woensdag 9 februari 2011

Jurren brengt offer

Jurren, de nieuwe Velonaut die we 23 Januari bij U introduceerden heeft vandaag het ultieme offer gebracht. In een poging om de Velomobiel-Goden goed te stemmen zodat hij in staat zal worden gesteld zijn voorgenomen eerste woon-werk rit met de Mango af te leggen, heeft hij zijn bukfiets ritueel verbrand. Een waardig offer.

Goed gedaan Jurren!

We hopen je snel een keer tegen te komen in je Mango ;-)








Foto Credits

maandag 7 februari 2011

Nieuw persoonlijk record: 59,5 km/h

Vandaag lekker naar kantoor gefietst. Vanmorgen een beetje wind tegen, en vanmiddag een behoorlijk briesje mee. Op het Ton Storkpad langs het spoor tussen Weesp en Muiderberg heb ik zelfs even de 59,5km/h aangetipt. Een nieuw persoonlijk record. Voor twee Schwalbe Marathon plus banden (47-406) en achter de standaard Vredestein Perfect Moirree 54-559. Alle banden ergens op een druk van 4-5 Bar (ik hou dat niet zo goed bij...). De teller staat ingesteld op een omtrek van 158cm (voor de statistici onder U).

Op de weg naar beneden van de Hollandse brug af ging het ook hard. Bij 60 km/h ben ik maar gestopt met trappen; ik vond het hard genoeg gaan zo.
Dat is dus de snelheid die op de meter als maximum onthouden wordt, maar de 59,5 op een vlak fietspad vind ik het leukst :)

Later.... Meer!

Kilometerstand Januari

Het is weer zover; tijd om de stand van zaken op te maken. De kilometerstand voor eind Januari is 4233. Dat betekent dat ik in Januari 1011km afgelegd heb. Veel is dat niet als ik dat met Theo vergelijk, maar voor mij persoonlijk is het een mooie prestatie, gefaciliteerd door het milde weer van de afgelopen maand. 
De 1011km worden aangegeven door de eenzame blauwe stip geheel links op de kaart. Dit maakt het eenvoudig te zien dat ik de afgelopen maand meer kilometers afgelegd heb dan in alle Januari's ervoor. Een mooi begin van het jaar 2011 :)

Als ik Fietsenscoort.nl mag geloven, dan gaat de Strada na 20 maanden geld opbrengen. Nog maar 16 maanden te gaan!

 

zondag 30 januari 2011

Nieuw leven voor aluminium 3 Watt LED spot

Ik heb nog een tweetal 3 Watt LED spots met MR-16 aansluiting liggen. Dit type LED is een tijdje gebruikt als standaard verlichting voor velomobielen. Inwendig zit een 3 Watt LED driver (800 milli-Ampère stroombron) en een 3 Watt Luxeon LED. De behuizing is van aluminium en dient voor koeling van de LED. Helaas is die LED qua lichtopbrengst niet meer van deze tijd. Het is daarom tijd om de LED te vervangen voor een modernere CREE XR-E Q5. Deze geeft bij dezelfde stroom ruim twee keer zoveel licht, en dat is altijd prettig :)

Het begint met het demonteren van de lens en de twee printplaten.
De eerste winst is te behalen door de diode brug te overbruggen. Hiermee verdwijnt een verliespost van ongeveer 0,5 Watt. Dit lijkt niet veel, maar is toch een aanzienlijk deel als je bedenkt dat de LED in totaal maar 3 Watt vermogen opneemt. De lamp wordt met het verdwijnen van de 4 dioden wel gevoelig voor de manier van aansluiten. De + en de - verwisselen zal nu waarschijnlijk het eind van de driver betekenen. Voorzichtig zijn dus. In ruil daarvoor is de lamp bij een 1 Volt lagere spanning te gebruiken met een verminderd stroomverbruik. Dat betekent dus méér en langer licht uit dezelfde accu. De printplaat met de Luxeon LED is niet meer nodig.
Ik boor meteen twee gaten in de behuizing, om de lamp straks eenvoudig te kunnen monteren. In de gaten komt schroefdraad voor de installatie van twee bouten.
Nu kan de driver en de LED in de lamp gezet worden. De LED wordt met een beetje 'Thermal Glue' op de zitting gelijmd.
Zo ziet de lamp er nu uit in vergelijking met de 'pre-mod' situatie. Op de draad die uit de lamp hang na valt er niet veel te zien...
De achterzijde is ook al niet opvallend anders. Met de T-connector is de lamp straks snel met het boordsysteem te verbinden.
De 'white wall test', of in dit geval de wit-plafond test. Links de CREE XR-E en rechts de Luxeon LED. Het verschil is duidelijk.
Hier wat plaatjes van het aangepaste licht in de tuin.



Ik heb in het verleden eenzelfde LED spot als eens gebruikt op mijn bukfiets als koplamp. De beschrijving daarvan kun je hier vinden.

donderdag 27 januari 2011

Wegmisbruikers!

Wat ik vandaag toch weer tegenkwam op het fietspad... Een hele kudde Segways. Zo zie je ze nooit en zo zie je er een stuk of vijftien die zich iets sneller dan stapvoets op het fietspad voortbewegen. Plaatje is geschoten op het stationsplein op Schiphol Oost.


dinsdag 25 januari 2011

Strada 4000km jong

Velomobiel-waardige snelheid
Ik heb weer een klein persoonlijk hoogtepunt te melden. Vandaag op de terugweg, droog - niet te koud - windje in de rug, heb ik eindelijk een Velomobiel-waardige snelheid gereden. 

Gemiddeld 29.0 km per uur gaf de teller aan bij thuiskomst, en daar moet ik me nog behoorlijk voor uit de naad trappen. Hele stukken tuusen de 30 en 40 kilometer per uur, met 54 de Hollandse brug af en met gierende bandjes (nu overdrijf ik een beetje) de duizenden bochten in het spoorbaanpad nemen.

Planning
Maar ik heb het gehaald. 29km/h. En dat nu de Strada net 4000km jong is. Gisteren tijdens de terugrit van kantoor naar huis was het magische moment, ergens halverwege de rit, dat de teller van 3999,9 naar 4000,0 zou springen. 

Normaal neemt het heel veel van je plan-talent om precies op het juiste moment een foto van je teller te nemen. Op tijd het fototoestel in je tas doen, zorgen voor een opgeladen accu, voldoende vrije ruimte op je geheugen kaart. De vertrektijd een beetje aanpassen, zodat het heuglijke moment bij daglicht plaatsvindt en de foto in natuurlijk licht genomen kan worden. Veelvuldig met je hoofd onder de kap naar je teller loeren en inschatten wanneer...


...Iedereen die mij een beetje kent, weet dat plannen niet één van mijn sterkste punten is. En toch verliep alles in dit geval vlotjes, hetgeen resulteerde in de volgende foto-van-het-moment, de bekroning op mijn werk en een nieuwe mijlpaal in mijn Velonautenbestaan: 
Ik ben er trots op. Op naar de volgende 4000km!


Later meer!

zondag 23 januari 2011

Interregionaal door het Gooi Tuffen Festival

Almere, 23 januari 2011. Van onze verslaggever: Erwin Gijzen

Op Zondag 23 januari is het Interregionaal door het Gooi Tuffen Festival verreden. Deelnemers van heinde en verre (Almere) troffen elkaar op de carpoolplaats bij Muiderberg, om zich op te maken voor "de moeder aller velomobieltochten" ofwel het Interregionaal door het Gooi Tuffen Festival.

Onder de deelnemers ook de nieuwbakken Velonaut Jurren, die vandaag voor de eerste keer op pad ging met zijn nieuwe aanwinst, Mango 027. Hieronder volgt een korte sfeerreportage van het evenement.

Van de vele, vele, vele hoogtepunten tijdens dit evenement noem ik de koffie-stop bj La-Place op de Bussumse Hei, en de soep met broodjes bij Marja en Theo thuis.

Aankomst Theo en Marja in Muziekwijk.

De eerste deelnemers verzamelen zich op de carpoolplaats Muiderberg.



Onderweg naar Naarden-Vesting.



Accuwissel.



Cirkelbos bij Almere








Velomobielengarage. Mango, Strada, Sunrider, nog een Strada en een Go-One 3.

Vandaag 53km gereden.