echter geen rol gespeeld te hebben; het verkeer op het fietspad kwam van de andere kant, waar de begroeiing geen rol speelt.
Dankzij Google kwam ik op dit bericht van omroep Flevoland:
“Twee jongemannen op een brommer zijn donderdagmiddag op de Beemsterweg in Almere ernstig gewond geraakt toen ze tegen een vrachtwagen botsten. Dat meldt de politie.
De slachtoffers werden met ambulances naar twee ziekenhuizen in Amsterdam gebracht. Volgens een woordvoerder van de politie heeft de bestuurder van de brommer waarschijnlijk geen voorrang verleend. “
Je moet er toch niet aan denken…
Meer goed; het oude gezegde gaat nog steeds op. Als het kalf verdronken is…
…snoeit met het openbaar groen en legt men een duidelijke voorrangskruising aan.
Grotere kaart weergeven
Blijkbaar is er een ernstig ongeval geweest tussen verkeer op de rijbaan en het fietspad. Het is ook een onoverzichtelijke kruising; je wordt voor verkeer dat je over de brug nadert onttrokken aan het zicht door het openbaar groen. Ik deed en doe altijd heel voorzichtig als ik daar rij, en 'neem' zeker geen voorrang, ook al zou ik daar recht op hebben. Dat bleek dit keer echter geen rol gespeeld te hebben; het verkeer op het fietspad kwam van de andere kant, waar de begroeiing geen rol speelt.
Dankzij Google kwam ik op dit bericht van omroep Flevoland:
“Twee jongemannen op een brommer zijn donderdagmiddag op de Beemsterweg in Almere ernstig gewond geraakt toen ze tegen een vrachtwagen botsten. Dat meldt de politie.
De slachtoffers werden met ambulances naar twee ziekenhuizen in Amsterdam gebracht. Volgens een woordvoerder van de politie heeft de bestuurder van de brommer waarschijnlijk geen voorrang verleend. “
Je moet er toch niet aan denken…
Meer goed; het oude gezegde gaat nog steeds op. Als het kalf verdronken is…
…snoeit met het openbaar groen en legt men een duidelijke voorrangskruising aan.
Ik moet zeggen; het is een duidelijke verbetering.
Maar nu knaagt het; had ik deze kruising nu als ‘gevaarlijk’
moeten melden? En waar dan? Op de meldingenlijst van de fietsersbond staan
tientallen meldingen. Heeft dat nut? Zou een melding dit ongeluk voorkomen
hebben?
Later…. Meer!
dinsdag 26 juni 2012
Uitslag Cycle Vision 2012
De uitslag van de 1-uurs race van CycleVision 2012 is bekend. Ik heb een snelheid van 41,9 km/h gehaald! Een resultaat waar ik heel erg blij mee ben. Vorig jaar was dat 38,8km/h.
Hier een overzicht in grafiek met alle Strada en Mango rijders. Om
mezelf een beetje op mijn plek te wijzen inclusief de winnaar, Daniel
Fenn (hier tijdens de 3 uurs race).
De snelheid van de Strada's en de Mango's ontloopt elkaar in deze race niet zo veel, als we de Mango+ buiten beschouwing laten.
(01 67,5 Evo-K Daniel Fenn)
48 43,6 Strada Theo vd Broek
49 43,6 Mango Lorenz Groter
53 41,9 Strada Erwin Gijzen
57 41,1 Strada Arjan Schuitemaker
59 40,5 Mango Jupp Reichert
78 24,0 Mango+ Frank Ertmer
De tweede grafiek is er een met alle Quest-rijders inclusief de carbon en XS uitvoering en Daniel Fenn. Duidelijk is er een 'peleton' te zien, met daarboven vrij veel uitschieters. Quest-rijders zijn duidelijk sneller dan Strada/ Mango rijders. Ik denk niet dat ik de hoop moet hebben me daar nog eens tussen te wurmen met de Strada. Hoewel, ik ben net iets sneller dande langzaamste Quest-Rijder :) een Quest met een lekke band (zie comments).
48 43,6 Strada Theo vd Broek
49 43,6 Mango Lorenz Groter
53 41,9 Strada Erwin Gijzen
57 41,1 Strada Arjan Schuitemaker
59 40,5 Mango Jupp Reichert
78 24,0 Mango+ Frank Ertmer
De tweede grafiek is er een met alle Quest-rijders inclusief de carbon en XS uitvoering en Daniel Fenn. Duidelijk is er een 'peleton' te zien, met daarboven vrij veel uitschieters. Quest-rijders zijn duidelijk sneller dan Strada/ Mango rijders. Ik denk niet dat ik de hoop moet hebben me daar nog eens tussen te wurmen met de Strada. Hoewel, ik ben net iets sneller dan
01 67,5 Evo-K Daniel Fenn
02 64,9 Quest Ymte Sijbrandij
03 63,5 Quest Theo van Andel
06 63,1 Quest XS Jos hendriks
10 60,2 Quest Alwin Visker
12 57,8 Quest Special Thomas van Schaik (Slappe band en honger)
14 56,4 Quest Carbon Wim Schermer
16 55,1 Quest Peter Welk
20 52,7 Quest Jan Reus
21 52,0 Quest Dirk Drost
22 51,9 Quest Guus van Schoot
23 51,4 Quest Robert Frischemeier
24 51,2 Quest Benny de Weerd
25 50,9 Quest Francis Wedema
26 50,7 Quest Carbon David Verbroeken
39 49,2 Quest Kees van Malssen
30 49,0 Quest Frans van Schoot
32 48,5 Quest Christian Voss
34 48,2 Quest Peter Coppens
35 47,8 Quest XS Hans van der Meulen
37 46,5 Quest Ian M Fardoe
42 44,8 Quest Rob Hebbes
43 44,7 Quest Kees van de Wetering
44 44,6 Quest XS Anton Luijtink
45 44,5 Quest Arnold Stokkel
63 38,3 Quest XS Clement Pillette (Lekke band))
...met alvast mijn excuses voor de onvermijdelijke overtyp-fouten...
zaterdag 23 juni 2012
Cycle Vision 2012 Foto's 3 uur race
Vandaag lekker naar de Cycle Vision 2012 gefietst. Onderweg nog een leuke ontmoeting gehad met Mick, die ik tegenkwam op de Knardijk vlak na de A6. De route was ditjaar maar 30km lang, dus makkelijk te doen met de Strada.
natuurlijk eerst even een kijkje genomen bij de Velox II. Wát een klein fietsje is dat!
natuurlijk eerst even een kijkje genomen bij de Velox II. Wát een klein fietsje is dat!
...met een joekel van een tandwiel erin. Het hele mechaniek stond tentoongesteld naast de fiets.
Ook de Cygnus HPV was aanwezig. Minder glamoureus, maar ook een in staat tot een snelheid die een stuk hoger ligt dan die van mijn Starda.
Nog even een blik geworpen op de Alligt Alleweder A8 Proto. Geinig fietsje wel, maar nog een beetje ruw.
Onder het genot van een patatje oorlog heb ik nog een deel van de 3 uurs race gevolgd. Meer foto's van Cycle Vision in dit album
De verlaagde racekap vande meester-kappenbouwer Jan Reus:
Later... meer!
Cycle Vision 2012
Theo en ik zijn gisteren naar Cycle Vision 2012 geweest, om mee te doen aan de 1 uurs race. De gebroken en gescheurde frames van de Strada waren gelukkig op tijd gelast anders had ik nog met de open Trike aan de startlijn moeten verschijnen.
Ik was eerst van plan om naar de RDW baan te fietsen - het is immers maar 27 kilometer hier vandaan - maar de gelegenheid bood zich aan om een ritje op de VeloTejoTrailer mee te krijgen. Dat scheelt een hoop gefiets! Tijdens de rit was het nog behoorlijk buiig; de Strada's stonden bij aankomst aardig blank.
Ik was eerst van plan om naar de RDW baan te fietsen - het is immers maar 27 kilometer hier vandaan - maar de gelegenheid bood zich aan om een ritje op de VeloTejoTrailer mee te krijgen. Dat scheelt een hoop gefiets! Tijdens de rit was het nog behoorlijk buiig; de Strada's stonden bij aankomst aardig blank.
Strada 15 (Theo) en Strada 48 gebroederlijk (of is het zusterlijk) naast elkaar op de VeloTejoTrailer:
De 'opstelplaats' naast de RDW Baan.
Gelukkig is het tijdens de race droog gebleven. Mooie luchten, met helaas een behoorlijk wind.
Het stuk bij de toeschouwers was gelukkig een wind-mee stuk, zodat de snelheid niet al te beschamend was (meestal rond 40-45km/h). De snelheid aan de overkant met wind tegen zakte behoorlijk in. Mijn eigen meter stond op het eind van de rit op een gemiddelde van 38 7 km/h.
De open liggers hadden een groter snelheidsverschil; ik ben op het 'publieke deel' wel 3 keer achtereen ingehaald door een open ligger met geel shirt, die ik dan op het stuk met wind tegen weer inliep.
Ik heb geweldig genoten van de race en de gezelligheid. Dit is zeker voor herhaling vatbaar.
Later.. meer!
Abonneren op:
Posts (Atom)