donderdag 1 november 2012

A-Check inspectie-items

Het is nu al weer twee maandjes geleden dat ik problemen had met de frames in mijn Strada. Onder andere het 'kleerhanger' frame op de wielkast van het achterwiel was gescheurd. Dat is toen allemaal netjes en onder garantie gerepareerd, maar er werd mij toen aangeraden om periodiek een aantal inspecties te verrichten.

Allereerst het kleerhangerframe. Die is gelast naast de rechter (voor de kijkers links) steun. Daar is meteen een versteviging op aangebracht, zoals tegenwoordig standaard is op nieuw af te leveren velomobielen, zodat scheuren hier minder waarschijnlijk geworden zijn. Bovendien zou eventuele schade hier zou vrij snel op moeten vallen, helemaal nu ik elke rit mijn Camelbak aan dit frame ophang.



Bij de demontage van het kleerhangerframe bleek dat de moer van de bout waarmee de achterveer aan de wielkast bevestigd is losgetrild was. Eigen schuld, ik had de vleugelmoer waarschijnlijk niet hard genoeg aangedraaid bij het installeren van de Risse achterdemper. Ook de dunne moer tussen het oog van de demper en de wielkast was los gaan zitten, en dat kan op termijn leiden tot schade aan de wielkast. Mij werd toen aangeraden om regelmatig te controleren of de vleugelmoer nog vast zat.



Nu ben ik een beetje lui, en heb de vleugelmoer maar vervangen door een RVS moer M8 met nylonring. Dat voorkomt weer een inspectie-item :) Het komt toch eigenlijk niet voor dat ik het achterwiel wil laten zakken…
 


 De eerste las in het frame (tussen stuur en trappers).
 .


En de tweede las in het frame (tussen trappers en bevestiging aan de voorzijde).






Nog een inspectie-item: De achterbrug; Let op scheuren die vanaf overgangen in materiaal/ lasnaden groeien.


Zoals altijd...
...later meer!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten