maandag 25 oktober 2010

Stuurondersteuning en stoplichtdetectieluskabel

Vandaag heb ik de eerste 'mods' op de Strada toegepast. Best eng hoor, boren in een nieuwe fiets. 

Als eerste een idee wat ik helemaal zelf uitgedacht heb. Oh nee, ik heb het gewoon ergens gezien. En Theo heeft me heel vriendelijk voorzien van de juiste onderdelen en me verteld hoe het uit te voeren (waarvoor mijn dank). Ik heb een stuurondersteuningskabeltje gemonteerd. Hiermee zit het stuur vast aan het frame, zodat m'n handen niet op mijn buik hoeven te rusten tijdens het rijden. Dat scheelt weer wat zweet :)

Hier een fotootje van het resultaat:
Op het frame zit een aluminium plaatje die Theo voor me gemaakt heeft. Hier zit een RVS remkabel op met een kneldingetje. Het andere eind van de kabel zit door een gat in de stuurbuis, juist onder de rem-handels. En dat is 'het'. De kabel houd het stuur op de juiste hoogte. Grootste uitdaging is het boren van de gaten - heeft me minstens twee weken gekost om voldoende moed te verzamelen :D

Om de trapgaten heen heb ik een andere kabel gelegd. Een spoel van twee windingen dun elektriciteitsdraad. De draad zit daarbij om zichzelf heen gewonden om de spoel wat makkelijker in de Strada te kunnen plakken met vinyl tape.
De loop van de spoel heb ik met een stippellijn aangegeven. De spoel zit aan de binnenzijde en moet mijn Strada wat makkelijker detecteerbaar maken voor de detectielussen van de verkeerslichten op mijn route, en die van de slagboom op Schiphol (hoewel ik daar ook zonder problemen onderdoor kan rijden LOL).

De spoel is een kortgesloten winding en moet voldoende energie uit de detectielus(sen) kunnen halen, zodat ik geen acrobatische toeren meer hoef uit te halen om op het knopje te drukken als ik over wil steken. De theorie heeft zich al bewezen op de Strada van Theo. Zijn spoel is echter aan de onderzijde van de fiets bevestigd, loopt van de neus tot vlak voor het achterwiel en bestaat slechts uit een enkele winding. Ik hoop dat mijn kleinere spoel ook elektrisch voldoende 'groot' zal blijken te zijn. De spoel is bij montage binnen in ieder geval wat minder kwetsbaar voor stoeprandjes en dergelijke.

Tot slot heb ik nog een reserve accu gemaakt van 10 NiCd cellen, formaatje 'C'. De cellen zijn afkomstig van een groter pack en zitten met smeltlijm aan elkaar gekleefd. Hier omheen heb ik weer wat plakband gedaan, en een klittenband aan de onderzijde voor bevestiging in de fiets. De capaciteit ligt hopelijk in de buurt van die van de originele accu.
Tot zover dit artikel. Volgende keer, meerrrrrrr!

2 opmerkingen:

  1. Dan gaan de rolluiken bij de bloemenveiling waarschijnlijk voor me open omdat ik linksdraaiende yoghurt eet ):.
    Mvg Mick

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Tis heel raar, maar met de Alleweder had ik ook nooit problemen. Maar nu je het zegt; in die tijd heb ik ook veel linksdraaiende yoghurt gegeten LOL

    BeantwoordenVerwijderen