dinsdag 1 januari 2013

Beschermen nachtzicht

Allereerst de beste wensen aan 'alle' lezers van mijn Blog voor het komende jaar :-) Dat het maar een gezond en fietsrijk jaar mag worden.

Ik rij nu enige tijd rond met de helmlamp. Het rode achterlicht is niets op aan te merken, maar het witte licht voor heeft nog wel wat ruimte voor verbetering. Vooral in de mist geeft de lamp teveel licht in het zichtveld. Niet op de weg, maar de mistdruppels verstrooien de lichtbundel. In dat soort gevallen is het beter de lamp uit te zetten, net als de lampen aan de spiegels, die ik dan beter kan dimmen. 

Maar ook als het niet mist, geeft de helmlamp soms teveel licht op de 'motorkap' van de Strada. Het strooilicht van de lamp valt net op de voorrand van het instapgat, en de fel rode kleur van de Strada vermindert het zicht op het fietspad en de berm. Nu is dit op te lossen door nóg meer licht op de weg te richten, maar de eenvoudiger oplossing leek mij om het strooilicht af te schermen. Vandaar dit experiment met een kap onder de lamp.
De foto's hieronder illustreren de werking van de kap. Links zonder kap en recht mét.

Het gemakkelijkst experimenteren is het met een kapje van kunststof of karton. Dat materiaal is makkelijk te vormen en aan te passen. Dat heb ik dus niet gedaan, en heb de kap meteen van aluminium gemaakt. Tja, je bent eigenwijs, of je bent het niet...

De lamp verandert me nu in een soort van Eénhoorn. Zo aan de werkbank lijkt de opzet geslaagd, maar ik moet een en ander nog in de praktijk beproeven.

Later...meer!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten