dinsdag 4 november 2014

Wat kost dat nou, zo een banaan?

Meestal word ik voor gek verklaard als ik in reactie op de vraag “wat kost dat nou, zo een banaan?” het aanschafbedrag noem van mijn Strada. 

Nou kost een Strada in aanschaf ook niet niks, maar in werkelijkheid heeft deze velomobiel me alleen maar geld opgeleverd de afgelopen 4 jaar, net als de alleweder daarvoor!

Ik heb net de gerepareerde Strada 48 ingeruild voor Strada 202. Een mooie gelegenheid om de financiën eens op een rijtje te zetten.

Ik kocht Strada 48 in september 2010. Hij is op de dag van de aanrijding dus bijna 4 jaar. In die 4 jaar heb ik er 28.540 km mee gereden. Dat zijn vooral woon-werkverkeer kilometers, waar ik een vergoeding voor krijg van mijn werkgever.

Alle kostenposten op een rijtje:

  • Ten eerste natuurlijk de aanschaf van de Strada en de extra opties, minus de verkoopprijs.
  • Ik heb vrij weinig onderhoud gehad aan de Strada de afgelopen 4 jaar. Elke 7000 km nieuwe voorbanden, elke 14.000 km een nieuwe achterband en een enkel setje binnenbanden. Een achterplaat voor het linker- of rechterwiel, een paar pedalen, remkabels, en dat was het wel zo'n beetje. Ik heb deze kosten niet bijgehouden maar een schatting gemaakt (€400).
  • De Risse Genesis schokdemper is overgezet van de 48 naar de 202 en de kosten daarvoor laat ik dus buiten beschouwing. 
  • De rente die ik in die 4 jaar had kunnen ontvangen over het investeringsbedrag moet je ook als kosten zien (1,5% per jaar tegenwoordig nog maar).
  • De ontvangen compensatie voor de waardevermindering van de gerepareerde Strada.
  • Belastingvoordeel over €750 (hopelijk kan ik nog net profiteren van het Nationale Fietsplan).

Er van uitgaande dat ik dat belastingvoordeel nog voor elkaar krijg, heb ik voor gebruik van Strada 48 voor 4 jaar / 28540 kilometer in totaal ‘slechts’ €1670 betaald. Dat is nog geen 6 €-cent per kilometer.  Van mijn werkgever krijg ik een reiskostenvergoeding van 9 €-cent per kilometer, dus die Strada heeft me alleen maar geld opgeleverd de afgelopen 4 jaar: €900 om precies te zijn!

Nu valt er op dit soort berekeningen altijd wel wat aan te merken op de hoogte van de kosten en welke kosten je wel en niet meerekent, maar vanaf nu zit ik met een nog bredere grijns op mijn gezicht in de Strada :D


Zoals altijd...
...later meer!

7 opmerkingen:

  1. Heerlijk dit soort berekeningen.

    Ik heb mijn autootje ingeruild voor de QuestXS. Ook ik zit met een grote grijns in de fiets :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. En vergeet het abonnement op de sportschool niet, die je nu achterwege kan laten. Daarnaast is de lol onbetaalbaar.

    Wilco

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oh ja, ook dat nog! Ik word nog rijk van die fiets!

      Verwijderen
  3. Nee Wilco dat kan echt niet, dan krijg je T-rex armpjes ! :-))

    Het is wel lekker dat de werkgever betaald voor reiskosten ( met de fiets ) die van mij doet dat niet en bezit van 2 auto's kost toch geld of ik fiets of niet. Ik kan een velomobiel dus niet "terugverdienen" in financieel opzicht.

    Maar in mijn geval biedt de velomobiel (dagelijks noodzakelijke ) lichaamsbeweging en de auto niet. Een fiets is daarom nodig en gezien een velomobiel dat comfortabel kan bij de meeste weersomstandigheden is hij geschikter dan een fiets en auto.

    Maarreh Erwin.....fiets je wel echt zoveel ? Ik zie je nooit meer over de Hollandse Brug fietsen als ik weer eens rond ( soms rit eerder of later ) 06:00 daar langs kom met mijn gele stroomlijnvoertuig :-)))

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik fiets nog steeds 3x per week :-) Beetje lui tegenwoordig en wat later op de Hollandse brug :P

      Verwijderen
  4. Wow, 28000 km...petje af, chapeau

    BeantwoordenVerwijderen