vrijdag 12 november 2010

Spiegel-lamp

Ik heb toch altijd de angst dat 'mensen je niet zien' als je in een velomobiel aan het verkeer deelneemt. Naast de vele automobilisten die me wél zien, zijn er altijd een aantal sukkels minder oplettende medemensen bij. Dat uit zich wel eens in bijna-aanrijdingen. Dit is de huidige verlichting van de Strada, van voren gezien, bestaande uit de standaard B&M IQ Cyo en een zelfbouw helm lamp.
Om de zichtbaarheid van de Strada in het donker wat te vergroten, zit ik te denken aan het toevoegen van een tweetal lampjes ter hoogte van de spiegel. Ik heb om een beetje te experimenteren twee zaklampjes gekocht. 
Deze heb ik met een nylon P-klem op de spiegelsteun bevestigd. Het oor van de clip komt tussen de moer en de RVS ring in geklemd:
Ziet er wel leuk uit zo :) Van voren ziet het er zo uit:
En uit het oogpunt van overstekende konijntjes zo:
Ga er volgende week eens mee rondrijden en ervaring opdoen. Als het me bevalt ga ik de zaklampen voorzien van spanning uit de 12 Volt boord-accu via een dimmer en een driver circuit. Verder wil ik nog een schakelaar op het stuur om ze als 'licht-claxon' te gebruiken.


4 opmerkingen:

  1. Hoi Erwin,

    Als ze bij DE niet van die belachelijk lage prijzen zouden rekenen voor onze lampjes (en het over de halve wereld versturen daarvan) dan waren ze al echt rijk geweest...
    Ziet er goed uit en uit eigen ervaring weet ik dat de dimfunctie en de lichtclaxon echt een toegevoegde waarde hebben. Voor zichtbaarheid heb je echt geen bak licht nodig (wat prettig is voor het stroomverbruik), voor eigen zicht natuurlijk wel.
    Dergelijke lampen laten zich middels een eenvoudige elektrische schakeling perfect dimmen en zijn daardoor het beste van twee werelden.

    Veel succes met het verder testen en doorontwikkelen.

    Groet, Erwin WAW022

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Erwin,

    Ziet er goed uit!! De Cyo geeft in slecht weer (regen, mist sneeuw) net te weinig licht om de rand van de weg te zien als er geen witte streep op de weg staat. Ben benieuwd of deze zaklampen ook als bermlamp zijn te gebruiken.

    Heb je nog een detail foto van de bevestiging aan de spiegel? Ben wel nieuwsgierig hoe je ze bevestigd hebt...

    Veel plezier met rijden in het donker.

    Marcel
    Quest 342

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dag Erwin,

    Ik ben zelf ook aan het kijken naar de mogelijkheid om een extra lamp te bevestigen. Ik fiets nu met een hoofdlamp op mijn helm, maar daar heb ik niets aan als ik het dakje op de fiets heb. Ik heb dezelfde vraag als Marcel; heb je een detailfoto van de bevestiging?

    Succes met het testen.

    Groet
    Peter
    Versatile 17

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hi Erwin,
    Tje, belachelijk lage prijzen bij die Chinesen. Ik kom bijkans om in de zaklampen :D

    Marcel, Peter,
    Ik heb de lamp in een nylon P-Clip geklemd en de klem met het oortje bevestigd aan de staander van de spiegels. Intussen een foto van een aantal P-Clips toegevoegd aan het artikel. Om de kop van de zaklamp zit nog even een rubber ring om beschadiging van de romp te voorkomen - de lamp zit vlak boven het polyester en ik denk dat 'ie er anders onder het rijden tegenaan gaat rammelen...

    Als deze opstelling bevalt ga ik de lampen met een plaatje aluminium bevestigen aan de staander.

    BeantwoordenVerwijderen