maandag 9 maart 2015

Als de gesmeerde bliksem!

Als de gesmeerde bliksem, zó lekker ging het vanmorgen met Strada 202 :-) Ik heb hem van het weekeinde dan ook extra extra verwend. 

Ik ben niet zo van het onderhoud, maar een 'boenk' in het vooronder tijdens het remmen noopte mij daar toch maar eens een blik te werken. Het bleek de sleurstang te zijn van het rechter wiel. (Geen idee hoe je dat hoort te noemen, maar in een vliegtuig zou het de 'RH main landing gear drag stay' geweest zijn...). De moer van het kogelkopje zat niet stevig vast, en dat gaf dus een 'boenk' op het moment dat ik in de remhendel kneep.

Het gaat om stangetje A op dit plaatje van VMQuest78.

Van de gelegenheid gebruik makend heb ik meteen maar alle (nu ja, veel) van de bouten en moeren nagekeken en een stukje strakker gezet daar waar nodig en de ketting gesmeerd.

Ook meteen de banden maar eens netjes op spanning gezet (5 Bar) en de achterdemper (7 Bar) . Was eigenlijk de eerste keer dat ik daar naar gekeken heb sinds de aanschaf van deze fiets.

Elmi maakte me er (een tijdje geleden alweer) attent op dat mijn remlicht soms onterecht aan gaat. Dat blijkt aan de remlicht schakelaar te liggen. De hendel van de microswitch werkt zich in de gleuf in de rem hendel die eigenlijk voor de kabel bestemd is. Ik heb een beetje zitten frutten aan die schakelaar, en hoop dat het nu ook verholpen is.

En zo reed ik vanmorgen met een zonnige terugrit in het vooruitzicht dus prinsheerlijk naar kantoor, met de - in ieder geval tussen mijn oren - heerlijk soepel rijdende Strada 202 :-)



Bij de Ouderkerkerplas tikte het klokje vrolijk de 3000e kilometer weg, terwijl de zon zich langzaam aan de horizon begon te tonen. 

Life is beautiful!


Zoals altijd...
...later meer!

4 opmerkingen:

  1. Hoi Erwin,

    Hou het er maar op dat dat stangetje de stabilisatiestang is, de middelste is de spoorstang, en de achterste uiteraard de stuurstang, daar stuur je de wielen immers mee!

    Groeten, Adri.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Is mechanica je nieuwe field of expertise ?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Om een duitje in het zakje te doen, Onze velomobielen hebben geen stabilisatiestang. Dit is een trekstand die ervoor zorgt dat de body, niet doorschiet als je remt. En hij neemt het wiel mee als je optrekt. Een stabilisatiestang loopt van links naar recht en zorgt voor stabiliteit in de bochten. 10 jaar terug zijn er een paar fietsen/gebruikers die het toegepast hebben, hierdoor kun je sneller door de bochten, maar is niet echt opgepakt en door ontwikkelt.

    BeantwoordenVerwijderen