maandag 23 juli 2012

Wachten voor Westerborkpad Brug

Ik heb afgelopen week voor het eerst sinds tijden moeten wachten voor de Westerborkpad Brug voor fort Ossenmarkt in Weesp (de lange Vechtbrug). Of misschien wel voor het eerst. Ik kan me in ieder geval niet herinneren dat deze brug eerder openstond. Nu zegt het feit dat ik me iets niet kan herinneren helaas niet zó veel, maar ja...

Het voor mij was even spannend of het allemaal goed zou gaan. De brug moest namelijk doorgang bieden aan de werkschuit waarmee ze de afgelopen weken aan het baggeren geweest zijn in de Vecht bij de spoorbrug in Weesp. Zo op het oog was er niet meer dan een paar centimeter speling, hoewel het in de praktijk wel wat meer geweest zal zijn.





"And now for something completely different": de Parel van de Koningsvloot :D
De MD-11, die naar verluidt niet zo heel lang meer dienst zal doen bij de "Royal Dutch". Gewoon, omdat het een mooi vliegtuig is.


Zoals altijd,

Later... meer!

maandag 16 juli 2012

Een Strada met vleugels!

Ik heb hem van het weekeinde gezien! Een Strada met vleugels! In het Aviodrome!


Het is de G-AEOF. Een Mignet HM-14, ontworpen door Henry Mignet. Dit mini-vliegtuig koos het luchtruim voor het eerst om September 1933. het is Mignets eerste onwerp van zijn 'vliegende vlooien'. Hij heeft het vliegtuig ontworpen met de bedoeling om het door hobbyisten te laten bouwen.
The Dream of Flying  (Avrosys.nu)
Na een aantal dodelijke ongelukken met dit type vliegtuig, werd het ontwerp van de HM-14 in 1936 door Royal Aircraft Establishment in de United Kingdom in opdracht van het Franse ministerie van luchtvaart onderzocht. Hiermee werd een ontwerpfout aan het licht gebracht en aanbevelingen gedaan ter verbetering. De Vliegende vlo werd daarna een groot, zij het controversieel succes. In Frankrijk hebben er letterlijk honderden rondgevlogen.

Een bijzonder vliegtuig, met een bijzonder verhaal. Maar in het Aviodrome zul je dat niet te weten komen. Daar staat de vliegende vlo weg gepropt in de display over de luchtvaart op Nederlands Indië. Dat was wat me het meest opviel in het Aviodrome, het gebrek aan informatie over de - vele - vliegtuigen die daar op display staan. Of bijvoorbeeld een tekst over een verkeerstoren die verkeerd geplaatst is (mochten jullie hem kwijt zijn daar; hij staat bij de radar antenne). Het Aviodrome is als een Phoenix herrezen uit haar as, en gelukkig maar. Maar men heeft nog wel een en ander te doen aan onderhoud van de vliegtuigen die daar op display staan, en de informatievoorziening aan de bezoeker.

Waar ik wel een beetje om moest lachen was deze 'Hubble Space telescope'. 


De schotelantennes bleken bij nadere beschouwing van Zweeds design.

(BLANDA BLANK Serveerschaal, roestvrij staal € 5.99)


Zoals altijd,

Later... meer!

Hé Knappe man in die Strada!

"Hé Knappe man in die Strada!"

Je hoort het eigenlijk nooit.

Vreemd.


;-)

Vanmorgen een 'nieuwe' gele Quest ontdekt op 'mijn' route. Een aardige medevelonaut, die eens een andere route naar Amsterdam Noord aan het uitproberen was.


Later.... meer!


woensdag 11 juli 2012

Fietsroutes op Google maps.

Het lijkt er op dat de fietsersbond er een concurrent bijgekregen heeft, daar waar het gaat om de fietsrouteplanner. Volgens een bericht op NU.nl, zijn "Fietsroutes beschikbaar in Google Maps".

Natuurlijk heb ik meteen even geprobeerd wat voor route de planner geeft voor mijn vaste woon-werk route. Vreemd genoeg komen er twee behoorlijk verschillende routes uit voor de heen en terugweg, de een 3,7km langer dan de ander. LOL. Beide routes zijn anders dan mijn standaard route en anders dan de route van de fietsersbond. Maar zoals Goolge al zegt; de planner is nog 'in ontwikkeling'.

Ik ga er eens mee spelen. Helaas is de functie nog niet aanwezig in het programma 'kaarten' van iOS5 :( 





Later... meer!.

Wát een *&$#^#$&*weer!

Ik hoop dat het vanmiddag drogerder is...


NU.nl: Files door hoosbuien

woensdag 4 juli 2012

Lekker Strak

Soms zit geluk in kleine dingen. Zo kan ik er van genieten dat de schuimkap op m’n Strada weer goed vast te maken is. Die zat de laatste tijd een beetje gammel met een missende en drie half los hangende klittenband sluitingen. De kap was zelfs al een keer van de fiets gewaaid onder het rijden. Zo rij ik al een paar maanden rond. Of reed, want recent heb ik weer wat nieuw band onder de rand van het mangat gelijmd.

En nu is het heerlijk om de kap te bevestigen op de parkeerplaats. Lekker strak.


Met de kilometers gaat het iets beter dan voorheen, maar de gelegenheid om te fietsen is toch minder dan voorgaande jaren. In Juni heb ik 490 km gereden volgens de teller. Volgens de spreadsheet zouden dat er 180 meer moeten zijn. Strange... maar ik voel me goed, en daar gaat het om :)
Over goed voelen gesproken...

...Ik blijk geluk te hebben dat ik nog leef. In Weesp zijn ze de Vecht aan uit uitbaggeren bij de spoorbrug, en daar zijn ze nogal bang voor het vinden van bommen uit de tweede wereldoorlog. En daar fiet ik dus langs op weg naar kantoor.


Zoals altijd,

Later...meer!

dinsdag 3 juli 2012

Omleiding door werkzaamheden fietstunnel Nieuwemeerdijk en N232

Het stond al een tijdje aangekondigd, de Werkzaamheden aan de fietstunnel Nieuwemeerdijk en N232 en nu is het dan zo ver: we zijn de rest van het jaar 'omgeleid'.

Ik was vrij verontrust over de aankondiging – bij een eerdere tijdelijke fietsoversteekplaats hier op Schiphol-Oost was het met de Strada schier onmogelijk om de knop van de verkeerslichten te bedienen. En dan nog moest je vaak minutenlang wachten tot het licht eindelijk op groen sprong.

Maar ik moet toegeven; de omleiding die ze hier voor ons bedacht hebben is lang niet slecht.



Om te beginnen de afgezette tunnel hier rechts in beeld. De weg erboven moet breder worden, dus de tunnel ook. We gaan eerst met een scherpe bocht naar links.
.

Rechts zie je de speciale brug die ze neergelegd hebben om het omgeleide verkeer het talud op te laten rijden. Breed genoeg, ook voor een Velomobiel.


Bovenaan de brug heeft men een pad aangelegd van betonplaten. Deze leid je onder de snelweg A9 door, naar een tijdelijke oversteekplaats, beveiligd met verkeerslichten.

De borden met de gebruiksaanwijzing van het verkeerslicht (Rood = stoppen, groen = rijden) doen wat simplistisch aan, maar zijn waarschijnlijk verkeerd geplaatst. Ze zijn nu leesbaar voor de fietsers, maar zouden natuurlijk op de automobilisten gericht moeten zijn. Schoonheidsfoutje! De knop bij de verkeerslichten bedient een aftelklok. Je kunt meestal vrij vlot doorrijden.

Tussen de twee rijbanen is met oranje pylonen gezorgd voor een veilige opstelplaats, ruim genoeg voor twee Strada’s (gisteren nog geprobeerd, het past!).

Na de oversteek wederom rechts, en je rijdt op het oude fietspad.

Na korte tijd zie je rechts de afgezette fietstunnel en ben je weer op de route.


Hoewel ik niet blij ben met omleidingen in het algemeen, moet ik toegeven dat ze hier toch wel hun best gedaan hebben om een an ander op zo veilig mogelijke wijze uit te voeren.

Zoals altijd.

Later... meer!