zaterdag 14 mei 2011

Een luie Zaterdag

Vandaag een lekkere knutsel/ fiets dag gehad. 

Allereerst het rechterwiel van m'n Zomertrike. Die bleek toch niet zo soepel te lopen na het vervangen van één van de twee lagers. Ik dacht eerst 'dat gaat vanzelf wel over', maar niet dus... Bij het aantrekken van de bout die als as fungeert liep het wiel bij de laatste slag niet soepel meer. Het lager zat wel diep genoeg in de cup, maar het metalen buisje dat de afstand tussen de twee lagers moet bewaren was net iets te kort. Na het installeren van een extra ring om de as tussen de lagers was dat euvel ook weer verholpen. De Trike loopt nu lekker soepel.

Dan de remmen van de Trike. die had ik een tijdje terug van nieuwe kabels voorzien. De plastic tonnetjes die bij de kabel geleverd werden bleken toch niet zo sterk als ik dacht - de metalen huls van de buitenkabel sneed ze langzaam doormidden.
Het kunststof tonnetje heb ik vervangen door een zelfgemaakt tonnetje van aluminium staf. Deze is iets langer en harder, dus de metalen huls van de buitenkabel snijdt er ook niet meer zo makkelijk in. Dat zit dus ook weer netjes en strak. Ik mag wel uitkijken, want straks heb ik helemaal geen excuses meer om er niet op te woon-werk verkeren :D

En tot slot heb ik nog even gespeeld met mijn nieuwe 808 #11 camera. 

Allereerst heb ik met een beetje optische chirurgie de cameramodule recht gezet. Die stond namelijk nogal scheef ten opzichte van de behuizing:

Na wat gerommel was dat al een stuk beter - de camera module zit met smeltlijm gefixeerd in de behuizing.

Van de week had ik er al twee magneten onder gelijmd, vrij naar voorbeeld van Quemo. Vandaag heb ik twee andere magneten in de body van de Strada geplakt met plakband. De camera blijkt hier prima op te bevestigen! Quemo, bedankt voor de tip :)
Ook heb ik een 180° vissen-oog lens gekocht bij Dx. De daarbij behorende metalen ring heb ik om het oog van de camera gelijmd met wat epoxy, nadat ik de behuizing vlak gemaakt had met een mes.


Dit is beeld van de camera met de nieuwe lens: 

En natuurlijk heb ik even een half uurtje rond gereden om de camera te testen. De video toont mijn dagelijkse ergernis; Het 'pad der 1000 bochten'... Het beeld is voortreffelijk, maar de audio heeft veel last van windgeruis.



Vandaar dat ik er maar wat andere audio onder gezet heb...

2 opmerkingen:

  1. Knappe beelden. Door het verschuiven van de reflecties tijdens een bocht, lijkt het soms alsof de camera meedraait in de bocht... ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja, mooi hè, die reflecties. had de Strada speciaal gewassen :) Maar ik zou toch graag wat minder body in beeld zien...

    BeantwoordenVerwijderen