vrijdag 10 augustus 2012

Nieuwe helmlamp

Laat ik maar beginnen met een sneak preview van het eindresultaat. Hier een test van de nieuwe helmlamp in de tuin.

Uit de voorzijde komt gebundeld wit licht, genoeg om goed bij te zien, en zeker genoeg om zelfs overdag goed op te vallen. Uit de achterzijde komt een rode punt van licht die alle kanten uit straalt.

Dit is een foto van de onderdelen en een exemplaar 'I have prepared earlier'. De onderdelen liggen zo'n beetje op de plek waar ze in het uiteindelijke product terecht moeten komen. 
Allereerst moet de zaklamp ingekort worden. De schroefdop met schakelaar gooi ik weg; die is niet meer nodig. De rode LED lijm ik eerst met Thermal Glue en een afdeklaag 5 minuten epoxy op de afgezaagde body van de zaklamp.


De driver die in de zaklamp zit verwijder ik (voorzichtig). Deze doet ook geen dienst meer en kan weg. De steker plak ik met epoxy op een montagegat in de behuizing.

De nieuwe driver moet ook mishandeld worden. Deze is geschikt voor AC spanning en de diodebrug die daarvoor zorgt, geeft in de toepassing met een accu alleen maar verliezen. Die 4 dioden desoldeer ik, en de accu aansluiting (zwarte en rode draad) soldeer ik op de plaats waar eerst twee dioden gemonteerd waren.
De twee tabjes aan de zijkant van de print kort ik in, en de kleine witte LED (boven) en grotere rode CREE LED (onder) soldeer ik in serie op de LED+ en LED- aansluiting van de driver. Hier een foto in plaats van een elektrisch schema. De foto is in scene gezet; de witte CREE XP-G LED blijft namelijk veilig in de pil van de zaklamp bevestigd.
De driver en bedrading frommel ik in de zaklamp. Een dun velletje plastic zorgt ervoor dat er geen ongewenste contacten plaatsvinden tussen de driver en de behuizing. En dan... Tadaaaaa.
De 335 mA stroombron geeft ongeveer 1,3 Watt aan de witte LED (Vf ~ 4 Volt) en 0,7 Watt aan de rode LED (Vf ~ 2 Volt). opgenomen vermogen van de gehele lamp is 2 Watt (250mA bij 8 Volt). Stroombron is een accu van twee 18650 LiIon cellen. De witte LED geeft ongeveer 100 Lumen licht, de rode 50.
Zoals BrandweerQuest al opmerkte: Een hoop moeite; er zijn simpeler oplossingen. Maar dit is er een voor de liefhebber :)




Ik kom overigens steeds vaker deze sticker tegen in Amstelveen.
Hoop dat het besef omtrent vervuilend verkeer inderdaad toeneemt - en dat er ook wat aan gedaan gaat worden. Initiatieven als het weren van oudere auto's uit binnensteden juich ik dan ook toe.


Later... Meer!

2 opmerkingen:

  1. In Oostzaan kwam ik zo een drukker tegen waar je alleen je hand langs hoeft te halen , 1 met sensor dus , alleen zat dat ding zo hoog dat ik er niet bij kwam , ben maar door rood gegaan.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Een drukker waar je niet op hoeft te drukken. Briljant!

      ;-)

      Verwijderen