dinsdag 8 maart 2011

Ligfiets TV

Hoe gaat het, als je een nieuwe bezigheid omarmt? Je gaat er eens wat over lezen, zoek eens wat op internet en zo kom je interessante informatie tegen. Je gaat je meer interesseren in het onderwerp en gaat wat actiever deelnemen. 

Zo is het mij ook gegaan met het fenomeen ligfiets. Jarenlang heb ik op een saaie tweewieler gefietst. Eerst tijdens mijn schooljaren in Amsterdam, en later naar kantoor. De laatste jaren betrof dat woon-werk verkeer tussen Almere en Schiphol. Al snel voel je de behoefte om zaken te verbeteren. Na wat gerommel met oude NiCd accu's en een 20 Watt halogeenlamp als koplamp op de fiets, kwam de grote stap voorwaarts met mijn 'ontdekking' van candlepowerforums en de moderne power-LEDs. 


In die tijd reed ik wel eens samen met een collega Theo in zijn Alligt Alleweder A4. Ik vond hem maar een rare knakker, met zijn rare fiets.
Maar hij had met zijn Velomobiel blijkbaar werkelijk voordeel boven de 'normale' fiets. Heb heel wat dagen puffend en hijgend op mijn tweewieler achter heb aangereden tegen de wind in. Daarbij liet ik bij slecht weer vaker verstek gaan dan hij. Dus ben ik me eens gaan oriënteren op het onderwerp. Belangrijke bronnen van informatie bleken het Blog van Wim Schermer, Ligfiets.net (en dan vooral de advertenties). uiteindelijk ben ik via dat laatste medium in het bezit gekomen van een 12 jaar oude Flevobike Alleweder Series II van Geert Mighels.
Nou, zo een oude fiets is heerlijk om mee te beginnen, maar heeft ook heel veel mogelijkheden tot verbetering en reparatie. Zo kwam ik al zoekend naar informatie terecht op het forum van de Gentse Liggers, The Recumbent Bike Forum, LiegeRadForum en verschillende Alleweder Blogs zoals die van Mick (Eigenfiets.nl) en Jan Reus (Alleweder heeft weer een gelukkige eigenaar). Ook voelde ik de behoefte om de door mij in de praktijk gebrachte informatie weer te delen met 'de gemeente' en ben ik een eigen blog begonnen: Almereweder en later het Cookie Strada 48 Blog.

Van de plannen om de Alleweder helemaal uit te deuken en op te knappen is eigenlijk niets terecht gekomen. Vrijwel direct na ingebruikname was ik niet meer uit dat ding weg te slaan en was de Alleweder een onmisbaar transportmiddel geworden.

Maar ik dwaal af...


...waar ik het eigenlijk over wilde hebben was de Ligfiets TV, of eigenlijk recumbent TV. Een pagina waarop ligfiets gerelateerde video's van Youtube, Vimeo en Google verzameld en gepresenteerd worden. En sinds een week heeft met daar ook een eigen show met dezelfde naam. De show is gelieerd aan een andere bron van informatie over ligfietsen; The Recumbent Blog, het Blog van Alan Barnard dat sinds 1 April in handen is van Rob en Penny Mackenzie.

Tot nu toe is er maar één aflevering van Recumbent TV on-line, maar men belooft een (bijna) maandelijkse Show over ligfietsen en aanverwante onderwerpen. Ik zou zeggen, 'sit back and relax' terwijl u de informatie die gastheer Travis Prebble u aanbiedt tot u laat komen.




...met de excuses aan eenieder wiens pagina ik in deze opsomming vergeten ben :p

6 opmerkingen:

  1. Mooie links !
    De "hoofdfilm" bewaar ik voor vanavond !

    Grieten, Theo

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Een herkenbaar sluipend'verslavings'patroon Erwin, zo vergaat het meerdere fietsers ;-)

    groet Jurren (Bianchi>Fujin>Mango)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Jahaaa... die ook! Al is het naar mijn smaak niet het mooiste type AW. Maar ja, wat verwacht je anders van een overenthousiaste FAW-eigenaar ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @Jurren: Heb deze week nog maar 1 keer gefietst, je kán me dus inhalen ;-) Niet qua aantal fietsen, want dat zijn er nu 6!

    @Theo: Ja, precies. Jouw foto ;-)

    @YL: Dank! Heb de bank maar de deur uit gedaan en gebruik nu de fietsen maar :)

    BeantwoordenVerwijderen