zondag 26 augustus 2012

Fietsen in Denemarken.

In de reeks "Fietsen in...", volgt nu een artikel over "Fietsen in Denemarken...". Een populaire bestemming onder fietsend Nederland dit jaar.

Nu ja, niet dat ik daar gefietst heb, maar ik heb er een weekje doorgebracht met het gezin in een huisje van Lalandia net buiten Billund. Billund, dat bekend staat om Lego en .... Nu ja, ze zijn bekend van het Lego speelgoed.

Natuurlijk hebben we een dagje doorgebracht in Legoland, en natuurlijk moesten de Deense Leitra's opgezocht en vereeuwigd worden. Een Strada in het Nederlandse deel kon ik helaas niet vinden :-(


Bij de poort bleek eerder de nieuwste attractie, de Quests van Wim, Jan en Cees inmiddels ook al verdwenen ;-)


Aan de tweewielende ligfietsers is ook gedacht, hoewel ik die nu juist niet heb zien fietsen daar.


Wel blijkt dat fietsen in de steden en dorpen heel normaal is. Er zijn her en der ook wel wat fietsvoorzieningen, maar als verwende Nederlander mis je toch de vrijliggende fietspaden naast de provinciale 80km/h wegen. Hier hebben ze zelfs geen vermaledijde "fietssuggestiestroken" (al zouden ze die hier ook moeten verbieden...). Ik zou er niet graag fietsen, zelfs niet met het helmpje op dat de meeste Vikingen hier verkiezen te dragen op de fiets.


Ook bij Lego Systems wordt er op de fiets gereden, getuige de rij met fietsen voor de hoofdingang.


En ook bij scholen en openbare gebouwen vind je fietsen, zij het in mindere mate dan in Nederland.



Prachtig mooi, wat ze daar allemaal van Lego weten te bouwen.


Een bezoek aan de Bakermat van het Christendom in Denemarken, Jelling, stond ook op het menu. Daar waren we eigenlijk een jaar of twee te vroeg; men is daar druk doende om een deel van de historische bezienswaardigheden te reconstrueren. In 2014 zou men daar mee klaar moeten zijn. Het bezoek was nu al toch heel indrukwekkend.


Voor herhaling vatbaar dus, dat Denemarken!

Later...meer!

donderdag 16 augustus 2012

Helmlampje

De nieuwe helmlamp is gereed en op de eKoi helm gemonteerd; kan haast niet wachten om hem uit te proberen :)



Alleen de draad tussen de lamp en de accu moet nog wat aangepast. Die moet zwart worden.

De zuigslang van de waterzak hen ik intussen voorzien van een creatief aangebracht stukje klittenband. Zo kan ik de slang aan de wielkast bevestigen.

Later... meer!.

EDIT: Vergelijking tussen de bestaanden en nieuwe helmlamp:

Nog een EDIT: Zichtbaarheid bij daglicht 'in' de bundel.
 

dinsdag 14 augustus 2012

Quechua Hydration Pack Dispenser Insulation Sleeve

Op aanraden van Maarten want "Slangisolatie voorkomt ook aanslag in de slang, dat is eigenlijk algengroei." heb ik vandaag een isolatiehoes gekocht voor de zuigslang van mijn waterzak. 
Ofwel een "Quechua Hydration Pack Dispenser Insulation Sleeve" ... ofzoiets. Was niet zo duur als het klinkt; Slechts €4,95 bij de Decathlon.


Morgen 50% kans dat ik hem goed kan testen :)


Later... Meer!

maandag 13 augustus 2012

In de file uit kantoor.

Heb ík weer! 

File langs 't Gein! 

Langzaamrijdend en stilstaand verkeer voor me :(



;-)


Vandaag gezellig retour gefietst met Jurren en Theo; onderweg ook nog de Ambulancequest tegen het lijf gereden...



zondag 12 augustus 2012

Mist tijdens zonsopkomst in de Reaalspolder.

Twee plaatjes van mijn woon-werk route van afgelopen week.


Reaalspolder in het licht van de opgaande zon.


Pony's in de mist.

vrijdag 10 augustus 2012

Nieuwe helmlamp

Laat ik maar beginnen met een sneak preview van het eindresultaat. Hier een test van de nieuwe helmlamp in de tuin.

Uit de voorzijde komt gebundeld wit licht, genoeg om goed bij te zien, en zeker genoeg om zelfs overdag goed op te vallen. Uit de achterzijde komt een rode punt van licht die alle kanten uit straalt.

Dit is een foto van de onderdelen en een exemplaar 'I have prepared earlier'. De onderdelen liggen zo'n beetje op de plek waar ze in het uiteindelijke product terecht moeten komen. 
Allereerst moet de zaklamp ingekort worden. De schroefdop met schakelaar gooi ik weg; die is niet meer nodig. De rode LED lijm ik eerst met Thermal Glue en een afdeklaag 5 minuten epoxy op de afgezaagde body van de zaklamp.


De driver die in de zaklamp zit verwijder ik (voorzichtig). Deze doet ook geen dienst meer en kan weg. De steker plak ik met epoxy op een montagegat in de behuizing.

De nieuwe driver moet ook mishandeld worden. Deze is geschikt voor AC spanning en de diodebrug die daarvoor zorgt, geeft in de toepassing met een accu alleen maar verliezen. Die 4 dioden desoldeer ik, en de accu aansluiting (zwarte en rode draad) soldeer ik op de plaats waar eerst twee dioden gemonteerd waren.
De twee tabjes aan de zijkant van de print kort ik in, en de kleine witte LED (boven) en grotere rode CREE LED (onder) soldeer ik in serie op de LED+ en LED- aansluiting van de driver. Hier een foto in plaats van een elektrisch schema. De foto is in scene gezet; de witte CREE XP-G LED blijft namelijk veilig in de pil van de zaklamp bevestigd.
De driver en bedrading frommel ik in de zaklamp. Een dun velletje plastic zorgt ervoor dat er geen ongewenste contacten plaatsvinden tussen de driver en de behuizing. En dan... Tadaaaaa.
De 335 mA stroombron geeft ongeveer 1,3 Watt aan de witte LED (Vf ~ 4 Volt) en 0,7 Watt aan de rode LED (Vf ~ 2 Volt). opgenomen vermogen van de gehele lamp is 2 Watt (250mA bij 8 Volt). Stroombron is een accu van twee 18650 LiIon cellen. De witte LED geeft ongeveer 100 Lumen licht, de rode 50.
Zoals BrandweerQuest al opmerkte: Een hoop moeite; er zijn simpeler oplossingen. Maar dit is er een voor de liefhebber :)




Ik kom overigens steeds vaker deze sticker tegen in Amstelveen.
Hoop dat het besef omtrent vervuilend verkeer inderdaad toeneemt - en dat er ook wat aan gedaan gaat worden. Initiatieven als het weren van oudere auto's uit binnensteden juich ik dan ook toe.


Later... Meer!