zaterdag 12 maart 2011

VliegerVlag

Ik heb het al eerder of over een vlag gehad voor de Trike. De bij de lokale fietsenmaker of bouwmarkt verkrijgbare vlaggetjes vind ik lelijk of te kinderlijk, en de acceptabeler modellen zijn duur en lastig(er) te verkrijgen. Al overdenkend kreeg ik opeens een breenweef. En nee, het deed geen pijn. Had ik niet nog zo een felgekleurde delta vlieger gekocht? Die ligt toch maar ongebruikt te wezen in de schuur. Als ik daar nu eens een vlag van maak...



De vlieger heeft alles in huis. Glasvezel(?) stokken, plastic koppelstukken en doek. En hij heeft al bijna de juiste vorm ook!




Tja, ik weet het niet hoor... Het is wel een vlag, maar niet echt super mooi. Wel een stuk beter dan die oranje veiligheidsvlaggetjes die we onze kinderen aandoen, dat wel.


Eens kijken hoe deze vlag mij in het gebruik bevalt. 


Vandaag heb ik de linker remkabel vervangen, en de rechter iets anders aangesloten. De kabels komen nu iets rechter uit voor de hevel van de trommelrem. Tijd dus voor een proefrit!


In het Pampushout even gestopt vanwege het fotogenieke landschap en om de remkabels wat bij de stellen - de trike trok naar links tijdens het remmen.

En een foto voor Theo; het kán wel, 29-30km/h op een Trike. Maar makkelijk gaat het met niet af. Ik rij eerder net iets boven de twintig dan tegen de dertig kilometer per uur. Zo'n 10 km/h langzamer dan met de Strada dus. Da's wel aanmerkelijk langzamer!


Die teller was vrij lastig te installeren - de opnemer paste niet op de iele spijlen van het spatbord en de teller zelf is ook niet makkelijk ergens te bevestigen. Voor zowel de opnemer als de teller heb ik een bevestigingsplaat van RVS gemaakt.




Om een indruk te krijgen van de vlag, nog een plaatje met op de achtergrond de drijvende gebouwen van Floating Life in de Pampushaven bij Almere.








Tot mijn verbazing dacht ik nog snel genoeg aan mijn camera, toen me op de Oostvaardersdijk een geel monster tegemoet kwam. Het is een (voor mij) onbekende Questrijder die hier vriendelijk zijn hand opsteekt.




Nog even een plaatje voor de sfeer - het is een prachtige dag vandaag.



En vooruit, nog maar een plaatje van de Trike met vlag, uitkijkend over het Almere-Pampus windenergiepark.


Later... Meer!

Edit (27 maart): Bickies tip maar ter hare genomen en het gele deel eraf geknipt. Ook wat strips van een fluo-vest gehaald en op de vlag geplakt :)


vrijdag 11 maart 2011

Neksteun voor de Trike

Vandaag heb ik een neksteun gemaakt voor de Trike. De rand van de berkehouten zitting van de Trike reikt tot onderaan mijn schedel, en dat vind ik bij 'eventualiteiten' onveilig. Vandaar deze simpele oplossing met een stuk schuim en Velcro. Ik heb het schuim vormgegeven met een scherp hobbymes. De Velcro zit met een laag contactlijm op het schuim. Even afwachten of dat een blijvende verbinding blijkt of niet.

Het is lastig om bij dit soort schuim een gladde afwerking te krijgen. Dat is me dan ook niet gelukt. Als het me gaat storen kan ik er een stukje stof overheen spannen, maar voorlopig bevalt deze oplossing me prima.

Tijdens het rijden kan ik me zo nu en dan ontspannen met het hoofd op de nieuwe rustplaats. De steun past precies in de holling van mijn nek.
Later... meer!

woensdag 9 maart 2011

Slaapmatje in de Strada

De Strada heeft een bagage-ruimte naast het achterwiel. Veel gaat er niet in, maar het is wel een handig plekje voor je gereedschapstas. Nu gaat helaas alles wat je langdurig achterin deze ruimte doet na verloop van tijd stuk. Het ruwe oppervlak van de romp werkt als een rasp en slijt door alles heen, en dat is natuurlijk zonde van mijn dure gereedschapstas.

Nu had ik nog een camping slaapmat liggen, die eigenlijk bedoeld was om een schuimkap te maken voor m'n Alleweder (in plaats van het zeil). Omdat dat project toch nooit voltooid zal worden, heb ik een stukje van die mat opgeofferd om het bagage compartiment achterin de Strada te stofferen.

De mat zit met een stuk Velcro vast aan de wielkast, omdat dit eigenlijk ook de enige plek is waar het band redelijk te verlijmen is. Helaas krult het andere eind van de mat nog naar binnen, maar ik ben redelijke hoopvol dat dit vanzelf goed gaat komen.

Let ook op de mooie hangplek voor het beugelslot. Die rust tijdens het rijden op het ophangpunt van de stoel.

Later... meer!

dinsdag 8 maart 2011

Ligfiets TV

Hoe gaat het, als je een nieuwe bezigheid omarmt? Je gaat er eens wat over lezen, zoek eens wat op internet en zo kom je interessante informatie tegen. Je gaat je meer interesseren in het onderwerp en gaat wat actiever deelnemen. 

Zo is het mij ook gegaan met het fenomeen ligfiets. Jarenlang heb ik op een saaie tweewieler gefietst. Eerst tijdens mijn schooljaren in Amsterdam, en later naar kantoor. De laatste jaren betrof dat woon-werk verkeer tussen Almere en Schiphol. Al snel voel je de behoefte om zaken te verbeteren. Na wat gerommel met oude NiCd accu's en een 20 Watt halogeenlamp als koplamp op de fiets, kwam de grote stap voorwaarts met mijn 'ontdekking' van candlepowerforums en de moderne power-LEDs. 


In die tijd reed ik wel eens samen met een collega Theo in zijn Alligt Alleweder A4. Ik vond hem maar een rare knakker, met zijn rare fiets.
Maar hij had met zijn Velomobiel blijkbaar werkelijk voordeel boven de 'normale' fiets. Heb heel wat dagen puffend en hijgend op mijn tweewieler achter heb aangereden tegen de wind in. Daarbij liet ik bij slecht weer vaker verstek gaan dan hij. Dus ben ik me eens gaan oriënteren op het onderwerp. Belangrijke bronnen van informatie bleken het Blog van Wim Schermer, Ligfiets.net (en dan vooral de advertenties). uiteindelijk ben ik via dat laatste medium in het bezit gekomen van een 12 jaar oude Flevobike Alleweder Series II van Geert Mighels.
Nou, zo een oude fiets is heerlijk om mee te beginnen, maar heeft ook heel veel mogelijkheden tot verbetering en reparatie. Zo kwam ik al zoekend naar informatie terecht op het forum van de Gentse Liggers, The Recumbent Bike Forum, LiegeRadForum en verschillende Alleweder Blogs zoals die van Mick (Eigenfiets.nl) en Jan Reus (Alleweder heeft weer een gelukkige eigenaar). Ook voelde ik de behoefte om de door mij in de praktijk gebrachte informatie weer te delen met 'de gemeente' en ben ik een eigen blog begonnen: Almereweder en later het Cookie Strada 48 Blog.

Van de plannen om de Alleweder helemaal uit te deuken en op te knappen is eigenlijk niets terecht gekomen. Vrijwel direct na ingebruikname was ik niet meer uit dat ding weg te slaan en was de Alleweder een onmisbaar transportmiddel geworden.

Maar ik dwaal af...


...waar ik het eigenlijk over wilde hebben was de Ligfiets TV, of eigenlijk recumbent TV. Een pagina waarop ligfiets gerelateerde video's van Youtube, Vimeo en Google verzameld en gepresenteerd worden. En sinds een week heeft met daar ook een eigen show met dezelfde naam. De show is gelieerd aan een andere bron van informatie over ligfietsen; The Recumbent Blog, het Blog van Alan Barnard dat sinds 1 April in handen is van Rob en Penny Mackenzie.

Tot nu toe is er maar één aflevering van Recumbent TV on-line, maar men belooft een (bijna) maandelijkse Show over ligfietsen en aanverwante onderwerpen. Ik zou zeggen, 'sit back and relax' terwijl u de informatie die gastheer Travis Prebble u aanbiedt tot u laat komen.




...met de excuses aan eenieder wiens pagina ik in deze opsomming vergeten ben :p

zondag 6 maart 2011

Volgende keer... kaart mee!

Gisteren heb ik een rondje gemaakt vanuit Breda. Dit keer niet in een Strada of een Trike ligfiets, maar op een Gazelle Riacho. Een wat oudere 'Hybride Lite' fiets volgens de sticker op het frame. 

Afijn, vol goede moed eerst zuidwaarts getrokken lang een riviertje, de Mark. Dat ging wel soepel met wind mee en prettige fietstemperatuur. Ik heb deze router wel eerder afgelegd. Onderweg heb ik het plan opgevat om niet weer dezelfde route noordwaarts te nemen, maar er een echt rondje van te maken. Op een van de fiets-knooppunt kaarten langs de route globaal de route bepaald, en vol goede moed het onbekende pad ingeslagen. 

Wat me als eerst opviel, was dat Belgische automobilisten je toch een stuk dichter passeren dan hetgeen ik gewend ben. Maar dat kan natuurlijk exemplarisch zijn, of het resultaat van mijn subjectieve perceptie.

Het maken van het rondje liep niet zo soepel als voorgenomen. De rest van de route ben ik geen fietskaart meer tegengekomen en was het een beetje gokken om weer terug in Breda te komen. Dat het vrij bewolkt was en ik dus geen houvast had aan de positie van de zon heeft natuurlijk ook niet echt geholpen. Vandaar het wat rare pad in België die ik vandaag met Google Maps en de hulp van Fietsnet.be getracht heb te reconstrueren.

De terugweg was dus wat saai, vooral heel lang hele rechte stukken tegen de wind in. Daarbij viel het me op, dat het toch wel een heel raar concept is om jezelf rechtop zittend tegen de wind in te bewegen. En de zitting van zo een Riacho is ook maar oncomfortabel. Heb vandaag hevig last van zadelpijn.

In Zundert en Rijsbergen (Aopenlaand) nog wel wat raar aangeklede figuren tegengekomen, maar verder vooral veel tegenwind gehad.

Na 50km had ik het eigenlijk wel gehad. Ben daarna in Breda ook nog behoorlijk verkeerd gereden - heb geen idee meer hoe en waar precies, maar ik ben in Breda-West terecht gekomen terwijl ik in Oost moet zijn. Daar gaat mijn geloofwaardigheid als padvinder :(

Uiteindelijk bleef de de teller op 64km staan.

Morgen weer lekker met de Strada naar kantoor. Een heerlijk vooruitzicht!

woensdag 2 maart 2011

Eerste ritje met de Trike

Vandaag hoefde ik slechts 's morgens te werken. Dus op de normale tijd richting Schiphol, en al rond de lunch weer terug. Was heerlijk fietsen, maar ik had me terug wel even in de temperatuur vergist. Door het zonnetje zag het er heel aangenaam uit, maar de koude oostenwind was het toch vrij guur. Onderweg dus maar weer m'n petje opgedaan onder de helm.

Ook vandaag heb ik het eerste ritje met de trike gemaakt. Gewoon, in de buurt. Even kijken bij Menno op de skatebaan en wat spulletjes halen bij de Gamma.

Menno vind het wel wat, de Trike. Hij zou er zelf ook wel een willen. Deze is een beetje te groot nog voor 'm. Flink eten vent, dan pas jij er straks ook op!

Kijk, Papa past er al op - die hoeft beslist niet veel meer te eten ;-)
Heel charmant, de broekspijp in de sok. Maar ja, geen zin in vet op mijn broek.
Eerste indrukken van de trike... LAAG en weinig zijdelingse steun. Bij deze fiets ga ik toch serieus overwegen om er een vlaggetje op te monteren. Bij de Gamma meteen even gekeken, maar een Dora vlaggetje ging me nu net weer wat te ver. Dat moet anders kunnen - Stoerder!

Bij het bochten maken glij ik bijna van de stoel af. Dat gaat nog een beetje oefening vergen. Maar het was wel een leuke ervaring. Heel anders dan een tweewieler, en zelfs anders dan fietsen met de Strada. 

De trike heeft zich redelijk gehouden. Een lager van het rechterwiel tikt wat, daar heb ik een beetje olie op gegooid en hoop er het beste van. Remkabels zijn inmiddels gearriveerd maar nog niet vervangen, en de ophanging van de fietstassen achter is al wel uitgedacht maar moet nog gerealiseerd worden.

In het rustige wijk-verkeer voelde ik me overigens prima op mijn gemak op de Trike. 

Later..... Meer!

EDIT: Later... http://www.bikeflags.de/ ... http://www.purpleskyflags.com/


dinsdag 1 maart 2011

Gereedschap en zo

Vandaag kwam mijn vriend de postbode langs met het pakket van de mannen van Internet-Bikes. Tijd dus om het gereedschap uit de oude Alleweder stoelzak over te doen in de nieuwe Basil fietstas. En ook een mooi moment om een en ander op de gevoelige chip vast te leggen en te inventariseren.

Wat sleep ik nu zo iedere dag mee heen en weer? 
  • Multi-fiets-tool van de LIDL met lijm en plakkers.
  • Extra plakkers, lijm en verschillende doekjes.
  • Tie-Straps.
  • 20" en 26" binnenband.
  • Kettingpons.
  • Flesje kettingolie;
  • Fiets-jack (ook van de LIDL) om in geval van pech een beetje warm te blijven.
  • Flesje wasbenzine (gekregen van theo, om de binnenband te ontvetten in geval van een lek).
  • Setje steeksleutels 6 t/m 15mm.
  • Combinatietang (Action) en schroevedraaier (kruis en gleuf).
Het geheel weegt precies 3,5kg. Dat lijkt veel, maar is 7,5kg minder dan de 11kg die sommige Velonauten meenemen ;-)