dinsdag 22 februari 2011

Frisjes

Het was vanmorgen nogal fris. Frisser nog dan gisteren. Toen had ik mijn muts en nekslurf niet bij me - kon ze zo snel niet vinden. Ook mijn helm-lamp was buiten dienst, gisteren. Een draadje in de accu gebroken die ik verzuimd had te repareren. Vandaag had ik ze gelukkig wél mee, mijn mutsje, nekslurf en gerepareerde helmlamp. Maar m'n fietsbril niet. Die was ik vergeten. Nu ja, je kan nu eenmaal niet alles hebben :p

Maar fris was het dus. Zo fris, dat de zweet-dampen zich als een dun laagje ijs afzetten tegen de wanden van de Strada. Zo fris, dat het lekwater uit m'n bidon een poeltje ijs vormde op de bodem. Zo fris, dat ik lichte koppijn kreeg van de kou. Zo fris... Nu ja, U vat hem wel. Het was fris ;)


Normalerwijze had ik bij dergelijke temperaturen een extra broek en paar sokken aangetrokken. Maar ik was vergeten op de thermometer te kijken voor ik naar buiten ging. Ook de buurman die zijn ruitje stond schoon te krabben deed nog geen lampje bij me branden. Pas toen ik al op kantoor was drong het tot me door hoe koud het eigenlijk was. Minus zes graden Celcius volgens Schiphol METAR met een dauwpunt van minus negen.

Wat me verbaasde was dat ik eigenlijk helemaal geen koude voeten gehad heb. Normaal heb ik dat wel, zelfs met de extra sokken. Vreemd.

Op de terugweg had ik nog een klein probleempje. Het water in m'n drinksysteem was nu helemaal bevroren. Pas halverwege de terugweg was er weer een beetje vloeistof te ontfutselen aan de sabbeltuit. Met stukjes ijs. Jummie :)


Later.... meer!

vrijdag 18 februari 2011

Twike

Gisteren en vandaag was ik in Bazel voor een training en kwam ik in de binnenstad een Twike tegen. Die had ik tot op heden alleen nog maar op Internet gezien en niet 'in het wild'. Wat een geinig ding!

Buiten het moderne Tupperware-geweld hadden ze daar ook nog ander moois, zoals de Munster van Bazel, de voornaamste kerk in deze Zwitserse stad.
Ik hoop er nog eens naar terug te gaan, als ik wat meer tijd heb om de stad te verkennen.

donderdag 10 februari 2011

Mooie Draaiplaatjes

Naast vernieuwde technische informatie, zijn er op Velomobiel.nl ook mooie draaiplaatjes te vinden van de Quest en Strada.

 Klik op Producten > Strada > 360° aanzicht en aanschouwt de Strada in al haar glorie:


Nu ik dat zo zie... heb ik toch spijt.

Spijt dat ik destijds niet een dubbele koplamp besteld heb. Nu ja, zo blijft er iets te wensen over!


Volgende keer... meer!

woensdag 9 februari 2011

Jurren brengt offer

Jurren, de nieuwe Velonaut die we 23 Januari bij U introduceerden heeft vandaag het ultieme offer gebracht. In een poging om de Velomobiel-Goden goed te stemmen zodat hij in staat zal worden gesteld zijn voorgenomen eerste woon-werk rit met de Mango af te leggen, heeft hij zijn bukfiets ritueel verbrand. Een waardig offer.

Goed gedaan Jurren!

We hopen je snel een keer tegen te komen in je Mango ;-)








Foto Credits

maandag 7 februari 2011

Nieuw persoonlijk record: 59,5 km/h

Vandaag lekker naar kantoor gefietst. Vanmorgen een beetje wind tegen, en vanmiddag een behoorlijk briesje mee. Op het Ton Storkpad langs het spoor tussen Weesp en Muiderberg heb ik zelfs even de 59,5km/h aangetipt. Een nieuw persoonlijk record. Voor twee Schwalbe Marathon plus banden (47-406) en achter de standaard Vredestein Perfect Moirree 54-559. Alle banden ergens op een druk van 4-5 Bar (ik hou dat niet zo goed bij...). De teller staat ingesteld op een omtrek van 158cm (voor de statistici onder U).

Op de weg naar beneden van de Hollandse brug af ging het ook hard. Bij 60 km/h ben ik maar gestopt met trappen; ik vond het hard genoeg gaan zo.
Dat is dus de snelheid die op de meter als maximum onthouden wordt, maar de 59,5 op een vlak fietspad vind ik het leukst :)

Later.... Meer!

Kilometerstand Januari

Het is weer zover; tijd om de stand van zaken op te maken. De kilometerstand voor eind Januari is 4233. Dat betekent dat ik in Januari 1011km afgelegd heb. Veel is dat niet als ik dat met Theo vergelijk, maar voor mij persoonlijk is het een mooie prestatie, gefaciliteerd door het milde weer van de afgelopen maand. 
De 1011km worden aangegeven door de eenzame blauwe stip geheel links op de kaart. Dit maakt het eenvoudig te zien dat ik de afgelopen maand meer kilometers afgelegd heb dan in alle Januari's ervoor. Een mooi begin van het jaar 2011 :)

Als ik Fietsenscoort.nl mag geloven, dan gaat de Strada na 20 maanden geld opbrengen. Nog maar 16 maanden te gaan!

 

zondag 30 januari 2011

Nieuw leven voor aluminium 3 Watt LED spot

Ik heb nog een tweetal 3 Watt LED spots met MR-16 aansluiting liggen. Dit type LED is een tijdje gebruikt als standaard verlichting voor velomobielen. Inwendig zit een 3 Watt LED driver (800 milli-Ampère stroombron) en een 3 Watt Luxeon LED. De behuizing is van aluminium en dient voor koeling van de LED. Helaas is die LED qua lichtopbrengst niet meer van deze tijd. Het is daarom tijd om de LED te vervangen voor een modernere CREE XR-E Q5. Deze geeft bij dezelfde stroom ruim twee keer zoveel licht, en dat is altijd prettig :)

Het begint met het demonteren van de lens en de twee printplaten.
De eerste winst is te behalen door de diode brug te overbruggen. Hiermee verdwijnt een verliespost van ongeveer 0,5 Watt. Dit lijkt niet veel, maar is toch een aanzienlijk deel als je bedenkt dat de LED in totaal maar 3 Watt vermogen opneemt. De lamp wordt met het verdwijnen van de 4 dioden wel gevoelig voor de manier van aansluiten. De + en de - verwisselen zal nu waarschijnlijk het eind van de driver betekenen. Voorzichtig zijn dus. In ruil daarvoor is de lamp bij een 1 Volt lagere spanning te gebruiken met een verminderd stroomverbruik. Dat betekent dus méér en langer licht uit dezelfde accu. De printplaat met de Luxeon LED is niet meer nodig.
Ik boor meteen twee gaten in de behuizing, om de lamp straks eenvoudig te kunnen monteren. In de gaten komt schroefdraad voor de installatie van twee bouten.
Nu kan de driver en de LED in de lamp gezet worden. De LED wordt met een beetje 'Thermal Glue' op de zitting gelijmd.
Zo ziet de lamp er nu uit in vergelijking met de 'pre-mod' situatie. Op de draad die uit de lamp hang na valt er niet veel te zien...
De achterzijde is ook al niet opvallend anders. Met de T-connector is de lamp straks snel met het boordsysteem te verbinden.
De 'white wall test', of in dit geval de wit-plafond test. Links de CREE XR-E en rechts de Luxeon LED. Het verschil is duidelijk.
Hier wat plaatjes van het aangepaste licht in de tuin.



Ik heb in het verleden eenzelfde LED spot als eens gebruikt op mijn bukfiets als koplamp. De beschrijving daarvan kun je hier vinden.