In plaats van een nieuwe accu heb ik de helmlamp nu met een kabel aangesloten op de 12 Volt boordaccu. Voor de hoeveelheid licht die de helmlamp geeft maakt het geen verschil; alleen wordt de lamp iets warmer in het gebruik. De LED driver is blijkbaar minder efficiënt op deze spanning. De capaciteit van de accu is ruim voldoende om deze extra belasting 3 uur van stroom te voorzien.
Ik sluit de lamp nu aan op dezelfde aansluiting die ik voor de acculader gebruik, noodzakelijkerwijze met dezelfde T-connectoren. De connector is in geval van calamiteiten gewoon los te rukken.
Er zit geen schakelaar in de kabel, dus de lamp is aan zolang de kabel aangesloten is. Ik rij altijd met alle verlichting aan, dus dat is voor mij niet zo een probleem, en het verlaagt de kans op storing.
Tijdens het rijden valt de kabel achter mijn rug en loopt dan onder mijn arm langs richting de aansluiting in de Strada. Ik voel er dus niets van tijdens het rijden. De kabel is bovendien lang genoeg om uit de Strada te stappen zonder dat ik hem los hoef te halen.
Ook op beide helmlampen zelf zit de T-connector. De witte 'aanslag' op de pennen van de lamp connector is opzet; dit is siliconen-vet wat wat moet voorkomen dat de connector gaat corroderen.
Zoals altijd...
...Later meer!
Voordeel van deze conectorkabel is dat je nu niet langer meer beperkt bent in de keuze van de accu voor je hoofdlamp. Je zou hem nu bijvoorbeeld ook aan kunnen sluiten op penlights of een telefoon-accu (zoals ook vaak in dash-cams zit). en dat bakje kun je dan achter je stoel hangen of zo.
BeantwoordenVerwijderenJa, inderdaad :-) Maar denk zelf aan een Lithium-Ion accu als backup voor en de helmlamp en de verlichting/ toeter/ USB outlet in de Strada.
VerwijderenGeen foto's! Ik zie enkel een verbodsbordje.
BeantwoordenVerwijderenIk zie ze zelf wel, maar dat is natuurlijk niet acceptabel! Ik heb ze nog een keer ge-upload en geplaatst. Ik hoop dat het zo beter gaat :-)
Verwijderen