maandag 21 maart 2011

Gratis Cruise

Hehe, eindelijk gebeurd er eens iets op de woon-werk route. Een verassing, en niet eens een heel onaangename! 


Kom ik vanmorgen op Schiphol-Oost aan, blijkt de draaibrug afgesloten te zijn. Een vriendelijke verkeersbegeleider wijst me de weg naar het tijdelijke pontje die voor het langzaam verkeer ingezet wordt. Prima! Hij weet me ook te vertellen dat er zojuist 'nog zo'n ding, een gele' richtig pont vertrokken is. En inderdaad, aan de overzijde van de ringvaart zie ik de Rode Strada 037 van Theo staan. De pont heeft hem zojuist over gezet. In een paar minuten sta ik ook aan de overkant. Het gaat lekker soepel zo!


Het is allemaal nog wel errug vroeg, en ik vergeet helemaal om een foto te maken voor het blog, maar gelukkig heb ik 's middags een herkansing.





Hier geniet Theo van zijn tweede gratis cruise voor vandaag. Er passen zelfs twee Strada's tegelijk op de pont en nog een paar fietsen erbij ook!




'Stereotype scooterrijders', handig opgesteld op de oprit naar de pont.





De afsluiting gaat 2 dagen duren '...is het plan, maar het is de gemeente hè' zei de verkeersbegeleider. We gaan het wel weer zien. Het is immers allemaal voor een goed doel.


Later... Meer!

vrijdag 18 maart 2011

Pak-af-tassen voor de Trike

Vandaag heb ik weer even de tijd gehad om aan de Trike te werken. Theo heeft een (Alleweder-) Aluminiumplaat voor me bewerkt tot een bagagedrager, waarvoor nogmaals mijn dank :) 

Hier ben ik net klaar met het monteren van het achterlicht op de bagagedrager en het boren van de gaten voor de uitlaatklemmen. De plaat zit met twee 40mm uitlaatklemmen om de 'brugleuning' boven het achterwiel geklemd. Onder de bovenzijde zit een tweede plaat om de benodigde stevigheid te geven. Zes treknagels houden de twee platen en de motageplaat van het achterlicht tegen elkaar. Siliconen-kit tussen de twee platen moet indringen van water en daardoor corrosie voorkomen.

De gleuven voor ophanging van de tassen zijn hier nog niet allemaal gereed.

Even kijken hoe het gaat staan....


Het plaatwerk is hier gereed, klaar voor de spuiterij :)


Ook even getest hoe een paar kleine 5mm LEDs het zouden doen als 'gezien worden' verlichting. Ik denk dat dit wel voldoende is voor deze zomer Trike


Zoals altijd; Later... meer!

donderdag 17 maart 2011

Vogeltjes

Het is weer voorjaar. Vanmorgen om 05:50 in de Strada gestapt onder begeleiding van vogelgezang. Heerlijk!


dinsdag 15 maart 2011

Spiegeltje, spiegeltje



Vandaag niet gefietst, dus tijd om een beetje te knutselen. De oude B&M spiegel met klos voor de fietscomputer zwabberde heen en weer tijdens het rijden. Ik had hem daarom van het spatbord af gehaald. De samenstelling weegt 99 gram en dat is wat veel voor de dunne stangen die het spatbord op z'n plaats houden. 




De nieuwe dode hoek spiegel van de Halfords is veel lichter. Hij weegt 13 gram inclusief de aluminium bevestigingsplaat en ik verwacht dat hij een stuk stabieler zal zijn, ook al omdat de arm van de nieuwe spiegel een stuk korter is.






Het is een bolle spiegel, en het zicht naar achter is heel anders dan met de B&M spiegel.




Later... Meer!

zondag 13 maart 2011

De zaag erin!

Ik had hier nog een Spanninga ARCUS XB achterlicht liggen. Nu ja, alleen het reflector deel dan. Ooit van een fiets af gevallen en door mij opgeraapt. Dat is een mooi uitgangspunt om een achterlicht voor mijn Trike te bouwen :) Dan moet de 70mW LED natuurlijk wel vervangen worden door wat sterkers. Mijn standaard keuze is dan de 1 Watt rode LED spot van Dealextreme. Deze LED spot is makkelijk te gebruiken als donor voor  de LED en driver. Deze LED geeft meer dan voldoende licht. Ik heb hem op een aluminium plaat gelijmd met warmtegeleidende lijm. De acryl 'snorharen' in de lamp geven een mooie spreiding van het licht, en ik ben meteen voorzien van de (verplichtte) achter-reflector.



De brugleuning boven het achterwiel heb ik 15cm ingekort en is nu net lang genoeg om achter de twee fietstassen uit te komen. Onder de buis heb ik een plastic MTB spatbord bevestigd met (Alleweder-) popnagels. Hier heb ik de lamp en een van de tassen tijdelijk aan de buis gehangen om een idee te geven van hoe het eruit zal komen te zien. 






Het nieuwe achterlicht is ook van de zijkant goed te zien.




Nu nog een mooie bevestigingsplaat voor de tassen, koplampje(s), accupack en een spiegel monteren.


Later.... meer!

De overtreffende trap

Lekker met je Strada crossen op het ijs, zoals de kat, het lijkt me heel leuk om eens te doen. Maar het kan blijkbaar ook fout gaan, zoals ik lees over Kees op het blog van Wim Schermer. De gevolgen blijven beperkt tot wat nattigheid en een lekke band. Sommige Strada-rijders hebben daar niet eens ijs voor nodig :P


Heel naar, maar op een Oostenrijks blog lees ik het avontuur van Pachauer Gerd en zijn Mango 211. Na het lekker driften op de de bevroren Neusiedler See wordt hij onaangenaam verrast als hij een stukje niet-bevroren Neusiedler See weet te vinden. De mango knalt over de brede scheur in het ijs heen en daarbij beschadigen de body en de voorwielen ernstig. Het achterwiel red het niet tot de overkant, en langzaam glijdt de mango achteruit het wak in. Met veel moed weet deze Velonaut zijn net één jaar oude Mango te redden van een ijzig graf. Lees het hele verhaal op zijn blog en zie hoe de Mango met 90% aan nieuwe onderdelen herbouwd wordt, met foto's van de herbouw bij Ligfietsgarage Groningen


Op een van die foto's is David Hembrow aan het werk, die een eigen blog onderhoud: A view from the Cyclepath.  Een heel leuk blog vooral over de fietsvoorzieningen in onze koude kikkerland, gezien door de ogen van een (ex-)buitenlander.


Zo. Tijd om eens wat nuttigs te gaan doen.


Later!

zaterdag 12 maart 2011

VliegerVlag

Ik heb het al eerder of over een vlag gehad voor de Trike. De bij de lokale fietsenmaker of bouwmarkt verkrijgbare vlaggetjes vind ik lelijk of te kinderlijk, en de acceptabeler modellen zijn duur en lastig(er) te verkrijgen. Al overdenkend kreeg ik opeens een breenweef. En nee, het deed geen pijn. Had ik niet nog zo een felgekleurde delta vlieger gekocht? Die ligt toch maar ongebruikt te wezen in de schuur. Als ik daar nu eens een vlag van maak...



De vlieger heeft alles in huis. Glasvezel(?) stokken, plastic koppelstukken en doek. En hij heeft al bijna de juiste vorm ook!




Tja, ik weet het niet hoor... Het is wel een vlag, maar niet echt super mooi. Wel een stuk beter dan die oranje veiligheidsvlaggetjes die we onze kinderen aandoen, dat wel.


Eens kijken hoe deze vlag mij in het gebruik bevalt. 


Vandaag heb ik de linker remkabel vervangen, en de rechter iets anders aangesloten. De kabels komen nu iets rechter uit voor de hevel van de trommelrem. Tijd dus voor een proefrit!


In het Pampushout even gestopt vanwege het fotogenieke landschap en om de remkabels wat bij de stellen - de trike trok naar links tijdens het remmen.

En een foto voor Theo; het kán wel, 29-30km/h op een Trike. Maar makkelijk gaat het met niet af. Ik rij eerder net iets boven de twintig dan tegen de dertig kilometer per uur. Zo'n 10 km/h langzamer dan met de Strada dus. Da's wel aanmerkelijk langzamer!


Die teller was vrij lastig te installeren - de opnemer paste niet op de iele spijlen van het spatbord en de teller zelf is ook niet makkelijk ergens te bevestigen. Voor zowel de opnemer als de teller heb ik een bevestigingsplaat van RVS gemaakt.




Om een indruk te krijgen van de vlag, nog een plaatje met op de achtergrond de drijvende gebouwen van Floating Life in de Pampushaven bij Almere.








Tot mijn verbazing dacht ik nog snel genoeg aan mijn camera, toen me op de Oostvaardersdijk een geel monster tegemoet kwam. Het is een (voor mij) onbekende Questrijder die hier vriendelijk zijn hand opsteekt.




Nog even een plaatje voor de sfeer - het is een prachtige dag vandaag.



En vooruit, nog maar een plaatje van de Trike met vlag, uitkijkend over het Almere-Pampus windenergiepark.


Later... Meer!

Edit (27 maart): Bickies tip maar ter hare genomen en het gele deel eraf geknipt. Ook wat strips van een fluo-vest gehaald en op de vlag geplakt :)