maandag 16 juli 2012

Een Strada met vleugels!

Ik heb hem van het weekeinde gezien! Een Strada met vleugels! In het Aviodrome!


Het is de G-AEOF. Een Mignet HM-14, ontworpen door Henry Mignet. Dit mini-vliegtuig koos het luchtruim voor het eerst om September 1933. het is Mignets eerste onwerp van zijn 'vliegende vlooien'. Hij heeft het vliegtuig ontworpen met de bedoeling om het door hobbyisten te laten bouwen.
The Dream of Flying  (Avrosys.nu)
Na een aantal dodelijke ongelukken met dit type vliegtuig, werd het ontwerp van de HM-14 in 1936 door Royal Aircraft Establishment in de United Kingdom in opdracht van het Franse ministerie van luchtvaart onderzocht. Hiermee werd een ontwerpfout aan het licht gebracht en aanbevelingen gedaan ter verbetering. De Vliegende vlo werd daarna een groot, zij het controversieel succes. In Frankrijk hebben er letterlijk honderden rondgevlogen.

Een bijzonder vliegtuig, met een bijzonder verhaal. Maar in het Aviodrome zul je dat niet te weten komen. Daar staat de vliegende vlo weg gepropt in de display over de luchtvaart op Nederlands Indië. Dat was wat me het meest opviel in het Aviodrome, het gebrek aan informatie over de - vele - vliegtuigen die daar op display staan. Of bijvoorbeeld een tekst over een verkeerstoren die verkeerd geplaatst is (mochten jullie hem kwijt zijn daar; hij staat bij de radar antenne). Het Aviodrome is als een Phoenix herrezen uit haar as, en gelukkig maar. Maar men heeft nog wel een en ander te doen aan onderhoud van de vliegtuigen die daar op display staan, en de informatievoorziening aan de bezoeker.

Waar ik wel een beetje om moest lachen was deze 'Hubble Space telescope'. 


De schotelantennes bleken bij nadere beschouwing van Zweeds design.

(BLANDA BLANK Serveerschaal, roestvrij staal € 5.99)


Zoals altijd,

Later... meer!

Hé Knappe man in die Strada!

"Hé Knappe man in die Strada!"

Je hoort het eigenlijk nooit.

Vreemd.


;-)

Vanmorgen een 'nieuwe' gele Quest ontdekt op 'mijn' route. Een aardige medevelonaut, die eens een andere route naar Amsterdam Noord aan het uitproberen was.


Later.... meer!


woensdag 11 juli 2012

Fietsroutes op Google maps.

Het lijkt er op dat de fietsersbond er een concurrent bijgekregen heeft, daar waar het gaat om de fietsrouteplanner. Volgens een bericht op NU.nl, zijn "Fietsroutes beschikbaar in Google Maps".

Natuurlijk heb ik meteen even geprobeerd wat voor route de planner geeft voor mijn vaste woon-werk route. Vreemd genoeg komen er twee behoorlijk verschillende routes uit voor de heen en terugweg, de een 3,7km langer dan de ander. LOL. Beide routes zijn anders dan mijn standaard route en anders dan de route van de fietsersbond. Maar zoals Goolge al zegt; de planner is nog 'in ontwikkeling'.

Ik ga er eens mee spelen. Helaas is de functie nog niet aanwezig in het programma 'kaarten' van iOS5 :( 





Later... meer!.

Wát een *&$#^#$&*weer!

Ik hoop dat het vanmiddag drogerder is...


NU.nl: Files door hoosbuien

woensdag 4 juli 2012

Lekker Strak

Soms zit geluk in kleine dingen. Zo kan ik er van genieten dat de schuimkap op m’n Strada weer goed vast te maken is. Die zat de laatste tijd een beetje gammel met een missende en drie half los hangende klittenband sluitingen. De kap was zelfs al een keer van de fiets gewaaid onder het rijden. Zo rij ik al een paar maanden rond. Of reed, want recent heb ik weer wat nieuw band onder de rand van het mangat gelijmd.

En nu is het heerlijk om de kap te bevestigen op de parkeerplaats. Lekker strak.


Met de kilometers gaat het iets beter dan voorheen, maar de gelegenheid om te fietsen is toch minder dan voorgaande jaren. In Juni heb ik 490 km gereden volgens de teller. Volgens de spreadsheet zouden dat er 180 meer moeten zijn. Strange... maar ik voel me goed, en daar gaat het om :)
Over goed voelen gesproken...

...Ik blijk geluk te hebben dat ik nog leef. In Weesp zijn ze de Vecht aan uit uitbaggeren bij de spoorbrug, en daar zijn ze nogal bang voor het vinden van bommen uit de tweede wereldoorlog. En daar fiet ik dus langs op weg naar kantoor.


Zoals altijd,

Later...meer!

dinsdag 3 juli 2012

Omleiding door werkzaamheden fietstunnel Nieuwemeerdijk en N232

Het stond al een tijdje aangekondigd, de Werkzaamheden aan de fietstunnel Nieuwemeerdijk en N232 en nu is het dan zo ver: we zijn de rest van het jaar 'omgeleid'.

Ik was vrij verontrust over de aankondiging – bij een eerdere tijdelijke fietsoversteekplaats hier op Schiphol-Oost was het met de Strada schier onmogelijk om de knop van de verkeerslichten te bedienen. En dan nog moest je vaak minutenlang wachten tot het licht eindelijk op groen sprong.

Maar ik moet toegeven; de omleiding die ze hier voor ons bedacht hebben is lang niet slecht.



Om te beginnen de afgezette tunnel hier rechts in beeld. De weg erboven moet breder worden, dus de tunnel ook. We gaan eerst met een scherpe bocht naar links.
.

Rechts zie je de speciale brug die ze neergelegd hebben om het omgeleide verkeer het talud op te laten rijden. Breed genoeg, ook voor een Velomobiel.


Bovenaan de brug heeft men een pad aangelegd van betonplaten. Deze leid je onder de snelweg A9 door, naar een tijdelijke oversteekplaats, beveiligd met verkeerslichten.

De borden met de gebruiksaanwijzing van het verkeerslicht (Rood = stoppen, groen = rijden) doen wat simplistisch aan, maar zijn waarschijnlijk verkeerd geplaatst. Ze zijn nu leesbaar voor de fietsers, maar zouden natuurlijk op de automobilisten gericht moeten zijn. Schoonheidsfoutje! De knop bij de verkeerslichten bedient een aftelklok. Je kunt meestal vrij vlot doorrijden.

Tussen de twee rijbanen is met oranje pylonen gezorgd voor een veilige opstelplaats, ruim genoeg voor twee Strada’s (gisteren nog geprobeerd, het past!).

Na de oversteek wederom rechts, en je rijdt op het oude fietspad.

Na korte tijd zie je rechts de afgezette fietstunnel en ben je weer op de route.


Hoewel ik niet blij ben met omleidingen in het algemeen, moet ik toegeven dat ze hier toch wel hun best gedaan hebben om een an ander op zo veilig mogelijke wijze uit te voeren.

Zoals altijd.

Later... meer!

vrijdag 29 juni 2012

Ongeval Beemsterbrug Almere.

Je wilt er eigenlijk niet over nadenken wat er gebeurd zou kunnen zijn, maar op de kruising van de Beemsterbrug en het fietspad staan sinds een paar weken onheilspellende krijtstrepen op het wegdek, inclusief positie van slachtoffers. Dit kruispunt is deel van mijn woon/ werk route.



Grotere kaart weergeven


Blijkbaar is er een ernstig ongeval geweest tussen verkeer op de rijbaan en het fietspad. Het is ook een onoverzichtelijke kruising; je wordt voor verkeer dat je over de brug nadert onttrokken aan het zicht door het openbaar groen. Ik deed en doe altijd heel voorzichtig als ik daar rij, en 'neem' zeker geen voorrang, ook al zou ik daar recht op hebben. Dat bleek dit keer echter geen rol gespeeld te hebben; het verkeer op het fietspad kwam van de andere kant, waar de begroeiing geen rol speelt.


Dankzij Google kwam ik op dit bericht van omroep Flevoland:
“Twee jongemannen op een brommer zijn donderdagmiddag op de Beemsterweg in Almere ernstig gewond geraakt toen ze tegen een vrachtwagen botsten. Dat meldt de politie.
De slachtoffers werden met ambulances naar twee ziekenhuizen in Amsterdam gebracht. Volgens een woordvoerder van de politie heeft de bestuurder van de brommer waarschijnlijk geen voorrang verleend. “


Je moet er toch niet aan denken…


Meer goed; het oude gezegde gaat nog steeds op. Als het kalf verdronken is…
…snoeit met het openbaar groen en legt men een duidelijke voorrangskruising aan.



Ik moet zeggen; het is een duidelijke verbetering.

Maar nu knaagt het; had ik deze kruising nu als ‘gevaarlijk’ moeten melden? En waar dan? Op de meldingenlijst van de fietsersbond staan tientallen meldingen. Heeft dat nut? Zou een melding dit ongeluk voorkomen hebben?

Later…. Meer!